Yz450f 03 koker.

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

Hei. Har nydelig kjøpt meg en 2003 Yamaha yz450f. Sykkelen går bra og alt er greit bortsett fra at eksosen (nærmest sylinder) blir rødglødende kort tid etter start (10-20sek). Den begynner også å koke.
Hva er galt?
Kjøpt av godt voksen mann som nesten ikke har brukt den på 10 år etter hva han sa til meg. Sykkelen har gått 100timer og har aldri byttet annet enn olje, oljefilter,luftfilter,drev og kjede.
Jeg startet med å bytte olje og oljefilter, luftfilter før jeg tok den i bruk.
Men nå står jeg her med sjegget i postkassa med en sykkel som ikke fungerer som den skal. Jager også endel turtall når den har blitt varm.

HJELP!!😂

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av kgjersda »

Lite kjølevæske, olje i kjølevæsken eller vann i oljen?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

kgjersda skrev: 02 nov 2017, 14:33 Lite kjølevæske, olje i kjølevæsken eller vann i oljen?
Nei, ikke lite væske, ikke olje i vannet eller vann i olja..
Byttet også plugg for den var litt tungstartet.

ZZR-Erling

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av ZZR-Erling »

Står den lenge på tomgang før den koker?
Det er ikke vifte på de vettu.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Greenone »

Jeg kjenner ikke sykkelen, men her er kanskje et par generelle tips.

Bytt kjøleveske dersom denne ikke er byttet på 10 år. Spyl hele systemet godt med hageslangen før du fyller igjen. Avleiringer i radiator fra korrosjon og silikatutfall kan delvis blokkere gjennomstrømningen i radiator hvis sykkel har stått lenge ubrukt.
Har du sjekket at vannpumpen fungerer?
Luft kjølesystemet. Ta av radiator lokk (kald motor) Klem/pump litt på slangene. Start sykkelen. Kjør den på litt forsiktig varierende gass (tomgang og litt over) til det ikke kommer mer bobler. Sjekk at vannet varierer høyde med turtall. Etterfyll kjøleveske om nødvendig.

Sjekk at radiatorlokk holder på trykket, ellers koker kjølevesken for tidlig.
Hvis motoren har termostat(?) så sjekk også funksjon på denne.

Eksosventiler som ikke tetter grunnet manglende justering eller problemer kan bidra til varmere eksos.
Men i såfall så går sykkel dårligere, blir tungstartet og eksosventilene vil brennes veldig snart. Ble den lettere å starte med ny plugg?

Ellers kan jo jagingen f.eks tyde på vakum lekkasje eller for mager blanding. (og varmere eksos)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

ZZR-Erling skrev: 02 nov 2017, 17:33 Står den lenge på tomgang før den koker?
Det er ikke vifte på de vettu.
Byttet kjølevæske nå istad. Startet den med radiatorlokket åpent. Det sirkulerer vann der, men varmen på eksosen kommer på 5-10sek(blir rød) nærmest sylinder. Står ikke lenge på tomgang før den koker nei.

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

Greenone skrev: 02 nov 2017, 18:11 Jeg kjenner ikke sykkelen, men her er kanskje et par generelle tips.

Bytt kjøleveske dersom denne ikke er byttet på 10 år. Spyl hele systemet godt med hageslangen før du fyller igjen. Avleiringer i radiator fra korrosjon og silikatutfall kan delvis blokkere gjennomstrømningen i radiator hvis sykkel har stått lenge ubrukt.
Har du sjekket at vannpumpen fungerer?
Luft kjølesystemet. Ta av radiator lokk (kald motor) Klem/pump litt på slangene. Start sykkelen. Kjør den på litt forsiktig varierende gass (tomgang og litt over) til det ikke kommer mer bobler. Sjekk at vannet varierer høyde med turtall. Etterfyll kjøleveske om nødvendig.

Sjekk at radiatorlokk holder på trykket, ellers koker kjølevesken for tidlig.
Hvis motoren har termostat(?) så sjekk også funksjon på denne.

Eksosventiler som ikke tetter grunnet manglende justering eller problemer kan bidra til varmere eksos.
Men i såfall så går sykkel dårligere, blir tungstartet og eksosventilene vil brennes veldig snart. Ble den lettere å starte med ny plugg?

Ellers kan jo jagingen f.eks tyde på vakum lekkasje eller for mager blanding. (og varmere eksos)
Byttet kjølevæske istad. Hadde oppe lokket til vannpumpa, den går rundt når jeg turna motoren. Spyla ikke igjennom med hageslange før jeg fylte ny væske.

Usikker på om det finnes termostat i denne sykkelen, men det kan jeg få sjekket opp. For meg så virker det som at radiatorlokket holder tett. Men er en fjør i toppen på lokket som skal åpne ved for mye trykk og slippe væske ut gjennom en slange som ender under sykkelen.

Har målt klaring på ventiler.
Innsug siden var det 002tommer og eksos var det 004tommer. Usikker på hva som er riktig på denne type sykkel. Hvor får jeg evnt tak i nye shims?
Sykkelen går bra, drar godt på alle gira. Går også bedre enn Suzuki rmz 450 2009.
Ja, den ble veldig mye bedre å starte ved bytte av tennplugg. Den smalt heller ikke fult så ille som tidligere, men smeller fremdeles for mye.

Hvordan stiller jeg på blandingen av bensin og luft? Er jeg helt på jordet om jeg tror det er å ta av bunnkaret i forgasseren og stille på dyse opp derfra?
Noe sier meg at det er mager blanding, men den pluggen som ble byttet ut var verken svart eller hvit.

ZZR-Erling

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av ZZR-Erling »

Dersom den smeller når du slipper gassen, har du for mager tomgang dyse. Bytt til fetere.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Greenone »

Ja dyser finner du der. Byttes evnt. ref ZZR-Erlings post.

Innstillingene overlapper, men grovt sett påvirker det mest ca slik; tomgangsdyse (og tomgangsskrue) opp til ca ca 1/4 gass, nålehøyde fra ca 1/4 til 3/4 gass og hoveddyse 3/4 til full gass. Er det originalt anlegg og filter?

Se om du finner service manualen på nett. Der ser du hva som skal sitte originalt av dyser og innstillinger. Også ventilklaring. Om du mente 0.002 tommer, så er dette fryktelig lite. 0.004 tommer for eksos høres også lite ut. Men sjekk manual. Shims får du gjerne kjøpt enkeltvis på ditt lokale mc verksted. Du måler først hva du trenger. Kanskje du til og med får byttet til deg mot dine gamle. Shims er gjenbruksvare. Alternativt er kit på nett, men det blir dyrt.

Ellers vanskelig å si noe mer om kokeproblemet.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

ZZR-Erling skrev: 02 nov 2017, 21:27 Dersom den smeller når du slipper gassen, har du for mager tomgang dyse. Bytt til fetere.
Da skal jeg få sett på det. Har brukermanual/servicemanualen til sykkelen liggende.

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

Greenone skrev: 02 nov 2017, 22:35 Ja dyser finner du der. Byttes evnt. ref ZZR-Erlings post.

Innstillingene overlapper, men grovt sett påvirker det mest ca slik; tomgangsdyse (og tomgangsskrue) opp til ca ca 1/4 gass, nålehøyde fra ca 1/4 til 3/4 gass og hoveddyse 3/4 til full gass. Er det originalt anlegg og filter?

Se om du finner service manualen på nett. Der ser du hva som skal sitte originalt av dyser og innstillinger. Også ventilklaring. Om du mente 0.002 tommer, så er dette fryktelig lite. 0.004 tommer for eksos høres også lite ut. Men sjekk manual. Shims får du gjerne kjøpt enkeltvis på ditt lokale mc verksted. Du måler først hva du trenger. Kanskje du til og med får byttet til deg mot dine gamle. Shims er gjenbruksvare. Alternativt er kit på nett, men det blir dyrt.

Ellers vanskelig å si noe mer om kokeproblemet.
Originalt luftfilter av typen TwinAir og originalt eksosanlegg. Har servicemanualen som bok, fulgte med da jeg fikk sykkelen. På innsugsiden så fikk jeg kun den minste målebladet inn, på eksos fikk jeg det nest minste. Dette verktøyet kjøpte jeg på Biltema. Skal se om jeg kan få hjelp av en kompis til å få sett på dette med shims osv.
Vi målte også kompresjonen i sylinder. Da kom vi opp til 50psi, noe som virker veldig lite da det stod på nett at optimalt var fra 150-170psi. Kan det være at stempelringene sitter fast i stempel, kan det ha noe å si at den smeller, spytter flammer osv?

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Greenone »

Ok. Biltema sin bladføler er i utgangspunktet ikke nøyaktig nok med sine 0,05mm intervall mindre du har flaks på klaringen. De to minste bladene i "tommer" er 0,05mm og 0,1mm. Tools har en fin og rimelig bladføler dersom du ikke får lånt av noen. Tipper nok du er godt under spec på klaring, men sjekk manual og bruk en mer nøyaktig føler. Uansett neppe noe her da som forårsaker dine problemer.

Ift. kompresjonstest, så det er vel en dekomp ventil på sykkelen som muligens ødelegger målingen...? Har du reelt 50 psi så spørs det vel hvor bra den hadde gått, og vært tungstartet.

Hva sier forrige eier om problemene er de ukjente for han? Hvis du ikke har noen forhistorie blir jo det hele enda vanskeligere. Kokingen kan forsåvidt være nesten alt i fra noe så enkelt som dårlig radiatorlokk til toppakning eller skjev topp.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Anaxim »

Dersom det er termostat på sykkelen vil jeg tippe at det er den som har låst seg. På sykler med termostat er det velkjent at hvis dykkelen står i årevis ubrukt er pkt. 1 at termostaten låser seg. Sjekk det i alle fall (det enkleste er ofte det beste!)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av simpson »

Hvis eksosen blir rødglødende og motoren blir varm tyder det på alt for mager blanding.
Mager blanding gir meget høy forbrenningstemperatur og ofte forårsaker det hull i stempel hvis det ikke blir gjort noe med.
Det skaper også smell i potta osv som du også opplever.
Se på fargen på pluggen, lett å se og den blir for varm.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Greenone »

Et punkt til å tenke på dersom blandingen viser seg å være ok.
For lite fortenning vil også gi vesentlig varmere eksos + motor da blandingen fortsatt brenner mens eksosventil åpner.
Skjer dette bare i fri? Hvor mye smell snakker vi om?

Tenningen er jo ikke justerbar i utganspunktet. Men jeg kikket litt på nett, og det er mulig sykkelen din har en fri sensor som trigger et annet tenningsmap i fri med mindre fortenning.(mindre kickback ved start) Da er det nok ganske naturlig at dette kan bli varmt i fri på tomgang. Men spørsmålet er jo bare hvor fort som er normalt....det er vanskelig å si uten å kjenne sykkelen. Og dersom dette er en bryter som ved lukket krets kjører det alternative tenningsmap`et, kan f.eks jordingsfeil eller noen andre elektriske gremlins medføre at du kjører med dette mappet i gir også. Resultatet er varme, smell og flammer og en sykkel som går litt dårligere.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar