Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av mortenolb »

Hvis man ser bort i fra det at jeg bor på feil sted, har jeg lyst til å skaffe meg en banesykkel og om ikke direkte begynne med roadracing, så ha noe å kjøre på bane med/trackdays.

Det jeg egentlig lurer på er generelle tips til kjøp av sykkel, og nødvendig utstyr. Har sett noen sånne "her er alt du trenger"-annonser på finn. Er ca. ingenting ute nå, men blir ikke det det første uansett. Evt. om det kanskje lønner seg å importere noe?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av gsx750_80 »

mortenolb skrev:Hvis man ser bort i fra det at jeg bor på feil sted, har jeg lyst til å skaffe meg en banesykkel og om ikke direkte begynne med roadracing, så ha noe å kjøre på bane med/trackdays.

Det jeg egentlig lurer på er generelle tips til kjøp av sykkel, og nødvendig utstyr. Har sett noen sånne "her er alt du trenger"-annonser på finn. Er ca. ingenting ute nå, men blir ikke det det første uansett. Evt. om det kanskje lønner seg å importere noe?
mener å ha sett en zx10 til 30, på finn, nettopp.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av thewiz »

Jeg hadde nok importert en fra Sverige eller lignende, da en sykkel som har gått på vei før, da vet du nogenlunde at sykkelen ikke har blitt presset så hardt som banesykler.

Er vel ikke så mye annet enn å kjøpe en sykkel, registrere / ta kurs på den aktuelle banen du skal kjøre på. Hva du trenger sånn helt i starten er ihvertfall full skinndress. Mener det var et krav, ihvertfall her på Rudskogen.

Hvis sykkelen er uregistrert må du registrere sykkelen i norsk motorsport forbund, mener jeg det var.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av mortenolb »

gsx750_80 skrev:
mortenolb skrev:Hvis man ser bort i fra det at jeg bor på feil sted, har jeg lyst til å skaffe meg en banesykkel og om ikke direkte begynne med roadracing, så ha noe å kjøre på bane med/trackdays.

Det jeg egentlig lurer på er generelle tips til kjøp av sykkel, og nødvendig utstyr. Har sett noen sånne "her er alt du trenger"-annonser på finn. Er ca. ingenting ute nå, men blir ikke det det første uansett. Evt. om det kanskje lønner seg å importere noe?
mener å ha sett en zx10 til 30, på finn, nettopp.
Jeg går for 600 i utgangspunktet. Har særdeles lite erfaring med R-sykkel, og ingen erfaring på bane, så jeg venter litt med litersykkel :P

Ah, I see. Får vel finne ut nærmere hvilke baner som er aktuelle. Blir vel bare vålerbanen og rudskogen, vel. Finnes det flere i samme ca. avstand fra tønsberg? Er jo pisslangt uansett :P

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av Busa Trond »

Motard ser for meg like moro ut. Da får du nok flere baner å velge mellom også.
Kongsberg blir det kjørt feks.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Oax6wD4 ... detailpage[/video]

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av Cutless »

Jeg hadde lett begynt med Supermoto om muligheten hadde bydd seg - er muligens billigere i "drift" enn aktiv banekjøring med en 600R sykkel også?

Uansett, ser utrolig gøy ut !

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av mortenolb »

Joda, ser gøy ut det også, men helt ærlig så frister RR mer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av cannon »

For trackdaysbruk kan du ha en registrert r-sykkel, men den kan ikke brukes til rr trening eller løp. Hvis du kjøper en veisykkel for å bygge om til banesykkel så blir det dyrt sammenlignet med en ferdig rigget banesykkel. Med banesykkel får du gjerne med en del depotutstyr, felgsett og annet som trengs. Kan anbefale 600. Vet om minst 1 veldig bra til salgs(Cbr). R6, gsxr og zx6r er også veldig bra. Meld deg inn i roadracinggruppene på FB og sjekk ut hjemmesider til Solør og borg. Banhoj.se er også bra. Kan gjerne ta en prat hvis du trenger råd. Flere i Tønsberg som trener rr på rudskogen. Prøver du dette så vil du ikke angre:-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av mortenolb »

Er veldig interessert i å prøve ja. Tenker også litt tanken at om jeg får kjørt R-sykkel på bane, så kan jeg ha noe mer turvennlig på veien. Skal få økonomien på rett kjøl før jeg tar noen videre steg, men greit å orientere seg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av cannon »

R-sykkel på vei blir gjerne kjedelig og overflødig når du kommer i gang på bane. Jarle i Racing4fun kan garantert skaffe sykkel.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av mortenolb »

Jess. Pluss at det blir penger spart på forsikring, haha.

Har sett han Jarle nevnt flere steder. Er han av typen man kan ta kontakt med for å si at man er interessert i å prøve seg? Har forstått det sånn at racing4fun kjører noen kurs ogsånn?

Hvor mye penger "burde" jeg legge i sykkel som nybegynner, egentlig? Ser jo at noe selges til under 20 lapper. Det hadde passet meg ganske bra.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Roadracing, banesykkel. Tips til å komme i gang?

Legg inn av thewiz »

Så mye som mulig. Jeg hadde ikke brukt under 35000 på en banesykkel.

Tenkte å begynne med roadracing selv etterhvert. Jeg tenker ihvertfall å kjøpe en 1000cc RR, som jeg konverterer selv, da jeg ønsker at alt skal være slik jeg ønsker det. Da blir det lagt penger i eksos, dempere, felger, dekk, styredemper, rear sets, clip-ons, sinter pads, bane designet kåper og litt stasj.

Jeg kommer nok til å ha en REN banesykkel, altså ikke registrert uten lys osv.

Hvis du har lite penger, er ikke dette en hobby for deg, da det går mye penger i dekk, service, trackday gebyrer og generelt slitedeler. Men man kan jo alltids moderere med å bare kjøre mindre i dårlige perioder.

Svar