Vinterkjøring

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Syns det stemmer ganske godt med den erfaringen jeg har tilegnet meg hittil på de få turene jeg har vært ute på.

Jeg har klart meg fint uten varme i visiret. Bruker is/dugg-spray isteden. Eller kjører med visiret oppe hvis jeg kjører sakte. (Noe jeg som regel gjør :8-[ )

Har ennå ikke opplevd å fryse på beina. Bruker Lundhags støvlene mine og ekstra sokker. Har med skift og tar en rast hvis jeg kjenner jeg begynner å bli kald.

Ellers har jeg oppdaget faren ved å kjøre fra saltet vei og over på usaltet vei. Da tar det en stund før dekkene har ordentlig grep. Jeg vet det er noen som har med dekkrens og "kjetting på boks" for å unngå de største problemene i så måte, men jeg har aldri prøvet dette. Sikkert en fordel å få rensa vekk saltet fra dekkene.

Har relativt finmønstret bakdekk og det har gitt utrolig bra grep uansett asfalt eller is. Foran har jeg trialdekk, og de er jeg vel ikke helt fornøyd med. De fungerer greit på asfalt og sørpe, men på hardpakket snø og ruglete is er de ikke optimale. De styrer voldsomt. Særlig skummelt hvis underlaget er fullt av frosne hjulspor og det ligger noen cm med nysnø oppå. Da har jeg opplevd at sykkelen har fulgt hjulspora som var usynlige, og dermed fikk jeg testa veltebøylene. :lol

Vinterkjøring er i hvert fall artig, og gir verdifull kjøreerfaring. Sykkelen blir jo ikke særlig pen av dette, men det er jo meningen at den skal brukes. ;)

Håper det kan komme mange innspill og erfaringer fra de som våger seg utpå på vinterføre i denne tråden. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Var ute og kjørte en liten tur i går (video på hjemmesida mi), med sidevogns-Guzzien min. Jeg kjører med sidevogn først og fremst fordi det gir meg muligheten til å dra med meg en masse utstyr på vintertreff, men også fordi det selvsagt gir litt mer stabilitet på holka. Jeg er imidlertid på jakt etter en tohjuling til ikke altfor høy pris som jeg kan rase litt rundt med på vinter'n.

Mht visir: Kjøp et innervisir type Fog City. Det er egnet både sommer og vinter. Jeg har kjøpt meg en snøscooterhjelm som er laget for bruk nettopp i veldig lave temperaturer. Da slipper du alt maset med varmetråder i visiret osv. Og du slipper å tappe enda mer strøm fra sykkelen. Varmeholker gir varme inni hånda, men når du kjører langt på vinteren er det oppå hånda du blir kald. Derfor anbefaler jeg heller at man kjøper enten Gerbing varmehansker eller rett og slett bare muffer. Muffene er veldig varme og gjør at du kan kjøre med litt tynnere hansker inni for å få bedre følelse med gass og hendler. Generelt mht påkledning: Sats på snøscooterklær og -sko. Det er laget for formålet. Kjøp en brynje som du har under en romslig snøscooterjakke, så har du god støtbeskyttelse også.

Jeg har forsøkt å samle inn tips om vinterkjøring på hjemmesida mi her: http://www.mc-addict.com/aguidetowinterriding.htm
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Muffer er supre saker. Det er viktig å sørge for at de ikke slipper inn den kalde fartsvinden. På Gamle er gasswirenes utgang fra håndtaket laget som små rør som går ned fra håndtaket. Dette gjør at det blir en stor glippe der gasswirene går ut av muffa. Løsningen foreløpig for mitt vedkommende har vært en god runde med gaffatape. Det fungerer greit. Bruker polvotter inne i muffene. Ikke det mest ideelle når det gjelder følsomhet på brytere og slike ting, men man holder varmen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar