Yz450f 03 koker.

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

Greenone skrev: 03 nov 2017, 02:11 Ok. Biltema sin bladføler er i utgangspunktet ikke nøyaktig nok med sine 0,05mm intervall mindre du har flaks på klaringen. De to minste bladene i "tommer" er 0,05mm og 0,1mm. Tools har en fin og rimelig bladføler dersom du ikke får lånt av noen. Tipper nok du er godt under spec på klaring, men sjekk manual og bruk en mer nøyaktig føler. Uansett neppe noe her da som forårsaker dine problemer.

Ift. kompresjonstest, så det er vel en dekomp ventil på sykkelen som muligens ødelegger målingen...? Har du reelt 50 psi så spørs det vel hvor bra den hadde gått, og vært tungstartet.

Hva sier forrige eier om problemene er de ukjente for han? Hvis du ikke har noen forhistorie blir jo det hele enda vanskeligere. Kokingen kan forsåvidt være nesten alt i fra noe så enkelt som dårlig radiatorlokk til toppakning eller skjev topp.
Da skal jeg kjøpe tools sin for å teste med den. Har ikke funnet noe dekonpventil, kun en varmstart hendel.
Forrige eier sa jeg kunne fylle sylinder med farris uten sukker med kullsyre å la det stå noen dager for å se om stempelringene gikk på plass igjen.. dette har jeg ikke turt å prøve på da vann(???) i motoren, ikke høres bra ut.

Kun få sekunder, typ 5-10sek etter oppstart så kan jeg kjenne på radiator å da er den veldig varm.

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

Greenone skrev: 03 nov 2017, 14:23 Et punkt til å tenke på dersom blandingen viser seg å være ok.
For lite fortenning vil også gi vesentlig varmere eksos + motor da blandingen fortsatt brenner mens eksosventil åpner.
Skjer dette bare i fri? Hvor mye smell snakker vi om?

Tenningen er jo ikke justerbar i utganspunktet. Men jeg kikket litt på nett, og det er mulig sykkelen din har en fri sensor som trigger et annet tenningsmap i fri med mindre fortenning.(mindre kickback ved start) Da er det nok ganske naturlig at dette kan bli varmt i fri på tomgang. Men spørsmålet er jo bare hvor fort som er normalt....det er vanskelig å si uten å kjenne sykkelen. Og dersom dette er en bryter som ved lukket krets kjører det alternative tenningsmap`et, kan f.eks jordingsfeil eller noen andre elektriske gremlins medføre at du kjører med dette mappet i gir også. Resultatet er varme, smell og flammer og en sykkel som går litt dårligere.
Nei, dette skjer hele tiden, men kun da jeg slipper gassen. Smeller så å si hele tiden, hvert sekund virker det som, på tomgang så smeller det ikke.
Jeg skal få sjekket opp dette med mager blanding nå i helga.

Kommer tilbake til dere :)

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

Anaxim skrev: 03 nov 2017, 10:01 Dersom det er termostat på sykkelen vil jeg tippe at det er den som har låst seg. På sykler med termostat er det velkjent at hvis dykkelen står i årevis ubrukt er pkt. 1 at termostaten låser seg. Sjekk det i alle fall (det enkleste er ofte det beste!)
Etter hva jeg har lest osv så er det ikke termostat på denne.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Greenone »

Hehe nei for all del, ikke ha farris i sylinderen!

Dekomp. mekanismen kan også være automatisk. Noen sykler har f.eks en sentrifugebasert kule eller mekanisme på kammen som åpner en av ventilene litt under start. Jeg vil anta at en 450 med kickstart har noe slags løsning for dette.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

ZZR-Erling

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av ZZR-Erling »

Du får også shims enkeltvis, på ebay. Com

Steni92
Innlegg: 10
Registrert: 02 nov 2017, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha yz450f 2003

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Steni92 »

Greenone skrev: 03 nov 2017, 19:14 Hehe nei for all del, ikke ha farris i sylinderen!

Dekomp. mekanismen kan også være automatisk. Noen sykler har f.eks en sentrifugebasert kule eller mekanisme på kammen som åpner en av ventilene litt under start. Jeg vil anta at en 450 med kickstart har noe slags løsning for dette.
På begge kammene mot kjedet er det et lager. Mulig det er dette su snakker om?

Nei, har latt vær å helle farris i sylinderen.. kunne også helle en kork med olje i sylinder for å ta komptest, det ville da tette rundt stempel og sylindervegger fikk jeg beskjed av han om også. Men da er vell hele meningen med kompresjonstesten meningsløs?

ZZR-Erling

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av ZZR-Erling »

Steni92 skrev: 05 nov 2017, 03:03
Greenone skrev: 03 nov 2017, 19:14 Hehe nei for all del, ikke ha farris i sylinderen!

Dekomp. mekanismen kan også være automatisk. Noen sykler har f.eks en sentrifugebasert kule eller mekanisme på kammen som åpner en av ventilene litt under start. Jeg vil anta at en 450 med kickstart har noe slags løsning for dette.
På begge kammene mot kjedet er det et lager. Mulig det er dette su snakker om?

Nei, har latt vær å helle farris i sylinderen.. kunne også helle en kork med olje i sylinder for å ta komptest, det ville da tette rundt stempel og sylindervegger fikk jeg beskjed av han om også. Men da er vell hele meningen med kompresjonstesten meningsløs?
Ja

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yz450f 03 koker.

Legg inn av Greenone »

I utgangspunktet skal komp. test gjøres "tørt". Meningen med oljen er en pre-diagnose. Dersom du måler dårlig komp. heller du i litt olje som fyller ut mellom stempel/ringer og sylindervegg. Dersom kompresjonen nå måler bedre kan man anta at problemet ligger der. Dersom det ikke er forskjell kan man anta at problemet er med ventiler.

Jeg dro opp manualen til sykkelen din og ifølge den har du to dekomp. mekanismer. En manuell og en automatisk på kammen. Så komp. test vil ikke fungere utan at du evnt. deaktiverer den på kammen. Alternativt kan du ta en lekkasjetest istedet med trykk. Men vet ikke helt hvorfor du mistenker problem med kompresjon, var det bare for å sjekke?
decom1.JPG
decom2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar