Tips om fine grusveier!

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av teeU »

MLeikarnes skrev:Veldig fin grustur i Møre og Romsdal:

Aursjøvegen, trollstige lignende vei med krapp svinger, tunnell uten lys og mange høydemeter.
Fins ikke på Google Maps, men er fult lovlig å kjøre, bomvei for biler og andre kjøretøy, men fra i fjor av ble det gratis for mc!
Er ikke kjørbar før uti juni engang, pga. veldig mye snø! I fjor forsøkte jeg å kjøre over rundt 10. juni, da var det fremdeles 2-3 meter med snø på 1000m over havet, måtte da snu... ( Hadde ikke piggdekk og klær til å kjøre i snø og skodde på en gang!

Veien fører opp til punktet på dette kartet:
http://goo.gl/maps/qmbDU" onclick="window.open(this.href);return false;

For å komme seg til begynnelsen av veien kjører man til Eresfjorden, fortsetter herfra innover langs Eikesdalsvatnet og inn til en fin liten bygd, man kjører her gjennom hele bygda og videre oppigjennom dalen til man kommer til en bom der man kan kjøre rundt med mc. Herfra går veien oppover i bratte partier med hårnålssvinger, tunnell som går i spiral oppover uten lys (vær forsiktig her!).
Når man kommer opp til toppen av den verste klatreturen blir det et godt stykke innover "vidda" til man ser den store demingen tårne seg opp, man kan her velge å svinge av til høyre og kjøre opp på demningen og følge den til Aursjøhytta, eller kjøre den vanlige veien. Aursjøhytta er betjent om sommeren, de selger vafler, rømmegrøt med spekemat og såklart pølse i brød! Hytta er drevet av DNT, og det anbefales å stoppe for å støtte driften, er jo ett fint midtpunkt på turen etter den lange "klatringen" oppover!
Oppe ved hytta kan man enten velge å kjøre ned igjen samme vegen eller å kjøre ned til Sunndalsøra. Veien ned til Sunndalsøra går også ned ett bratt "juv" hvor det er noe grov grus rett etter åpning av veien. Men dette bedrer seg utover sesongen. Når man kjører nedover kan man legge merke til Togsporet som går høyt høyt oppe i fjellsiden på venstre side av dalen. Dette toget brukte de da de bygde demningen, helt frem mot sunndalsøra oppe i fjellet var det lagd en heis som heiste togvognene ned (vet ikke om dette er sant, men det var noe sånt som sto på et informasjonsskilt ved en gammel bro nede i bakkene!

Har ikke kraftig nok nett til å legge ut bilder her på båten akkurat nå, men kan vel editere ved en bedre anledning!
Har hørt om denne før men glemt den, bra tips.
Kjempe å kunne kjøre MC til DNT hytte da :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av jonnykr »

Tja, jeg har et forslag å komme med til de som holder til på Østlandet f.eks. 1. Mai. Grustur fra Årnes til Töcksfors, i Sverige tur/retur med innlagt Harryhandel i Töcksfors. 95% av turen går på fine og lovlige grusveier. En bompassering som betales pr. Mobil på stedet.

Det er en kjempetur som passer for alle flerbrukssykler, store som små. Fine grusveier uten de store utfordringene, men uansett er det en flott tur i fin natur. :thumleft

Dere kan gi tilbakemelding her om det er av interesse.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av ojda »

Det var ditt veitips. Ikke?
Sender deg uansett en melding om det blir noe orden på tur :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av jonnykr »

ojda skrev:Det var ditt veitips. Ikke?
Sender deg uansett en melding om det blir noe orden på tur :thumleft
Vanskelig med veitips da jeg bare har ruta i hodet. Så jeg inviterer heller til grustur. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av RuneMC »

Peer Gynt veien er en flott grusvei - Peer Gynt veien er vel egentlig flere veier i det området som tilsammen utgjør et lite veisystem
http://goo.gl/maps/K2qfN

Fv204 mot Lillehammer er virkelig flott med flere fine rasteplasser langs veien, på slutten ned mot Lillehammer er det asfalt og noen artige svinger, bare se her:
http://goo.gl/maps/BTc02
Til krysset som pkt A markerer, kan man komme sørfra Torpa/Dokka (asfalt og grus siste stykket) eller vestfra (har ikke kjørt der men ser ut som en lang grusvei fra den retningen)

Av strekninger nærmere meg:
Bingsveien-Litmovatnet:http://goo.gl/maps/D9A5r
Bingsveien - Fv131 : http://goo.gl/maps/eklGe
Bingsveien - via Nyseterveien (grusvei) til nesten Lampeland: http://goo.gl/maps/othMi
(Bingsveien fra Skotselv er forøvrig artig selv om det er asfalt)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av ojda »

jonnykr skrev:
ojda skrev:Det var ditt veitips. Ikke?
Sender deg uansett en melding om det blir noe orden på tur :thumleft
Vanskelig med veitips da jeg bare har ruta i hodet. Så jeg inviterer heller til grustur. :D

Denne meldingen var egentlig myntet på teeU, men du skal ikke se bort ifra
at det kunne være hyggelig med en bakgårdstur til Sverige etterhvert også :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av Bjønnavind »

jonnykr skrev:Tja, jeg har et forslag å komme med til de som holder til på Østlandet f.eks. 1. Mai. Grustur fra Årnes til Töcksfors, i Sverige tur/retur med innlagt Harryhandel i Töcksfors. 95% av turen går på fine og lovlige grusveier. En bompassering som betales pr. Mobil på stedet.

Det er en kjempetur som passer for alle flerbrukssykler, store som små. Fine grusveier uten de store utfordringene, men uansett er det en flott tur i fin natur. :thumleft

Dere kan gi tilbakemelding her om det er av interesse.
Jeg blir gjerne med, men 1 Mai er allerede booket :-(

Lørdag 11 mai, eller lørdag 18 derimot! :-) Kan ta de påfølgende søndager og, men da er Harryhandel'en stengt?

Tæppatå'k!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av SuperMorten »

MLeikarnes skrev:Veldig fin grustur i Møre og Romsdal:

Aursjøvegen, trollstige lignende vei med krapp svinger, tunnell uten lys og mange høydemeter.
Fins ikke på Google Maps, men er fult lovlig å kjøre, bomvei for biler og andre kjøretøy, men fra i fjor av ble det gratis for mc!
Er ikke kjørbar før uti juni engang, pga. veldig mye snø! I fjor forsøkte jeg å kjøre over rundt 10. juni, da var det fremdeles 2-3 meter med snø på 1000m over havet, måtte da snu... ( Hadde ikke piggdekk og klær til å kjøre i snø og skodde på en gang!

Veien fører opp til punktet på dette kartet:
http://goo.gl/maps/qmbDU" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du zoomer inn, er veien på kartet. Kan se både tunellen du nevner og hårnålsvingene :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av jonnykr »

ojda skrev:
jonnykr skrev:
ojda skrev:Det var ditt veitips. Ikke?
Sender deg uansett en melding om det blir noe orden på tur :thumleft
Vanskelig med veitips da jeg bare har ruta i hodet. Så jeg inviterer heller til grustur. :D

Denne meldingen var egentlig myntet på teeU, men du skal ikke se bort ifra
at det kunne være hyggelig med en bakgårdstur til Sverige etterhvert også :thumleft
HeHe, ingen fare. :D Jeg forventer meg ingenting og veien ligger der uansett. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av MLeikarnes »

SuperMorten skrev:
MLeikarnes skrev:Veldig fin grustur i Møre og Romsdal:

Aursjøvegen, trollstige lignende vei med krapp svinger, tunnell uten lys og mange høydemeter.
Fins ikke på Google Maps, men er fult lovlig å kjøre, bomvei for biler og andre kjøretøy, men fra i fjor av ble det gratis for mc!
Er ikke kjørbar før uti juni engang, pga. veldig mye snø! I fjor forsøkte jeg å kjøre over rundt 10. juni, da var det fremdeles 2-3 meter med snø på 1000m over havet, måtte da snu... ( Hadde ikke piggdekk og klær til å kjøre i snø og skodde på en gang!

Veien fører opp til punktet på dette kartet:
http://goo.gl/maps/qmbDU" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du zoomer inn, er veien på kartet. Kan se både tunellen du nevner og hårnålsvingene :thumleft

Det stemmer det ja!
Fikk lagt inn bilder i beskrivelsen også nå!
Sist redigert av MLeikarnes den 24 apr 2013, 10:50, redigert 1 gang totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av jonnykr »

Bjønnavind skrev:
jonnykr skrev:Tja, jeg har et forslag å komme med til de som holder til på Østlandet f.eks. 1. Mai. Grustur fra Årnes til Töcksfors, i Sverige tur/retur med innlagt Harryhandel i Töcksfors. 95% av turen går på fine og lovlige grusveier. En bompassering som betales pr. Mobil på stedet.

Det er en kjempetur som passer for alle flerbrukssykler, store som små. Fine grusveier uten de store utfordringene, men uansett er det en flott tur i fin natur. :thumleft

Dere kan gi tilbakemelding her om det er av interesse.
Jeg blir gjerne med, men 1 Mai er allerede booket :-(

Lørdag 11 mai, eller lørdag 18 derimot! :-) Kan ta de påfølgende søndager og, men da er Harryhandel'en stengt?

Tæppatå'k!
Foreløpig har jeg kun 1. mai booket til den turen i hvertfall i mai da vi har andre turer på planen også. Startet med å legge turen dit 1. mai i fjor som et alternativt til f.eks. Mjøsa rundt da jeg personlig ikke kan tenke meg noe mer kjedelig enn å kjøre i kø med flere tusen andre Mjøsa rundt. Ikke ta dette som en kritikk av Mjøsa rundt og lignede arrangementer da jeg har all respekt for de som har dette som en tradisjon. Men for meg er ikke køkjøring på motorsykkel "greia". Da tar jeg meg heller en "tur på skauen". :thumleft
Tut & Kjør!

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av teeU »

ojda skrev:Det var ditt veitips. Ikke?
Sender deg uansett en melding om det blir noe orden på tur :thumleft
Takk, får håpe det klaffer :D

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av RuneMC »

Tips til de som leter etter grusveier på http://maps.google.com . Zoom inn på et område til det står 500m (eller mindre) på skala nede i venstre hjørne, da dukker de fleste grusveier opp. Satelitt-visning kan også av og til avdekke veier som ikke er på kartet.

Det som er verre å vite er om noen er stengt med låst bom, har betalingsbom, er helt privat osv.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av Jarle »

RuneMC skrev:Tips til de som leter etter grusveier på http://maps.google.com . Zoom inn på et område til det står 500m (eller mindre) på skala nede i venstre hjørne, da dukker de fleste grusveier opp. Satelitt-visning kan også av og til avdekke veier som ikke er på kartet.

Det som er verre å vite er om noen er stengt med låst bom, har betalingsbom, er helt privat osv.
Problemet er at hvis man skal planlegge en litt lendre tur er det litt kjedelig å zoom'e ned til 500m :-)

Har ett mål om å kjøre Jessheim - Kirkenes på mest mulig grus. Så hvis noen klarer å finne en kjørerute til meg ............. :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Tips om fine grusveier!

Legg inn av Bjønnavind »

Jarle skrev:
Har ett mål om å kjøre Jessheim - Kirkenes på mest mulig grus. Så hvis noen klarer å finne en kjørerute til meg ............. :-)
Har ofte tenkt samme tanken.. Over til Vestlandet på mest mulig grus feks :-)

Men fra Jessheim til Kirkenes på grus er det vel best å kjøre opp de svenske skoger?

Tæppatå'k!

Svar