Vintersykkel

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Vintersykkel

Legg inn av Cbr »

Krav:
Billigt og brukt Takle is/snø

Hvilken vei å gå? Er ment brukt kort bykjøring til/fra jobb.

Cross? Eller brukt tung mc uten for mye kåpe? Moped eller lett motorsykkel?

Fordel lett eller tung? Smale eller brede dekk?

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vintersykkel

Legg inn av Cbr »

Må være billigt å holde og.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vintersykkel

Legg inn av Cbr »

ATV?!? Bedre?!?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vintersykkel

Legg inn av ArcticTiger »

"Kawasaki" her på forumet har jo en XT 600 han har snakka om å selle, det er jo greie vintersykler.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Vintersykkel

Legg inn av MaxTron »

Har tenkt en del på dette sjøl...
Hadde gått for en japansk krosser/enduro type 4-takt med greie seviceintervaller. De er jo ikke de råeste/sprekeste/morsomste kanskje, men en vil jo ikke drive å ta service på den ukentlig heller..??
Tenker også i størrelse 350-450, relativt lette å holde oppe ved en liten sladd, og lette å reise oppatt når en velter.
XT600 og 650 er ting æ har tenkt på, mest forde æ har inntrykk av at de er både rimelige, solide og driftssikkre, sjøl om æ tenker at de er helt i øvre grense vektmessig.
Vist du derimot kommer så langt at du føler at du mestrer vinterkjøring blir det kanskje ønske om en større og sterkere sykkel etter hvert...

En annen ting er dekk. Finns både piggdekk og piggfrie vinterdekk også for sykkel, så her må en vurdere litt hva slags føre en forventer å kjøre på. Er det lite snø/bare veier store deler av vinteren er nok piggfritt best, det samme gjelder vel med gode snøveier..? Forventer en mest is er pigg å foretrekke.

PS: Har ikke egne erfaringer med å kjøre på vinteren dette er bare tanker æ har gjort mæ ut ifra ett ønske om å prøve det og på grunnlag av å spørre de som driver med det...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vintersykkel

Legg inn av AJ »

Kanskje det er mye vedlikehold på disse syklene, men etter å ha sett Arne Petter Morstad ta service på en Husaberg 570 så virker dette å være overkommelig selv for en som meg. Dermed sparer man en god del kroner.

Og som dere allerede vet så mener jeg at Husaberg må være en så tett opptil perfekt vintersykkel som mulig :mc1 http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Skader ikke med litt egenreklame heller, håper jeg... :8-[

Husaberg har jo også sykler med minre kubikk og som dermed kanskje har mer tilpasset effekt i forhold til det å kjøre på vinterføre.
Mer info her.
http://www.husaberg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Vintersykkel

Legg inn av Kawasaki »

ArcticTiger skrev:"Kawasaki" her på forumet har jo en XT 600 han har snakka om å selle, det er jo greie vintersykler.

:thumleft

Hehe,her e promoteringa upåklageli. Meilbåkksen mijnn e jo stappfuill a pågåanes fålk kvar gång e lågga me på.
Dæ einna vell opp mæ att e e nøitt tell å sæll bægge to. Isåfaill så veit e ittje ka e ska bruk aille pængan tell.Kanssje kjærringa kainn jælp me :lol

Vel,for å følge opp AT seriøst,så må jeg si at jeg har kost meg med XT'en som jeg kjøpte før jul engang,både den jeg har kjørt på og den jeg har skrudd på.Lettskrudd,syns jeg.


Har bare sommerdekk på,men den tar seg ganske bra frem likevel.Skumleste kan være å få stoppet,hvis det er glatt. Tar det veldig rolig på glatte sideveier,hovedveien er som oftest isfri,så der går det greit.Men vurderer piggdekk til neste vinter.
Det geniale med denne type moppe,er jo at det er aldri nødvendig å bli stående bak en lang bilkø som oppstår når feks en bil skal svinge av veien til venstre,og en endeløs rekke av biler kommer imot. Da er det bare å ta veigrøfta til hjelp,så er man forbi :bananas Regner med det er lovlig?


Bare håpe at jeg ikke glemmer meg ut når jeg tar ut ZX'en til våren,og prøver grøftetrikset med den òg :lol
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vintersykkel

Legg inn av mekkern »

med en 600 endunker er nesten det værste motorbremsen på glatta...litt gass så spinner det og slipper du gassen så stopper hjulet... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vintersykkel

Legg inn av ArcticTiger »

mekkern skrev:med en 600 endunker er nesten det værste motorbremsen på glatta...litt gass så spinner det og slipper du gassen så stopper hjulet... :lol
Det er det som gjør XT genial på vinterføre, du slepper gassen litt før svingen så ræva kommer ut litt, og så gir du på og holder en perfekt langsladd gjennom og ut av svingen :vs

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Vintersykkel

Legg inn av Kawasaki »

mekkern skrev:med en 600 endunker er nesten det værste motorbremsen på glatta...litt gass så spinner det og slipper du gassen så stopper hjulet... :lol

Ja,spesiellt motorbremsen er uvant. Og så av en eller annen grunn så feilberegner jeg ofte farten på lavt turtall.Kan ikke helt forklare det,men der jeg bor har jeg en oppoverbakke og en sving på toppen,altfor ofte har jeg mere fart gjennom svingen enn meningen var :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Vintersykkel

Legg inn av Svolp »

Hei.

Jeg kommer til og kjøpe meg vintersykkel neste år, litt for gøy men mest for og slippe rushen te og fra jobb!
Kommer til og kjøpe meg en Yamaha XT http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26461091 eller en billig KTM noe alla dennne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26081611

Liker spessielt XT`n da jeg slipper og være så redd for den mtp saltet.

PS: Hvordan kan jeg gjøre linken om til et navn eller ord hvis du forstår meg Globe/AJ?

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Vintersykkel

Legg inn av Onsløv »

skriver

Kode: Velg alt

[url=http://www.finn.no]link til finn.no[/url]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vintersykkel

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:skriver

Kode: Velg alt

[url=http://www.finn.no]link til finn.no[/url]
Samme med XT-linken:

Kode: Velg alt

[url=http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=26461091]Yamaha XT[/url]
Dermed vil teksten Yamaha XT (uten anførselstegn, brukt her bare for å framheve teksten...) være klikkbar.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vintersykkel

Legg inn av TrondA »

Vil bare fortelle at den XT'en som hører best til i denne delen av forumet er XT350. Jeg synes dette er en mellomvekter som er veldig håndterbar på vinterføre. Jeg forstår innvendinger til stor ensylindret motor fordi motorbremsen kan rive løs festet for bakhjulet. På glatta kjører vi smidig og smart - ikke brutalt og tøft som på grusveier.

Er selv i ferd med å runde den første vintersesongen på min knøttlille tass, - bedre kjent som Honda Innova. Det har vært kaldt og strevsomt med alle klærne på og av i en travel hverdag, men sykkelen har vist seg å være bånn solid og forbausende godt egnet til vinterskyss. Anbefales til sykkelryttere med selvtillit og evne til å tåle en del kommentarer på merkelig transportmiddel...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Vintersykkel

Legg inn av MaxTron »

TrondA skrev:Vil bare fortelle at den XT'en som hører best til i denne delen av forumet er XT350. Jeg synes dette er en mellomvekter som er veldig håndterbar på vinterføre. Jeg forstår innvendinger til stor ensylindret motor fordi motorbremsen kan rive løs festet for bakhjulet. På glatta kjører vi smidig og smart - ikke brutalt og tøft som på grusveier.

Er selv i ferd med å runde den første vintersesongen på min knøttlille tass, - bedre kjent som Honda Innova. Det har vært kaldt og strevsomt med alle klærne på og av i en travel hverdag, men sykkelen har vist seg å være bånn solid og forbausende godt egnet til vinterskyss. Anbefales til sykkelryttere med selvtillit og evne til å tåle en del kommentarer på merkelig transportmiddel...
Har vært XT 350 til XT 450 som har vært i mine tanker med tanke på eventuell vintersykkel.

Når du sier Honda Innova så snakker du om en 125 motorsykkel med Scooter utsende går æ ut ifra?
Bilde
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar