Vil du ha en nypløyd skog?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av jhn »

JanK skrev:
.... vi snakker tross alt om ett land hvor vannscooter er forbudt!
Dett er jo fullstendig ubegripelig
JanK skrev: Ser at lovteksten nevner "udyrket mark", hva med dyrket mark? Hvis jeg eier ett jorde, kan jeg kjøre motocross der f.eks?
Godt spørsmål.

Men, i deler av landet er det jo mye privateid utmark, som grenser opp til hverandre, antar jeg.
Man kan jo forholdsvis lett se for seg mye hurlumhei og rabalder og utrivelige forhold for både mennesker og dyr om det skulle være lovlig å kjøre rundt der som man ville, med hva man vil.
Der ville det nok dukke opp alt fra små mopeder til store tanks og blodtrimmede tråkkemaskiner.

Jeg må legge til at jeg skjønner at et mc-forum kanskje ikke er det smarteste stedet å forsvare denne loven, men ...... :sorry

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av TheHaughom »

Ta med poteter i en sekk og strø rundt mens dere kjører. Dyrket potetåker! :knegg
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av JanK »

Jeg spør pga at jeg har 50+ mål med dyrket mark... :mc1

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av mekkern »

jhn skrev:
JanK skrev:
.... vi snakker tross alt om ett land hvor vannscooter er forbudt!
Dett er jo fullstendig ubegripelig
JanK skrev: Ser at lovteksten nevner "udyrket mark", hva med dyrket mark? Hvis jeg eier ett jorde, kan jeg kjøre motocross der f.eks?
Godt spørsmål.

Men, i deler av landet er det jo mye privateid utmark, som grenser opp til hverandre, antar jeg.
Man kan jo forholdsvis lett se for seg mye hurlumhei og rabalder og utrivelige forhold for både mennesker og dyr om det skulle være lovlig å kjøre rundt der som man ville, med hva man vil.
Der ville det nok dukke opp alt fra små mopeder til store tanks og blodtrimmede tråkkemaskiner.

Jeg må legge til at jeg skjønner at et mc-forum kanskje ikke er det smarteste stedet å forsvare denne loven, men ...... :sorry
men det kunne vært et område/skogholt i en kommune her og der det var regulert for å kunne kjøre lovlig i.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er "Lov om motorferdsel i utmark" som gjelder, samme loven som snø-scooterfolka sliter med :-)å
På innmark (dyrket jordbruksareal, som gras, kønn, pottitter), er motorferdsel tillatt. her er det nok med tillatelse fra den som eier arealet.
I utmark (skog og fjell) er det i prinsippet forbudt med motorferdsel,her hjelper det ikke med grunneiers tillatelse. Men det er visse unntak for næringskjøring som skogsdrift ol. Og så kan kommunen gi tillatelse til transport til hytter, for funksjonshemmede ol. De kan og regulere spesielle områder/løyper for motorferdsel.

Siden det er meget alvorlig krimminalitet at det durer i skauen :[-X , så vanker det saftige bøter for å bryte denne loven, 8000,- kr for en liten uløyves snøscotertur oppi skogen er vanlig takst her omkring :roll .

Så det greieste er vel å oppsøke en krossbane, og herje fra seg der :-k

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av Busa Trond »

Jeg lurte litt på dette for noen år siden jeg også, så det jeg kom frem til er nok som ArcticTiger sier om utmark. Der kan det være visse unntak. For innmark må kjøretøyet være traktorregistret, altså ikke lov å kjøre bil på jorde med eiers sammtykke. Skal man kjøre crossmotorsykkel osv. skal det være på en lukket bane som er godkjent av NMF samt at kjøretøyet skal stå på listen til NMF, og med helsepersonel til stedet.
Dette var slik jeg tolket regelverket den gangen :scratch .

Så hvorfor vi har lov til å kjøre fritidsbåt på fjorden er litt rart, for dem fleste gjør det bare for kos og moro :prf

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av Kawasaki »

Busa Trond skrev:Jeg lurte litt på dette for noen år siden jeg også, så det jeg kom frem til er nok som ArcticTiger sier om utmark. Der kan det være visse unntak. For innmark må kjøretøyet være traktorregistret, altså ikke lov å kjøre bil på jorde med eiers sammtykke. Skal man kjøre crossmotorsykkel osv. skal det være på en lukket bane som er godkjent av NMF samt at kjøretøyet skal stå på listen til NMF, og med helsepersonel til stedet.
Dette var slik jeg tolket regelverket den gangen :scratch .
Å kjøre galmann i skauen med grunneiers velsignelse er nok ikke godt nok,nei. Men sjansen for å bli anmeldt blir nok noe redusert hvis grunneier er på lag med deg. På crossbanen trenger du lisens,men moppen trenger ikke være registrert i NMF,ihvertfall ikke for et par år siden.
Så hvorfor vi har lov til å kjøre fritidsbåt på fjorden er litt rart, for dem fleste gjør det bare for kos og moro :prf
Hvis du venter til det fryser på,så har du lov å kjøre moped på fjorden,også :thumleft Det kan du forsåvidt før det fryser på også,men det er kanskje ikke så lurt :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av Bjønnavind »

Detta var noe skikkelig dritt!! :sorry

Det skal jo sies her at vi er mest interresert i å kjøre på stier, grusveier osv.. Kommer ikke til å "grave opp" allerede uberørt mark.
Var en tur forleden der vi forvillet oss oppi ei myr, og det var litt over gjennomsnittet knotete å komme seg ut igjen! hehe.. :roll

Men som vi tenker da er jo at en sti eller grusvei jo allerede er "berørt", så da må det vel være mulig å kjøre der? Jeg tviler sterkt på at flekkete rødsnipehaler med skjevt nebb ville funnet på å bygge et rede til de utrydningstruede eggene sine midt i en trafikkert sti!

