Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Legg inn av gorbys »

Har etter lenge fått ei bane her i bygda som er åpen for folk over barnealder så eg tenkte å begynne med dette da....
Bana er laga for opp til 250cc sykler ... Det eg lurer på er kva sykkel eg skal handle.... Ein les jo så mykje rart, f.eks at 2takt krev meir vedlikehold men er billigere og enklere å vedlikeholde enn 4taktere, at 4 taktere er "kjedelige og sløve" men ganske greie for nybegynnere siden dei har ei ganske forutsigbar effektkurve og levering av krefter i motsetning til 2 taktere som krever full gass for å yte best...

Er det litt hipp som happ eller? :-k

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Legg inn av JanK »

gorbys skrev:Har etter lenge fått ei bane her i bygda som er åpen for folk over barnealder så eg tenkte å begynne med dette da....
Bana er laga for opp til 250cc sykler ... Det eg lurer på er kva sykkel eg skal handle.... Ein les jo så mykje rart, f.eks at 2takt krev meir vedlikehold men er billigere og enklere å vedlikeholde enn 4taktere, at 4 taktere er "kjedelige og sløve" men ganske greie for nybegynnere siden dei har ei ganske forutsigbar effektkurve og levering av krefter i motsetning til 2 taktere som krever full gass for å yte best...

Er det litt hipp som happ eller? :-k
Det meste av det du nevner over er nok korrekt til en hvis grad, men det kommer an på hva du sammenligner.
250 2-takt er raskere enn 250 4-takt, men det betyr ikke at 250 4 takt er sløv og kjedelig, det betyr bare at 2 takt er på ett annet nivå, ikke for nybegynnere.

For en voksen nybegynner er nok en 250 4 takt det beste kjøpet. Spesielt i ditt tilfelle da 250 er max.

Jeg har en Honda Cr250 (2-takt) :-)å

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Legg inn av Busa Trond »

Hva med 125 2T :thumleft Lettvin nybegynner sykkel som er lett å håndtere.
Når vi snakker 250 vil du oppleve 4T som mer lett kjørt en 2T.
Nyere 250 4T kan mosjonister kjøre fra 50 til 100 timer før du må gjøre noe med motoren, vond å starte når den blir varm er det tid for ventiler og da raper du på stempel med det samme.
Skulle ulykka være ute er nok en 2T billiger å reparer.
450 er mer underholdene men du kjører fortere med en 250 :vs

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Legg inn av Rune75 »

Hvis du har mulighet så burde du prøvekjøre en av hver. Di er forskjellig å kjøre og kanskje du liker den ene motortypen bedre enn den andre. Det er egentlig det du burde ta mest hensyn til.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Sv: Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Legg inn av gorbys »

Busa Trond skrev:Hva med 125 2T :thumleft Lettvin nybegynner sykkel som er lett å håndtere.
Når vi snakker 250 vil du oppleve 4T som mer lett kjørt en 2T.
Nyere 250 4T kan mosjonister kjøre fra 50 til 100 timer før du må gjøre noe med motoren, vond å starte når den blir varm er det tid for ventiler og da raper du på stempel med det samme.
Skulle ulykka være ute er nok en 2T billiger å reparer.
450 er mer underholdene men du kjører fortere med en 250 :vs
Snakker vi bytte av ventiler eller bare justering her?

Hvilket prisnivå snakker vi om når det kommer til motoroverhaling, 2 vs 4 takt?
For de må vel overhales med jamne mellomrom? Tenker på stempelbytte og/eller sylinder og slikt...

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Legg inn av gorbys »

Kan vel legge til at min erfaring med crossere begrenser seg til å ha prøvd en furia 50 med effektanlegg og en Yamaha wr450 på skogsvei

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Begynne med cross! 2 eller 4 takt?

Legg inn av gorbys »

Så, reiste på ikea for å handle skap til kjerringa og sidan me hadde henger tok eg med meg ein 2010 Kawasaki KX250F og :roll
Har bestillt olje og filter i tillegg til en ny hjelm og hansker. Har gjort en deal på pent brukte sko, brynje og bukse+jersey. Noe mer en skulle handle?
Kva bruker folk her?

Svar