Vinterkjøring

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
bonden
Innlegg: 48
Registrert: 24 nov 2004, 12:00
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Fåvang
Kontakt:

Vinter kjøring

Legg inn av bonden »

Slik jeg har forstått det er det noen her som kjører hele året. Dette har jeg lurt på noen år om det er mulig.

For tiden har jeg en BMW R100R på 218 KG, jeg lurer på om denne er litt for høy og tung for slike utskeielser.

Jeg har sett at det noen som kjører med ski, hvor kjøpes disse og ikke minst hva koster dette?

Så var det dekk, hva er mest gunstig her, lange eller korte pigger ? Orginale piggdekk eller piggede offroad dekk?

Også var det bekledning, hva bør velges her, for tiden kjører jeg med skinn fra topp til tå, dette blir sikkert for kaldt om vinteren.

Mange spørsmål fra en muligens nybegynner på vinterstid....
Let the summer last 4ever

96 Electra Classic

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Har ingen erfaring fra vinterkjøring med mc, men å kle seg godt er viktig. Må få tettet til alle plasser der det kan komme sniktrekk.

Men skulle du vinterkjøre hadde det vært moro og få høre erfaringen din..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Har vel hørt at klær med varme elemente er å anbefale. Gerbing har gode, men dyre varmeklær.

Indian kjører hele vinteren, han kan sikkert gi deg noen tips.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Jan Tore
Innlegg: 19
Registrert: 02 nov 2005, 22:39
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Alta

Legg inn av Jan Tore »

Jeg har kjørt noen vintre med litt forskjellige sykler. Hadde en Triumph Tiger 900 som veide 255 kg. (full tank) Forsøkte først med vanlig bilpigg...DET var latterlig håpløst på godt vinterføre. Neste forsøk ble rallypigg for bil og det satt rimelig godt på veien. Kjørte en KTM 600 LC4 (ca. 130 kg.)med enduropigg på veien en sesong, men syntes den ble for lett til at piggene fikk skikkelig feste på is. Nå har jeg en Honda Africa twin 750 som jeg har brukt med enduropigg (7mm. overheng) framme og rallypigg (4,5mm. overheng) bak. Sitter som støpt, men piggene bak forsvinner lett...
Jan Tore

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Jeg har vel aldri vurdert vinterkjøring, men med den førvinteren vi har hatt i år kunne jeg nok ha forlenget sessongen ganske mye. Men tror nok jeg ville brukt en annen sykkel en shadowen da.
Hvis dette blir framtiden med lange regnfulle førvinterer, så får jeg tenke på å anskaffe meg en liten snærten vinter-sykkel.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Har intrykk av at en Africa-Twin er manges vinter favoritt. Billige er de også, og visstnok ganske morro å kjøre med.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Med den vinteren vi har hatt så langt i år, vil jeg si at sessongen for vinterkjøring kan bli kort.

Nå har jeg parkert for sessongen, men for dem som holder det gående, må dette mildværet være som bestilt fra Guder...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Kjørte bak en CBR 600 F på veien hjem fra jobben i går. Noe positivt med drivhus effekten (selv om jeg skal si at det er en skremmende utvikling)
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Var inne på Liertoppen kjøpesenter i helgen, og der så jeg et par stykker som vandret rund i lokalene med hjelmen på armen. Så det er noen som kjører enda. Ikke så rart kanskje, når en ser ut og tempraturen er godt over på pluss siden.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Ikke mye vinter nei, klarte ikke dy meg i dag.
Nesten 10 + grader så jernet ble lirket ut av garasjen i dag og tok en tur på et par timer.

Berre lekkert....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Har vært inne på tanken mange ganger denne vinteren. Men det er skumle skyggepartier, og jeg vil helst ikke ødelegge for kommende sessong.
Nei, den sjansen tar jeg ikke, og ont kan det bli hvis uhellet er ute.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

rider
Innlegg: 9
Registrert: 16 okt 2006, 15:32
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Sotra

vinterkjøring

Legg inn av rider »

Har skaffet meg en Honda NX 250 til vinterkjøring og det er et utmerket redskap til formålet.
Har kjørt helt fram til idag ( jobbkjøring Bergen - Os )
Men det kommer vel an på hvor i landet man befinner seg da. Her på disse trakter er jo snø blitt et fremmedord.

Biker hele året.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

HÅY..
I dag kom vinteren te Østlandet, og da blir det i hvertfall ikke noe vinterkjøring. Når en ser på hvor mange ulykker det er, så snart det det kommer noen snyfiller. Så holder jeg meg mest mulig unna veiene. Skulle ikke tro vi som bor i Norge ikke hadde opplevd snøføre før.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bonden
Innlegg: 48
Registrert: 24 nov 2004, 12:00
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Fåvang
Kontakt:

Legg inn av bonden »

Bruker du piggdekk på din NX250, hva slags pigg dekk bruker du ?

Er det å anbefale?

Jeg funder sterk på om det går an å kjøre på 2 i dette kvite helvete.....

Har vurdert XL500, eller å skaffe meg en sykkel med sidevogn, men det hadde vært best å klart seg uten støtte hjul.

Kun kort tid igjen nå :-)
Let the summer last 4ever

96 Electra Classic

Ragnhild

Vinterkjøring

Legg inn av Ragnhild »

Fant disse tipsene fra Jon Arne litt godt gjemt nederst, innerst i en annen tråd

Hei.

Det er umulig å sette opp noen facit over hva man bør ha av utstyr for å kjøre om vinteren. Det er så forskjellig hvordan folk utstyrer seg. Men jeg kan jo sette opp det jeg synes er viktig, med noen kommentarer knyttet til hvert punkt:

1. Piggdekk (Grove Crossdekk med store pigger, om det er bare snø/is føre, men de som må kjøre endel på bare veier kan kanskje være bedre tjent med mindre grove dekk f.eks. av Trial typen med mer moderat piggstørrelse. Jeg foretrekker 1 pigg midt i hver knast, gjerne limt, for det holder bra. De vanlige dekkene vi normalt benytter på disse syklene om sommeren har jeg ingen tro på selv med pigg. )
2. Varmeholker (Nyttig i Norsk sommer også! Jeg har brukt en type selvklebende folie som jeg limer på styret. Ta av originalholk, fest folie, sett på originalholk. Ca 300,- inkl bryter og motstand for 2 trinn på Motorspeed ved Lillehammer. Har god erfaring med disse. Satt på min AT i over 80.000 km, ca. 45.000 km på TA'en jeg hadde og ca 25.000 km på en Yamaha. Ikke problemer på noen av dem. Har kjøpt maken til den nye)
3. Varme i visier (Dette er kanskje det viktigste sikkerhetsmessig etter piggdekk. Med varme ser du, uten varme ser du ikke! Og kontaktlinser for de av oss som bruker brikker. Jeg lagde mitt i all hast rett før en tur en gang. Den eneste tråden jeg fikk tak i på sparket var slik tråd som en bruker til sviapparater (slik vi gjorde på sløyden på skolen f.eks.) Funker helt topp, men det er å få andre tråder som er tynnere. Strekk ut en trådlengde og sett på 12V. Juster lengden til det blir passe varmt. Plasten må ikke smelte. Når du vet lengden på tråden må du måle til på visieret for å plassere den aktuelle trådlengden foran øynene. Jeg borret SMÅ hull, og trakk tråden gjennom. Festet en "sukkerbit" med en skrue og tok ut ledningen derfra. Har montert et slikt lite 12V uttak i kåpa for tilkobling.
4. Varme klær (Jeg har mest kjørt i det vanlige kjøreutstyret. Rukka jakke og bukse. Men med så mye godt og varmt undertøy som mulig. Ellers har jeg kjøpt en slik varmederess som ofte brukes under snøscooter kjøring. Veldig behagelig, men ikke noe innebygde sikkerhets saker i kne skuldre el.l. Og jeg vet ikke helt om den er like vindtett som rukka utstyret. Har brukt eplevarmer på hjelmen for å slippe trekken i halsen)
5. Sko (Dette har vært det største problemet. Benytter nå sko beregnet på Snøscooter kjøring. De er varme, vanntette og vindtette. Suverene for noen få timer, men blir egentlig for tette for en hel helg. Har løst det ved å ha et ekstra sett innersokker så jeg kan bytte på. Mange bruker imidlertid et par nr for store militær støvler e.l. med mye inni. Og så går det jo å lage såler med varmetråder, eller kjøpe ferdige elektriske varme sokker. Det er vel egetlig dette jeg føler at jeg savner nå.)

Krav til sykkelen:
1. Må starte om det er kaldt (men det er jo ikke noe problem med TA og AT)
2. Må gi nok strøm nok til lading av batt, lys og varmetråder mm. Om det nærmer seg 300Watt dynamo er det normalt mer enn nok.
3. Kåpe? Med litt kåpe på sykkelen har du det mye bedre når det er kaldt. Merker faktisk god forskjell fordi jeg nå har lavere std. kåpeglass på den nye AT'en. Men det er mer å ødelegge om du er uheldig. Min erfaring er at det ikke er så stor risiko å kjøre om vinteren på gode piggdekk. Og om du likevel er uheldig sklir sykkelen ofte bare oppå snøen uten skade om du har veltebøyler. En AT tåler ihvertfall dette helt fint uten riper overhodet på sykkelen. Men potta kan være utsatt om du ikke har Givi bærer bak. Den redder potta også.


Og så en liten stemningsrapport:
Tenk deg en fin dag på ettervinteren, helt klart og endel kuldegrader om natten, men sola skinner og varmer opp så det drypper i solveggen om dagen. Ute på landet og oppe i åsen (d.v.s. ca. 2km fra der jeg bor) er det hvite fine veier. Snø på trærne. Alt er hvitt og fint og så veldig, veldig lyst i sola. Akkurat en slik dag da kjernefamilien stapper minstmann i pulken og tar med bikkja og appelsinene og forsvinner ut i skogen på ski. Da er det fint å kjøre motorsykkel da! Og så får en ikke mygg og fluer på visiret engang. Ta gjerne med primus, kaffekjele, campingstol og kanskje noen pølser e.l. Du finner alltid en fin solhelling utpå dagen når det er slikt fint vær. Med gode piggdekk er det faktisk også bedre å kjøre på slikt fint snøføre enn på grus!


Håper noe av dette kan være til nytte for noen.

God vintertur, hilsen Jon Arne

Svar