Eller kanskje det er derfor de er utrydningstruet? :P :p

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av Bjønnavind »

Crossbane er gøy i 30 minutter.. Deretter blir det kjedelig å kjøre der.. :-k Man er jo motorsyklister med et ønske om å oppleve nye plasser, ikke konkuransehigende "tullinger"! :P :p

Når man drar på mctur på asfalt så blir det jo fort uinteressant dersom man kjører opp og ned samme gata hele tiden? :roll

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av mekkern »

Kawasaki skrev:Hvis du venter til det fryser på,så har du lov å kjøre moped på fjorden,også Det kan du forsåvidt før det fryser på også,men det er kanskje ikke så lurt
så lenge det er definert som sjø-ja...
når vannet ikke er frosset kan du stort sett kjøre så fort du vil.men når det er frosset er det begrenset til 80km/h :scratch :scratch :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av ArcticTiger »

Du får ta deg en tur innpå Finnskogen, der er det milevis med grusveier å kose seg på :D
Eller du kan joine denne denne gjengen: http://otc-mc.org/" onclick="window.open(this.href);return false; , eller denne: http://www.allroad-mc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Begge arrangerer mc-turer litt utenfor allfarvei :thumleft
Sist redigert av ArcticTiger den 06 nov 2012, 18:44, redigert 1 gang totalt.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av Kawasaki »

Bjønnavind skrev:Crossbane er gøy i 30 minutter.. Deretter blir det kjedelig å kjøre der.. :-k Man er jo motorsyklister med et ønske om å oppleve nye plasser, ikke konkuransehigende "tullinger"! :P :p

Det var det jeg også fant ut,derfor bytta jeg crosseren ut med en skabbete offroader. Er stadig på jakt etter passelige skogsveier,men de er vanskelig å finne.

En gang rotet jeg meg over et nyslått jorde,og inn på noen grusveier. Plutselig stod jeg på enden av flystripa på den lokale flyplassen.Var heldigvis ingen som så meg :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av Bjønnavind »

ArcticTiger skrev:Du får ta deg en tur innpå Finnskogen, der er det milevis med grusveier å kose seg på :D
Eller du kan joine denne denne gjengen: http://otc-mc.org/" onclick="window.open(this.href);return false; , eller denne: http://www.allroad-mc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Begge arrangerer mc-turer litt utenfor allfarvei :thumleft
Interessant! Finnskogen blir nok litt langt å reise bare for en dagstur, men takk for tipset :-)

jeg skal sjekke ut klubbene du nevner!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av kjellv »

Kawasaki skrev:
Så hvorfor vi har lov til å kjøre fritidsbåt på fjorden er litt rart, for dem fleste gjør det bare for kos og moro :prf
Hvis du venter til det fryser på,så har du lov å kjøre moped på fjorden,også :thumleft Det kan du forsåvidt før det fryser på også,men det er kanskje ikke så lurt :knegg
Dette er komplisert. Men jeg har bodd på "landet" i så mange år at jeg vet litt om hvordan det fungerer. På sjøen har du lov å kjøre fritidsbåt som du bare vil, og så fort du vil. Fryser det skikkelig is på, så kan du kjøre moped, MC, ja til og med bil på isen om du vil. Men pass på...forsikringene du er vant til å ha i trafikken gjelder ikke her.

På et ferskvann i innlandet er det andre regler. Dette er vanligvis en del av utmarka, og motorferdsel er forbudt. Også med båt og motor! Det er som regel tillatt med liten motor (max 5 hk). En bonde eller skogeier har lov å kjøre traktoren sin, traktorregistrert ATV eller snøscooter i utmarka si dersom han kan dokumentere eller sannsynliggjøre at dette er i sammenheng med næring. Han kan til og med kjøre traktor på islagt vann om dette er hensiktsmessig. Han har lov å kjøre fram ved og tømmer, kjøre ut skogplanter på sommeren. Men om han har ei hytte ute i skogen må han søke om tillatelse for å kjøre fram ved og annet utstyr til denne. Man har heller ikke lov til å kjøre ut i skogen for å hente et hjorteslakt i hjortejakta.

På innmarka si (den delen av gården som er dyrket for landbruksformål og det blir drevet produksjon av planter, grønnsaker eller innmarksbeite) er det fritt fram. Her kan bonden kjøre hva han vil...også bil om det er behov for det. Men er det frossen snødekt mark..så er dette faktisk også regnet som utmark, så snøscooteren må bare stå...

Men... Ute på landet kan mye skje. Ofte er ikke de få som bor der så veldig opptatt av hva naboene gjør. Det er slett ikke uvanlig at så lenge man ikke overdriver kan man tillate seg litt av hvert. Naboene har man som regel et godt forhold til, og man risikerer normalt ikke å bli anmeldt for ulovlig kjøring så lenge man ellers oppfører seg som folk. Man tar selvfølgelig hensyn, bråker ikke rundt husene til alle døgnets tider, men kjører på steder man ikke forstyrrer. Man må også ta hensyn til dyrelivet, det er jo først og fremst dette loven skal beskytte. Man lar dyra få fred i yngletida, og skal man ha naboene på sin side kjører man i hvert fall ikke rundt å forstyrrer dyra under jakta. Det er den sikreste måten å sikre seg trøbbel.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vil du ha en nypløyd skog?

Legg inn av Intruder »

Vet ikke sikkert,men er ikke ferdselsforbudet gjeldende også for grunneiere ? :-k :scratch

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... :mc1 .... :mc1 ........ :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar