Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 987
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
MC: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim » 12 sep 2013, 19:58

Ja, så nå, etter å ha jobbet i 2 uker etter 6mnd pappapermisjon, har jeg innsett at jeg HATER kø.. Tror det er en av de få tingene jeg hater her i verden :D

Så, da begynner tankeboksen å jobbe litt, og begynner å snuse litt på dette med vinterkjøring. Som mange andre har jeg ingen erfaring eller kjennskap til dette og søker derfor tips og triks fra de som måtte vite noe om emnet... Eventuelt hvis noen vet om nettsider eller andre diskusjoner hvor dette blir tatt opp (har lest http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... lit=vinter" onclick="window.open(this.href);return false; men det er jo ikke så omfattende).

Kunne tenke meg info om det meste:
Sykkeltype
Dekktyper (pigg, ikke pigg)
Kjørestil/teknikk
Bekledning

Min kjøring blir Holmlia - Røa tur-retur til jobb, har derfor mulighet for både motorvei og indre veier..

Så, noen tips? :)
Sist redigert av jongsanim den 27 feb 2014, 21:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3461
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle » 12 sep 2013, 20:21

Sjekk denne arbeidstråden til Fikse:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=3339" onclick="window.open(this.href);return false;

Veldig sykkel spesifisert, men han planlegger mye for vinterkjøring blant annet.

Annet enn det, så ville jeg isåfall hatt en mindre sykkel uten dreiemoment fra helvette som ikke er så farlig om detter i bakken :) (typ 125cc motard er jo fint for jobben, selvom noen kanskje mener en sitter litt for høyt til å føle seg trygg på is).
Den ultimate vintersykkel for min del må være Honda MSX125 tror jeg. Liten og lettstyrt.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AnVaR-WbPBs[/video]

Dekktyper; Om du kjører i byen etc, er det ikke sååå ille med is, så da kunne du sikkert klart deg uten pigg, men her ute hvor jeg bor er det mange veier det ikke måkes eller strøs på idetheletatt, da er nok pigger et must.

Kjørte endel moped på vinterstid, gikk veldig greit for min del ihvertfall, sålenge en er klar over at det er glatt som faen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30278
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av AJ » 12 sep 2013, 20:33

Har kjørt Husaberg 350 og 570 på vinterføre. 570'en var utrolig morsomt! Og sprek å kjøre!! Men begge syklene er ikke no' særlig å kjøre langt med... Har og smal sal gjør kjøringen ikke spesielt komfortabel. Men lett å håndtere er de begge, omtrent som mopeder å regne ;-) .

Kan tenke med at KTM 390/690 og Yamaha 660 kan være godt egnet til vinterkjøring - med piggdekk. I hvert fall her jeg bor i indre Østlandsområdet.
Med varmerholker blir vinterkjøringen en lek :-).
Bekledningen bør ikke være den største utfordringen. Varmedress funka veldig bra de gangene jeg var ute og vinterkjørte.

Poenget med en vintersykkel, etter mitt skjønn, er at den skal være lett å håndtere (lettkjørte) og tåle å bli lagt i bakken. Større risiko for velt på vinterstid... Så sykkelen bør være forholdsvis lett og robust.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3461
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle » 12 sep 2013, 20:38

Bilde

KTM RC8 klar for vinter 8)
Tror ikke jeg hadde turt det, med tanke på egen og sykkels helse etter en bitteliten feilvurdering på gassen.



En annen ting som er viktig med vinterkjøring er ofte vasking for å få vekk salt og møkk som ruster sykkelen kjappt. Fikse skriver noe om et par produkter han bruker for å forebygge det så mye som mulig
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
MC: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av SuperMorten » 12 sep 2013, 20:47

AJ skrev:

Poenget med en vintersykkel, etter mitt skjønn, er at den skal være lett å håndtere (lettkjørte) og tåle å bli lagt i bakken. Større risiko for velt på vinterstid... Så sykkelen bør være forholdsvis lett og robust.
Kunne godt ha tenkt meg en vintersykkel, men om jeg tryner på E18, er jeg redd det kommer en SUV bak meg i 120 km/t. Den sjansen tar jeg ikke

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
MC: Ja

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av TBI81 » 12 sep 2013, 21:01

Apropos useriøse forslag
[video]http://www.youtube.com/watch?v=QHPOw-Xmm4o[/video]
Vurderer vinterhoj selv og har veldig lyst på en gammel crosser av no slag til det. Vurderer smcr, men nesten så jeg tror det blir for flott for vinterkjøring .. :-k

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
MC: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av PCP » 12 sep 2013, 21:27

Nå ville det ikke falt meg inn å kjøre om vinteren, det frister ikke i det hele tatt.

Men gjorde det tidligere. Først kjøring hver dag mellom Haslum og Heggedal med 100cc (først Honda CB100, og siden Suzuki GT100). Siden kjørte jeg mange vintre med en Yamaha XT350. Prøvde meg en gang med VF500 også, uten at det fristet til gjentagelse.

Jeg ville valgt en offroader om jeg skulle gjort det igjen, og XT'en var meget bra til formålet, selv om jeg savnet piggdekk noen ganger (Brukte Trelleborg knaste/cross-dekk uten pigg). Du spurte noe om kjøreteknikk, og det er også litt av grunnen til at jeg mener offroader kan være lurt, kjøreteknikken minner mye om skog og grus-kjøring, og dette er sykler som er laget for å skli, og er forholdsvis lette å kontrollere sladd.

Man lærer det vel fort nok uansett, men om man kan øve eller har erfaring med grus/skog/cross, eller glatt underlag, så blir lærekurven langt mindre bratt (og muligens vond :P :p )

Det er i alle fall min mening. Med veisykkel som feks den VFR'e jeg har, så gjør jeg alt som står i min makt for å aldri skli, mens med vintersykkelen så la jeg ofte opp til å skli, litt ala speedway, da det var beste måte å komme seg frem.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
MC: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av MLeikarnes » 12 sep 2013, 21:53

Hjelm med Pinlock visir er viktig! hvis ikke dugger det ned og deretter fryser visiret innvendig... (veldig plagsomt!)
Varmehåndtak og styremuffer er nesten et must!
Store solide varme sko er også viktig:
[img]http://i1139.photobucket.com/albums/n55 ... 2248ad.jpg[/img]

[img]http://i1139.photobucket.com/albums/n55 ... 452562.jpg[/img]

Piggdekk er nok det beste, Kenda K761 med pigg har jeg kjørt en del med. Også Sawa med pigg er bra dekk, Online-mc tror jeg har de. Trelleborg/Mitas Army Special er jo den råeste typen piggdekk til den råeste prisen...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 987
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
MC: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim » 12 sep 2013, 21:57

Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
MC: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av MLeikarnes » 12 sep 2013, 22:02

jongsanim skrev:Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?
Har ingen problemer med å kjøre med piggdekk på asfalt, men mine piggdekk er ikke av knastedekktypen, Endurodekk med nymotens bilpigg er gode på asfalt, tar det bare litt mer med ro enn til vanlig i svingene på bar asfalt. Tror nok det er litt værre med Trelleborg crossdekk med pigg på asfalt, tror det vil flyte litt mer rundt... :scratch
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 987
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
MC: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim » 12 sep 2013, 22:58

MLeikarnes skrev:
jongsanim skrev:Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?
Har ingen problemer med å kjøre med piggdekk på asfalt, men mine piggdekk er ikke av knastedekktypen, Endurodekk med nymotens bilpigg er gode på asfalt, tar det bare litt mer med ro enn til vanlig i svingene på bar asfalt. Tror nok det er litt værre med Trelleborg crossdekk med pigg på asfalt, tror det vil flyte litt mer rundt... :scratch
mmm, derfor jeg er litt forvirret når det gjelder dekk til bruk i Oslo :)

Takk for gode svar så langt, kom gjerne med mer, og jeg kommer tilbake til tråden når jeg er litt mindre trøtt ;)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1151
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: BMW F800GS, Honda NX650
Sted: solør

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av biker7 » 12 sep 2013, 23:10

I Oslo-området på hovedsaklig større veier, ville jeg nok investert i Mitas/Trelleborg army special uten pigger. (kan fåes med 1,5mm pigg eller uten pigg) Disse har myk gummi, ala piggfrie bildekk. Har kjørt med disse m/pigg på Dominatorn, og sitter bra på is/snø. Men kanskje ikke nødvendig med pigg i de områdene du hovedsaklig skal ferdes. Får dem for ca 1600,- for settet hos Snellingen. http://www.snellingen.no/WS/WEBSHOP/Dekk-(Slanger" onclick="window.open(this.href);return false;)/Enduro-gate En del dyrere med pigg. (ca 3300,- for settet)
Sist redigert av biker7 den 12 sep 2013, 23:20, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
MC: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av MLeikarnes » 12 sep 2013, 23:20

http://www.online-mc.no/Dekk--tilbehor/Dekk(7" onclick="window.open(this.href);return false;)/Vinterdekk(6)

Piggdekk for gatesykler

Har et slikt 17" fordekk på GS500'n henger bra på det må jeg si!

På DR'n i vinter blir det enten å pigge opp ett sett med crossdekk eller å få tak i rimelige trelleborg en eller annen plass...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 987
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
MC: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim » 12 sep 2013, 23:30

Hmm, hvordan vil dere si KTM 125 / 200 / 390 er i forhold til MSX 125?

Ser at 125'ene ligger "likt" i pris, men 390 er jo bare noen få lapper dyrere.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3461
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle » 12 sep 2013, 23:35

jongsanim skrev:Hmm, hvordan vil dere si KTM 125 / 200 / 390 er i forhold til MSX 125?

Ser at 125'ene ligger "likt" i pris, men 390 er jo bare noen få lapper dyrere.
390'en blir fort litt for dyr (30k mer enn MSX) og "pen" til å kunne kjøre så risky som på vinteren for min del ihvertfall --
Men om jeg skulle hatt en sykkel nr 2 for vinterkjøring og hadde hatt nok med penger, hadde jeg vurdert en Duke 390 :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester