Har du interesser innen MC-motorsport?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av Globe »

Hei :vs

I og med at vi nå har valgt å lage en egen kategori for MC-motorsport her på mcsiden.no, kunne det vært litt moro å vite om hvem av dere som faktisk har interesser innen denne sporten :-k

Det kan være som deltaker (har vært og/eller er), "wannaBe" deltaker, tilskuer (på nett, tv og/eller bane), kjenner noen i "miljøet og følger litt med, osv. osv.

For min egen del har jeg kort historikk innenfor MC-motorsport. Har drevet en del med Motorsport med bil for en del år siden, og kjente en svært så gryende interesse for MC-motorsport etter å ha blitt bitt av mc-basillen, samt blitt noe preget av venner som hadde startet tilnærmingen til sporten på en langt mer nærgående måte enn det ja da hadde gjort.

Når da så SheDevil her i Trondheim kjøpte seg dediktert banesykkel, og det at jeg ble oppfordret til å melde meg på Førerutviklingskurs (Kanskje en oppfordring som hadde andre baktanker enn MC-motorsport når jeg tenker meg om. Oppfordringen: "DU bør ta deg et førerutviklingskurs" kan jo ha så mange ulike årsaker ;-) ), medførte at jeg har fått med meg kjøring på ACR-banen...noe som absolutt ga mersmak.

Uannsett; etter å ha fått "sniffet" litt på MC-motorsport fra sidelinjen, kjørt egen gatesykkel på bane...ja så er det liten tvil om at dette er en gren som jeg har lyst til å utforske mer.

Går nå selv med konkrete planer om anskaffelse av dedikert banesykkel og lisenskurs neste sesong. Har også vært innom tankerekka med å anskaffe en gatesykkel som kan fungere som gate og banesykkel, men jeg er litt for glad i Touring til at det blir noen løsning.


Så, har du/dere noen interesser innenfor MC-motorsport, og i såfall hvilke?

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av SheDevil »

Nå har jo Globe alllerede antydet at jeg har interesse for motorsport.

Har tidligere vært med på Førerutviklingskurs et par ganger som var ustyrtelig morsomt og for å ikke snakke om lærerikt. Man blir veldig godt kjent med seg selv og sykkelen, noe som fører til at man blir en bedre sjåfør.

Som en sa det: Jeg kjører ikke fortere etter å ha vært på kurset her men er mye sikrere nå i svingene enn før kurset. DET er så absolutt noe å ha med seg, det å være en tryggere motorsyklist.

Selv har jeg tatt skrittet videre til å være med på et lisenskurs og også kjøpt meg en banesykkel.

Åhhhhh, detta var moro :bananas

Har vært med på det ene lisenskurset og var på nytt oppe på ACR-banen i helgen som var. jeg ble en overivrig dame som storkoste seg men bommet ganske så mye på fart inn i en sving og kjørte derfor av banen.
Ingen skade skjedd men fordi jeg var borte i 4-5 minutter, måtte jeg dessverre avstå fra mere kjøring den helgen.

Det ble også en del skader på sykkelen men vi hadde med noen deler, samt at noen tok med noen ekstra deler til den slik at jeg hvertfall fikk prøvekjørte et par runder der oppe.

Det sies at det er viktig å komme seg fort ut på den samme banen igjen for å ikke få skrekken. Jeg fikk anledning til å gjøre det på lørdagen, noe jeg er gald for at jeg fikk mulighet til. Å kalle turen for raskt tempo, er å ta i men var godt å få kjørt runden uten å bli stiv av skrekk i svingen det skjedde.

Så folkens, neste år blir det nye svinger og nye baner på meg. Moro er det hvertfall :P :p
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av pelsen »

Jeg følger med på MotoGP, men først og fremst Sturla i 125cc. Pleier å dra og se minst ett GP-løp i året.
Har selv kjørt RR aktivt fra 95 til 04, 750-classic og 250-racer. Det står/ligger fremdeles et par banesykler i garasjen.
Litt enduro har jeg også kjørt, så det står en endurosykkel i garasjen og støver ned.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av ArcticTiger »

Det lengste jeg har "drevet det" innen mc-racing, er at jeg var en liten privat-sponsor av Ole-Bjørn Plassen i 2010 :thumleft .
Jeg sponset han med et beløp tilsvarende et sett dekk. De sa det var jeg som hadde betalt dekka han vant det avgjørende løpet i Superbike med, og dermed sikret seg NM-tittelen i Superbike -10 :knegg :knegg :thumleft

Og så var noen kompiser og jeg "crew" for en av Gutta som kjørte i det første NM i Roadracing i 1973. Det var et reint amatør oppgjør, alle deltok med gatesykkern sin, lett preppa og sikret for banekjøring. Løpet gikk i Karlskoga i Sverige :D .

Selv har jeg brede Kylling-Striper på dekka mine hehe :8-[

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av ArcticTiger »

Ole Bjørn gjorde et forrykende 2. løp sist søndag, og er Nordisk Mester i Superbike 2011 :thumleft :

http://plassen-racing.com/wips/86206330 ... e/Les_mer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Til daglig jobber Ole Bjørn som mekanikker hos Løvaas Motor i Holmestrand.

Gammelgutt

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av Gammelgutt »

NEI

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av Dimzum »

Følger med på RR generelt, men MotoGP er nå toppen av alt. For meg er motoGP.com mest populære "kanal" kan man si :)

Var så heldig å få være gjest hos Scott Reddings team (moto2) på Sachsenring i fjor. Fantastisk å få se på nært hold åssen de jobber, og ikke minst hvor mange som er i sving pr fører.

Til helga braker det løs igjen. GO ROSSI! :)
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av JanK »

Følger selvsagt med på Superbike og MotoGP, dessverre har sistnevnte blitt utrolig kjedelig de siste åra. Forhåpentligvis blir det bedre neste år da de går opp till 1000cc igjen.

Ellers så kjører jeg på bane så ofte jeg kan, liker også å leke meg med motocross/supermotard.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av Banditmannen »

Har kosta på meg Viasat Motor(måtte selvfølgelig bestille ei hel pakke med 6 filmkanaler og Viasat Sport... :sk? )

Resultatmessig kan jeg kanskje være enig med JanK at det noenganger kan være litt kjedelig i MotoGP...
Men fytti F så heftig det er når de ligger i kontrolert sladd(særlig Stoner! :oh ), med 220+ hester på 150? kg sykkel! :knegg

Joda, de tractionkontroll og alt mulig, men fysiske lover gjelder da for de også! Ser bare ikke sånn ut! :P :p

Er Rossi fan, og håper snart han og Burgess får skikk på Ducatien, så de er klar for neste sesong som reell utfordrer til tittelen igjen!

Så svaret på spørsmålet "Har du interesser innen MC-motorsport?" er JA!

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av PAULUS »

Min sønn på 6 år har svært lyst til å kjøre motocross. Finnnes det noen lavterskeltibud for ham (oss) i nærheten av Oslo?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av simpson »

SheDevil skrev: jeg ble en overivrig dame som storkoste seg men bommet ganske så mye på fart inn i en sving og kjørte derfor av banen.
Ingen skade skjedd men fordi jeg var borte i 4-5 minutter, måtte jeg dessverre avstå fra mere kjøring den helgen.

Det ble også en del skader på sykkelen men vi hadde med noen deler, samt at noen tok med noen ekstra deler til den slik at jeg hvertfall fikk prøvekjørte et par runder der oppe.

Det sies at det er viktig å komme seg fort ut på den samme banen igjen for å ikke få skrekken. Jeg fikk anledning til å gjøre det på lørdagen, noe jeg er gald for at jeg fikk mulighet til. Å kalle turen for raskt tempo, er å ta i men var godt å få kjørt runden uten å bli stiv av skrekk i svingen det skjedde.
Bare en ting å gjøre :notworthy:

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av Gielas »

Fulgte lokal motocross sent 70-tall/tidlig 80-tall.
Fulgte Wayne Gardner tett (via TV seff) da han ble World Champion(!)
(Husker godt bl. a. Eddie Lawson, Kevin Schwantz,, senere Mick Doohan)

noen års fravær

I denne tiden også F1 - Prost, Senna - og deres feider (og godt da sistnevnte traff muren...)
(og alle andre 'karakterer', så som Eddie Irvine, Jean Alesi, JP Montoya m. fl.)

Har funnet tilbake til motorsporten senere år - følger alt av MotoGP og Roadracing (125 - Moto2 - MotoGP. Blir interessant å se den nye MotoGP-klassen neste år.

Og F1 - husk tidlig løpsstart i morgen (Korea) (16/10-11)!!!
Håper virkelig Ferrari får det til neste år!!! :\m/:

edit: Tidlig løpsstart er det jo også for MotoGP på Philip/Casey's Island (Australia) :fool:
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av SheDevil »

PAULUS skrev:Min sønn på 6 år har svært lyst til å kjøre motocross. Finnnes det noen lavterskeltibud for ham (oss) i nærheten av Oslo?
Ser ut til at man må være min 12 før man kan starte med motocross.

Et alternativ kan være Minimoto, minimoto er myntet på aldersgruppen 5-13, men alle kan kjøre.

Var på Vålerbanen på NM i RR og Norgescupen og der fikk vi også se barn kos seg på Gokart banen. Noe du kunne sjekke ut er denne linken kanskje:

http://www.minimotonorge.no/racing/

Ser ut til at de holder til ved Garedermoen.
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av Misha »

Har jo vært et par ganger på Våler og sett på classic racing der, så i år reiste vi 7 karer over til Rudskogen og tok lisenskurs der. Vi kjørte med mye rart, fra moderne ducati til classic racing banesykler. Jeg gjorde det ganske enkelt, rigga yamaha'en opp til banesykkel, og så var det bare å stramme vaieren :D
Må vel si jeg er imponert over japansk kvalitet, yamaha'en har passert 118000km, og jeg kjører'n over 27 mil på bane med stort sett full gass med nåla mot rødmerket uten å ta knekken på den. :notworthy:
Fikk riktignok en motorkutt da jeg girte ned før svingen etter å ha skamkjørt den ned hele rettstrekket, men siden jeg hadde den i gir, startet den igjen før jeg rakk å få opp armen... :-)å
Var jo jæ.... moro å frese rundt på bane, og vi var griseheldig med været også, Det regna hele fredagen vi hadde teori, men da lørdagen kom og vi skulle kjøre, skinte sola fra skyfri himmel. Xj'n er jo ikke akkurat noe banesykkel, jeg hang som et slips på siden av baiken med fothvilerne i bakken for å få den rundt svingene i raskest mulig tempo så jeg holdt da følge med ærrærrrærrsyklene i svingene, men på rettstrekkene var jeg parkert! :O
CIMG3667 (800 x 600).jpg
Planene videre? Flere av de jeg var med kommer til å begynne med classic racing på Våler i år, selv har jeg for mange andre prosjekter på gang til å satse på noe i år. Men jeg løser lisens for classic racing i år så får vi se hva jeg får tid til. Tilbake på bane skal jeg! :mc1
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Har du interesser innen MC-motorsport?

Legg inn av l-k-p »

:D Ja. Og DRAGRACING. Der er jeg. Mye Gardermoen Raceway. Viasat Motor. Våler/Rudskogen og min hjemmeplass ACR.

Svar