Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:
jongsanim skrev:Hmm, hvordan vil dere si KTM 125 / 200 / 390 er i forhold til MSX 125?

Ser at 125'ene ligger "likt" i pris, men 390 er jo bare noen få lapper dyrere.
390'en blir fort litt for dyr (30k mer enn MSX) og "pen" til å kunne kjøre så risky som på vinteren for min del ihvertfall --
Men om jeg skulle hatt en sykkel nr 2 for vinterkjøring og hadde hatt nok med penger, hadde jeg vurdert en Duke 390 :)
Hah, dumme meg var på ktm.com med anbefalt utsalgspris... Der lå 390 på noen og førti, men jeg ser jo st den er betydeligere dyrere enn det :-/

Blindern
Innlegg: 25
Registrert: 01 sep 2013, 13:51
Motorsykkelen din: Honda

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Blindern »

Blir kanskje ikke det helt samme. Men jeg kjørte moped til skolen i hele vinter. Kjørte en Fz 50. Veiene var stort sett salta og snøfrie. Så jeg kjørte uten piggdekk hele året. Traff jeg et glatt parti var det bare å sette føttene ned. Erfaringsmesig lærte jeg mye. Med tanke på bremselengder, plassering og varsomhet. Den gikk jo bare i 50km/t. Men det var nok på den 5-10min lange strekningen jeg kjørte. Syns det å kjøre på vinteren var mer morsomt enn farlig. Spessielt hvis du kjørte på litt hardpakka snø. ;-) Det jeg angrer litt på var at jeg ikke vasket den en gang. Noe som førte til at den ble veldig rusten.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Du har rett, er ikke helt det samme :D MEN jeg gjorde faktisk det samme når jeg gikk på videregående, nettopp også med en FZ50!

Husker også det som en morsom opplevelse, helt til forhjulet hadde frosset fast over natten (var ikke så lur at jeg tok mopeden inn) :)

Har mest lyst på en lett mc som f.eks. msx125 med forhåpningen at kona kanskje også tar til (u)fornuften og vil få seg MC lappen ;)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Da har jeg lest gjennom de 40 sidene i Fikses blogg som var lenket tidligere, så nå gjenstår det bare 6 sider på hans nyere blogg http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=4339" onclick="window.open(this.href);return false;
:D

Plukker opp en del gode tips underveis, dette tror jeg blir et bra prosjekt til neste år :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av PCP »

jongsanim skrev:
MLeikarnes skrev:
jongsanim skrev:Msx125 så jo forferdelig morsom ut :-D

Til dere som foretrekker piggdekk: hvordan er dette å bruke på bar asfalt?
Har ingen problemer med å kjøre med piggdekk på asfalt, men mine piggdekk er ikke av knastedekktypen, Endurodekk med nymotens bilpigg er gode på asfalt, tar det bare litt mer med ro enn til vanlig i svingene på bar asfalt. Tror nok det er litt værre med Trelleborg crossdekk med pigg på asfalt, tror det vil flyte litt mer rundt... :scratch
mmm, derfor jeg er litt forvirret når det gjelder dekk til bruk i Oslo :)

Takk for gode svar så langt, kom gjerne med mer, og jeg kommer tilbake til tråden når jeg er litt mindre trøtt ;)
Dekk for bruk i Oslo er ikke bare enkelt. På min XT350 brukte jeg Trelleborg Army som jeg kjørte mye både i skogen, og på veien året rundt med (i Oslo-området) Dekkene hadde en rund og "vei-vennlig" profil. 90% av tiden fungerte det utmerket, og det er bare de siste 10% at pigger var et savn. Det er jo sånn sett ikke helt ulikt bil, og Oslo er litt spesielt fordi vi for det aller meste kjører på bar vei, det er sjelden vi har godt "ærlig" vinterføre, selv om det tidvis er nokså vinterlig her. Ganske mye null-føre, også har vi noen dager med is, enten fra underkjølt regn, før saltbøssa har vært ute, eller når det er for kaldt for salt. Kaldt gir jo vanligvis relativt godt grep, men grunnet piggavgiften er det nå godt over 80% piggfritt, og når alle de skliende piggløse dekkene får polert isen feks i nedoverbakker mot lyskryss, så kan det bli ekstremt glatt. I sånne situasjoner savnet jeg pigger.

Men for del aller meste går det veldig greit, utfordringen er de vanskelige dagene innimellom. Har dessverre ingen erfaring med pigg i Trellborg'ene, men vil jo tro at MLeikarnes har helt rett i sine antagelser. Og når sant skal sies var det nok grep til vanlig kjøring, men syns det fløt ganske mye rundt på bar asfalt uten pigger også... Men for meg var dette noe av det som gjorde det morsomt å kjøre med. Det slipper ganske tidlig, men så gradvis og lettkontrollert at det ble ganske mye unødig skliing, for å si det sånn. Noe jeg hverken har ferdigheter eller guts til å gjøre med veidekk, sånn de med virkelig peiling (eller manglende sperrer) gjør.

Lykke til med valget i alle fall. NX'en til Fikse er forresten samme ulla som XT350, og nøyaktig typen sykkel jeg mener er godt egnet for dette. Hva som så er best av det ene eller andre vet jeg ikke, så det får andre ta seg av. ;-)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Takk for svar, det du sier om sammenligning med bildekk interesserer meg. Jeg har til dags dato kun savnet pigger ved EN anledning, og det er nyttårsaften til konas onkel med kilometerlang bratt bakke midt i skogen :D Kjører med billige/standard piggfritt i Oslo på bilen, og har vel en kjørestil som gjør at jeg ikke har noen problemer med dette..

Kan lett se for meg at det er gøy med kontrollerte slipp på bakhjulet, men dette må helst bli i 40-50 sonene og ikke 70-80 sonene! 70-80 sonene er jo som regel bart uansett, og det er jo heller småveiene som har litt ekstra is og snø.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av PCP »

Ja, jeg vil mene det kun er snakk om noen få dager jongsanim, men da kunne det være litt vanskelig syns jeg i alle fall. Også er det jo det at vi er ganske mye mer utsatt hvis det først går galt.

Det meste av min unødige skliing foregikk i relativ lav hastighet ja. Selvfølgelig mye bare fordi det er gøy, men også fordi jeg liker bedre at bakhjulet sklir litt, enn at jeg lar sykkelen bestemme hva som skal skli først. Er jo ikke fullt så morsomt når forhjulet plutselig stikker...


Et annet aspekt av vinterkjøring er jo dette Super-Morten var inne på. Som vi vet ler jo hele ladet rått av oss hver gang det kommer en vinterdag i Oslo, og alt blir fullstendig kaos, mens vi krasjer og kjører ut i fleng. Det kan være mange grunner til dette, biltettheten i seg selv er en ting, og om vi feks sier at 1 av 20 bilister på landsbasis har svært lave biltekniske evner, altså de kan rett og slett ikke kjøre bil på vinterføre, så tror jeg ikke det er noen overdrivelse. Det betyr isåfall at du risikerer å møte noen hundre slike på din ferd til/fra jobb. Sjansen for at en av dem påvirker deg på en eller annen måte er ganske stor, og i mange tilfeller er det mye vanskeligere å gjøre noe med det, forebygge, eller komme seg unna. Små villaveier med 20 cm hjulspor kan jo også være spennende nok, selv om farten gjerne ikke er allverden.

Det går som regel fint, men jeg vil si det er risiko-sport, så vær i alle fall veldig forsiktig der det er andre enn bare deg selv som kan påvirke utfallet av dagen! ;-)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

PCP skrev:Det går som regel fint, men jeg vil si det er risiko-sport, så vær i alle fall veldig forsiktig der det er andre enn bare deg selv som kan påvirke utfallet av dagen! ;-)
Ja, som sommerkjøring men bare høyere risiko :)

Har fra dag 1 kjørt etter min kjørelærers motto "gå utifra at ingen ser deg", har gått bra så langt! Har helt klart unngått en del ubehagelige situasjoner på grunn at kjørestilen :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Tja... Da har jeg prøvekjørt MSX 125, for en LITEN sykkel :lol

Var veldig uvant først, når man er vant til en CBF1000S, men den kom seg etter noen få minutter. Bestiller en i dag, med varmeholker, vinterdekk (piggfrie) og håndbeskyttere/skjold for å holde vinden unna.

Det finnes visst ikke så mye originalt utstyr ellers, men ser at Thailand (hvor den produseres) har en hel del. Må vel få tak i en vindskjerm så jeg ikke får all kaldluft i trynet :P

Dette skal bli moro å se hvordan den oppfører seg ved første snøfall :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle »

Genialt :)

Venter i spenning på rapport i vinter


Handguards kan også være lurt, for å deflektere vekk vind fra hendene (varmeholker hjelper mye på innsiden av nevene, men kan fort bli kjøling på utsiden av nevene også)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:Genialt :)

Venter i spenning på rapport i vinter


Handguards kan også være lurt, for å deflektere vekk vind fra hendene (varmeholker hjelper mye på innsiden av nevene, men kan fort bli kjøling på utsiden av nevene også)
Var det jeg mente med "og håndbeskyttere/skjold for å holde vinden unna." :)

Handguards, winddeflectors, handshields.. Har sett så mange navn på nett, men vet ikke om det finnes noe godt norsk ord?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle »

Åja, jeg må ha oversett den biten av posten din :redface :mk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Hmmm... Har nå snart blitt ferdig med den første vintersesongen (om man kan kalle den det?). Det har ikke vært mange dagene med snø og is, men noen har det da vært, og det har jo generelt vært litt tynt islag her og der pga underkjølt regn osv.

Jeg tror at MSX'n har 2 punkter som kunne vært bedre, for vinterkjøring, påpek gjerne fil ved påstanden min :)

* Hjulene er for små. Så snart jeg treffer sørpe, selv veldig tynt lag, føles det som om forhjulet danser swing foran der. Det kan hende det hjelper å legge vekten mer frempå, men har liksom ikke fått tid til å teste det ut. Kan jo også hende at egenvekten til sykkelen (ca 100kg) blir litt lite?

* Litt for lite kraft. Den drar veldig bra i 1, 2 og 3 gir, og du kommer opp i 70-86 uten problemer, men fra 86-110 er det veldig lite å hente. Nå er jo ikke vinteren en tid man skal kjøre for fort på, men f.eks på vei opp fra Operatunnellen vestover er det lite å hente ut, og jeg føler ikke man får samme "kontroll" over trafikkbildet som man har med en MC som lett kan skvette fremover med et lite rykk på hånden.

Jeg kan helt klart kjøre denne de neste vintrene som kommer og, men det hadde også vært morsomt å teste ut noe nytt (gammelt) og annerledes. Så jeg sitter og tenker om det kunne være en ide å selge MSX'n iløpet av sesongen og heller kjøpe noe innen Offroar/Motard, kanskje også importere fra Italia (*kremt* JanK *kremt*).

Noen som har tanker rundt sykler som egner seg, som ikke har rykte for å være oljedryppende monstre som bryter ned i første sving, og som er lett/rimelig å mekke på?

:prop:

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av gorbys »

Større hjul gir bedre gyroskopisk stabilitet og derfor kjører offroadere med 21" forhjul ;)
Vil tru ein enduro av eit eller anna slag hadde passa bedre, ser fleire av typen yamaha xt660 tilsalgs no, det må da være eit godt valg trur eg. Eller noko lignande. Treng kanskje ikkje meir enn 3-400cc....

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Kawagutten »

jongsanim skrev:
Snikendeugle skrev:Genialt :)

Venter i spenning på rapport i vinter


Handguards kan også være lurt, for å deflektere vekk vind fra hendene (varmeholker hjelper mye på innsiden av nevene, men kan fort bli kjøling på utsiden av nevene også)
Var det jeg mente med "og håndbeskyttere/skjold for å holde vinden unna." :)

Handguards, winddeflectors, handshields.. Har sett så mange navn på nett, men vet ikke om det finnes noe godt norsk ord?

Vindbeskyttere hjelper veldig godt,de siste gangene jeg har vært ute så har jeg brukt sommer hansker pga vindavviserne jeg har :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar