Motorcross - Noe å begynne med?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Snikkeren »

Har i det siste lekt litt med tanken på å begynne med motorcross. Foreløpig er det kun en drøm som kan virke litt fjærn, men hvem vet, kanskje jeg får råd om ikke så alt for lenge. :scratch

I den forbindelse så er det noen ting jeg lurer litt på:

Hvor kostbart er det? Tenker da kun som hobby, ikke kjøre løp og sånn. Vet at ting kan koste så mye man vil legge i det, men tenker helst på hva man bør regne med.

Hva trenger jeg av utstyr, og hvilket utstyr er greit for en hobbykjører? Er utstyret de har på Biltema greit nok? Eller bør man legge mer penger i det?

Så til det store spørsmålet:
Hvilken sykkel bør jeg kjøpe? Kunne godt tenkt meg en sykkel med skilter på, da det er en del fine grusveier i området her som jeg kan leke meg litt på. Er det lov å bruke en sykkel rigget for vei på en motorcrossbane? Går det greit å bruke en type sykkel som XT, DR osv, gjerne av gammel årgang? Eller blir de for tunge og slappe?

Sånn, det var det jeg lurte på i første omgang. Kommer sikkert flere ting jeg lurer på etterhvert. :mc1
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av TrondA »

Motorcross er idrett som krever spesialutstyr for særskilte baner. Syklene er som du har sett lette, spreke og stive saker som ikke har noe på vei å gjøre. Hadde du hoppet 30 meter på en gateregistrert gammel XT er det kanskje det siste du hadde gjort...

Cross for amatører kan gjøres billig, men en brukt, nedslitt totakter er noe som krever mye vedlikehold. Mye betyr stempelskift minst en gang i måneden... Fjæring og dempere er blitt sånn passelig slappe hoppestokker som aldri vil gjøre deg god på bane.
Kjøp heller temmelig nytt. En solid førstegangsinvestering vil lønne seg i lengden. Mindre vedlikehold - du får tilgang til firetaktere og bremser og fjæring er moderne og lite slitt.
Noe helt annet er enduro. Da kan du sette lys på sykker'n å få den registrert på både svarte og hvite skilt. Svarte skilt krever lisens - medlemskap i en motorklubb og tillater bare transportetapper mellom banene. Glem det!
Alternativet er å svi av en masse kroner i avgifter og kjøre med hvite skilt.
Det blir vintersykkel, grussykkel og herjesykkel. Det som begrenser deg nå er forbud mot "motorisert ferdsel i utmark". Jeg mener denne paragrafen i Utmarksloven har mye for seg. (Jeg er speider og aktiv i miljøvern.)
Traktorstier og grunneiers samtykke er fremdeles tøft og krever heller ikke så skarpt utstyr. En brukt 250 - 400 holder i massevis. 650 eller større blir tungt og masete. Drømmesykkelen min til sånt bruk er Suzuki DR 400, gjerne av de mer stive versjonene.
Prøv om du kan utnytte innlandets tette nettverk av helt vanlige grusveier. Livet "innafor bommen" er helt fantastisk, men krever egentlig ikke annet enn en sykkel med knaster i dekkene. Lykke til!

Mitt nylige forsøk med Kawasaki KLX 250 strandet tross ditt gode forslag om Airhawk puter i ræ... Komforten ble ikke god nok. Nå putrer jeg rundt lykkelig og glad på en liten Honda ANF Innova 125i og vet dette er godt nok for vinterbruk og grusvei. Så sært kan det bli...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Snikkeren »

Ja, det var vel egentlig det jeg tenkte, at en xt og lignende ikke er egnet til slik bruk.

Det å skru litt skremmer ikke meg. Er bare kjekt å få noen kvalitetstimer i garasjen for meg selv. :thumleft
No har jeg ikke skiftet stempel på noe større enn mopeden jeg hadde, men prinsippet blir vel det samme på en 250 totakter?

Når det kommer til bruken, så er det ikke et must at jeg må kjøre motorcross. Det jeg er mest ute etter er en leken lett sykkel som egner seg bra på grus. Enduro er kanskje enklere å begynne med? Slipper vel de voldsomme hoppene da, selv om det ser utrolig artig ut å hoppe litt.

Har også sett litt på DRZ 400, men da må jeg ganske godt opp i pris i forhold til hva jeg hadde tenkt i utgangspunktet.
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=24032167" onclick="window.open(this.href);return false;

Hadde egentlig tenkt meg en makspris på 20 lapper.

Når jeg skrev at vi har en del fine grusveier i området, så er dette veier man lovlig kan kjøre på.

Når det gjelder enduro, så vet jeg ikke om noen baner i området rundt Ørsta. Noen som vet om det finnes i nærheten? Gjerne Ålesund, da det ikke er så veldig langt unna.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av TrondA »

250 cross med totakt er avanserte greier. Reedventiler og eksosanlegg med mottrykk gjør stempelskift litt plundrete. På slike motorer er tette stempelringer enda mer kritisk. Å sette stempelet rett vei og kryssbolt ned og alt det derre der har du lært fra moppeskruing.
For en hobbykjører mener jeg firetakter er best.

Kanskje du bør innse at du ikke kan få i både pose og sekk. Hvite skilt i crossløypa er ikke noe å satse på. Budsjettet ditt på 20k er dessuten urovekkende lavt, hvis du ikke vil satse på 85ccm og gamle 125ccm. Sammen med ungene får du det sikkert fint... Du trenger en del sært sikkerhetsutstyr også. Hva jeg glemte å si i forrige innlegg er at Biltema er greitt for hobbykjørere. Det er ikke butikken som er "kjedens svakeste ledd"...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Snikkeren »

Budsjettet på 20000 tenkte jeg kun for sykkelen. Utstyr og sånt får komme i tillegg.

Jeg skjønner at det kanskje er i minste laget, men et sted må man begynne.

Jeg regner meg selv som ganske nevenyttig, og lar meg egentlig ikke skremme av stempelbytte. Finnes det ikke type Haynes manual til slike sykler?

4 takt er kanskje greiere med tanke på vedlikehold, så jeg får vurdere de også.

Men hvilke type sykler (helst med skilt) kan fungere greit i enduro? Tror jeg må se vekk i fra motorcross foreløpig, da jeg tror jeg for det meste kommer til å bruke sykkelen på grusveier, og en dag i ny og ne i løype.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Snikkeren »

Ser ut som jeg må strekke budsjettet litt hvis jeg skal få en sykkel med hvite skilt.
Fant en DRZ 400 til 29900, med hvite skilt: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25307906" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er jo en 4 takter, så da blir jo det (forhåpentligvis) enklere vedlikehold.

No er jo den sikkert solgt lenge før jeg kommer til å kjøpe meg noe sykkel, men da vet jeg ihvertfall hva jeg må regne med å bruke.

Noen som vet hvordan denne sykkelen er å bruke til f.eks enduro? Eventuelt andre erfaringer?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av mekkern »

i enduro kan du stille med hva som helst som er registrert i grunn...
400dren er lett nok til slik bruk også...morro er det med grusveier også-eller som 1hjulssykkel....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Snikkeren »

Da er det vel bare å begynne å spare. :thumleft

Synes det ser ut som en artig sykkel.

Noen som har andre forslag til mitt bruk? Greit å ha noen alternativer.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Steinar_R »

Hei.

Her ute på kystens perle (Vigra) så har vi en mxbane som er ca 1100m (er under utvidelse)
,hovedsaklig sand men med noen fastere gruspartier innimellom.Til våren så skal vi være ferdig med et nytt område for de minste og nybegynnere i all aldersgrupper, der blir det stort sett hardpakket grus.

Motocross er en fin hobby, om den koster så mye mere enn å ha en båt liggende ubrukt store deler av året eller andre hobbyer er jeg usikker på.Morro er det ihverfall!

Totakt 125ccm er en kurant og rimelig inngangsbillett, tåler mye juling og er enkle å skru på.Det som er utfordringen i begynnelsen er å greie å holde turtallet i rette sonen(stort sett bånn pinne), en må gire noe mere enn med en 4t. Øvelse gjør mester:-).

Er du interessert i å prøve så kan du få låne både sykkel og alt av utstyr av meg en dag det passer ut på vårparten så kan du jo gjøre deg opp en mening om det fenger så mye at du vil kjøpe eget.Jeg har en Yamaha 450 men jeg kan sikkert få ordnet så du får prøve en 125 2t også .

Vi har avtale med MC-Deler på Vartdal både på deler og verkstedsarbeid.De har alt du trenger av utstyr og fører gode merker.

Motocross er morro enten en er 12 eller 50, miljøet er veldig bra med mange kyndige folk og en får hjelp til alt av utfordringer, enten det er av mekaniske eller kjøretekniske utfordringer.

mvh

Steinar

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Snikkeren »

Steinar_R: Det høres bra ut. Var forresten samtalen vi hadde på chatten som fikk meg til å begynne å vurdere motorcross. Har surfet litt på youtube, og det ser jo utrolig morsomt ut (og kanskje litt skummelt :8-[).

Jeg tror at utfordringen min kommer til å bli frakt av sykkel til og fra Vigra. Jeg kan jo alltids bruke henger, men jeg har ikke plass til å ha en henger stående. Er det noen muligheter for å ha sykkelen ståendes på Vigra?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Motorcross - Noe å begynne med?

Legg inn av Kawasaki »

Prøvde meg på crossbanen ifjor,kjøpte meg en 250 4T. Det var det som gjaldt,ble jeg fortalt.
Grisemorro, men det ene leder til det andre. Nå sitter jeg og vurderer å kjøpe meg registrert grussykkel,som jeg kan kjøre både over stokk og stein,lovlig.(nesten) ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Svar