Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av Globe »

Tips og erfaringer med bekledning og utstyr, til MC og MC-fører i forbindelse med vinterkjøring.

Hva brukes? Hva er erfart? Hva funker? Hva er nødvendig, slik du ser det?

Tenkte kategorier:
  • Fører:
    - Klær (Jakke, bukse, hals)
    - Hansker
    - Sko
    - Annet?
  • Sykkel:
    - Dekk
    - Olje
    - Annet?
  • Diverse:?

Noen tips å komme med for de av oss som velger å kjøre "PolarBear"? :-)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av Globe »

Hva gjelder klær, ser jeg at dete leveres en hel del av dette i forhold til Snøscooterkjøring. Det må jo være et greit utganspunkt?

Eksempel: http://www.sps.no/filer/mracing_lowres.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av joo »

Globe skrev:Tips og erfaringer med bekledning og utstyr, til MC og MC-fører i forbindelse med vinterkjøring.

Hva brukes? Hva er erfart? Hva funker? Hva er nødvendig, slik du ser det?

Tenkte kategorier:
  • Fører:
    - Klær (Jakke, bukse, hals) Rukka balaklava.
    - Hansker Votter... Eller overtrekksvotter sånn som skifolket bruker.
    - Sko Gooode ullsokker
    - Annet?
Vurdèr "rustning" som crossgutta bruker. Pluss noe bra til knærne.
  • Sykkel:
    - Dekk
    - Olje
    - Annet?
ACF 50...
  • Diverse:?

Noen tips å komme med for de av oss som velger å kjøre "PolarBear"? :-)
Sist redigert av joo den 16 okt 2012, 18:25, redigert 1 gang totalt.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av AJ »

Varmedress er et must!
Brukte selv Gard fra Felleskjøpet da jeg testkjørte Husaberg og ATV i fjor vinter.
Funka som bare det!

Var ikke varmeholker på noen av disse, men tjukke og godt forede MC-vinterhansker holdt. I hvert på turer som varte et par mil om gangen, i 15 minus...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av joo »

Siden du har flust med penger kan du gjerne titte på de varmeste dressene til Klim også :thumleft De KAN dette med å lage klær. En av de to beste på markedet.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av Globe »

ACF 50 ja, et bra tips :thumleft Har lest om dette stoffet tidligere.

Bilde
Fant det på eBay, om ikke anet: http://www.ebay.co.uk/itm/ACF-50-ANTI-C ... 415f704902" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]http://www.youtube.com/watch?v=WP7lkev2 ... re=related[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=rtZvXkQ_OWo[/video]

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av Globe »

joo skrev:Siden du har flust med penger kan du gjerne titte på de varmeste dressene til Klim også :thumleft De KAN dette med å lage klær. En av de to beste på markedet.

Du verden :oh En får det en betaler for, stort sett...så detta BØR være bra, basert på prisen ihvertfall :knegg

http://snowtrade.mamutweb.com/Shop/List/Klim/58/1" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av biker7 »

Jeg fjernet handguards, og satte på styremuffer i stedet, for vinterkjøringen. Varmehåndtak i tillegg, og du kan kjøre med tynne sommerhandsker ganske langt ned på gradestokken. :-) Kjøpte både muffer og varmehåndtak på Biltema, og funket bra for meg. Billig var det også. Når det gjelder klær så brukte jeg en foret varmedress først, men fant ut at mine vanlige tekstil Mc-klær faktisk var bedre, med et par lag super-/ull-undertøy ++ under. (bedre beskyttelse og mere vindtett) Til mitt bruk har dette vært bra nok. Det har da vært ned til ca -10grader, og etter det har 2hjulingen fått fri. ;-) Men skal man satse skikkelig på hardcore vinterkjøring, og har god råd, så er sikkert skikkelige scooter-klær tingen. Når det gjelder hjelm, så har jeg brukt vanlig hjelm, men med dobbelt visir. Dette hjelper en del mot ising/dugg, men kan bli litt allikevel. Hjelper litt å kjøre med en ørliten åpning. Har i tillegg brukt litt tykkere balaklava ,også fra BT. En crosshjelm med skikkelige briller er muligens bedre til vinterbruk, men har ikke prøvd dette. :-)
Sist redigert av biker7 den 16 okt 2012, 19:19, redigert 2 ganger totalt.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av joo »

Klim ER bare bra det :thumleft Holder samme klasse som det beste fra Rukka, men ikke så godt kjent blant MC-folket i Norge. Men de jeg kjenner som bruker det sier ikke så mye, bortsett fra at alt annet enn Klim aldri blir vurdert for krevende eventyr-kjørere... Snøscooterfolket har nok fått øya opp for Klim forlengst.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av ArcticTiger »

På vintern er sjansen for å gå overende større enn på sommern, så det er viktig å tenke på verne-effekten i klærne.
-Solide støvler (som er så romslige at du kan ha såler og tjukke ullsokker i),
-kne og hoftebeskyttelse,
-ryggskinne,
-albue og skulderbeskyttelse.
Ullundertøy er nevnt, høyhalsa ullgenser, god vindtetting i ytterklærne og mellom jakke og hjelmen. Jeg ville gått for ei textil snekkerbukse som går høyt opp i bryst og rygg, og ei lang, litt romslig textil jakke med borrelåsklaffer utenpå alle glidelåser. Kle seg sikkert og godt, men ikke så mye at det går ut over bevegeligheten. Styremuffer.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av joo »

Nevnte vel rustning i første posten, men det blir kanskje ikke riktig når man skal ha varme klær innerst? Den jeg bruker må nesten rett på huden, skal passe tight... Kanskje det er bedre som AT sier, separate beskyttere som kan strappes over det innerste ullaget?
Skal ha meg en "shorts" med litt padding på hoftene, tenker jeg kjøper fra Motosport. Har handla der før, greie priser. Sykkelshortsen er padda i hekken, men vil ha mer til gamle skrale hofter!
De har nok masse av det du jakter på hos Motosport. Og ting du ikke trenger men vil ha likevel... men du er kanskje mer fornuftig enn de fleste andre jeg kjenner?

Har noe rimelig Klim i stor størrelse, lurer på om det var "Dakar" jeg handla. Er i alle fall spent på om det fungerer med den ytterst og så ull innerst og fleece som mellomlag når det blir kaldt, ikke kjølig. Derfor jeg kjøpte ett nummer for stor, håper å rulle noen mil i vinter.

Kjørte veldig mye snøscooter noen år, og en normalt god hel scooterdress holdt godt til alt fra null og ned i -30 grader. Kledde meg bare mellom etter forholdene. Nå skal det jo sies at skoa man kunne kjøre scooter med ikke duger på MC!

Motosport, for de som ikke har linken: http://www.motosport.com/
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av jhn »

Det meste av klær ment for snescooter e nok sikkert varmt nok .... kanskje ... når æ tenke mæ om så har æ frosse (kan man skrive det?) mere i +7 på mc enn i -15 på snescooter, man e litt mere passiv på en mc. Æ e som regel svett etter en snescooter-tur, uansett utetemp.
Men det æ skulle si om snescooterklær, de mangler jo som regel beskyttelse, så det må man vurdere å kjøpe i tillegg.
Alt biker7 sier om hjelm e også min erfaring, med crosshjelm og briller unngår du dugg/ising.
Men med litt gjennomtrekk går det bra med en vanlig helhjelm med dobbelvisir.
Æ foretrekke helhjelm.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av joo »

jhn skrev: Men med litt gjennomtrekk går det bra med en vanlig helhjelm med dobbelvisir.
.
Tok i bruk en sliten helhjelm, kasta visiret og brukte alpinbriller på den i flere år. Funka gull, og stakk brillan under dressen når det var kaffepause for å bli kvitt det som kom av is når det var skikkelig kaldt. (Hanskan under dressen når man rasta også forresten)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvordan skal du unngå dugg på visiret?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kjøreklar MC og "Biker" til en vintersesong!

Legg inn av biker7 »

ZZR-Erling skrev:Hvordan skal du unngå dugg på visiret?
En løsning er visstnok dette: http://www.otc-mc.org/Mekketips/varmetraader" onclick="window.open(this.href);return false; Ser litt snodig ut, men funker sikkert. :-) Her et annet tips for varme bein: http://www.otc-mc.org/Mekketips/varmesaaler" onclick="window.open(this.href);return false; :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar