Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 430
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 24 mai 2024, 07:41 Å velte stillestående eller i krypfart er nok det aller siste som bekymrer meg.
Ja, enig i det... Men for å innrømme en av mine brølere: Helt i starten, før jeg hadde startet på noe som helst opplæring, tok jeg en liten runde på gårdsplassen... sakte fart, en sving som ikke gikk helt som tenkt og bilrefleksene slo inn: På med frambrems og clutch... 190kg sykkel liggende på ankelen i en litt uheldig vinkel tok 2-3 måneder å komme over sånn rent fysisk... men så fant jeg jo fort ut at jeg gjorde alle amatørtabbene på en gang... Har ikke veltet siden :thumleft
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov
Innlegg: 226
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av kaLARSnikov »

Som flere har vært inne på allerede: Blikket opp og frem, god forankring i tanken, avslappet i armer og overkropp. Det bør bidra til å stabilisere sykkelen og bedre balansefølelsen.

Mengdetrening er ofte løsningen på det meste når det gjelder sykkel, så dette tror jeg nok vil bedre seg av å rett og slett kjøre mer :)

Fun fact: Kjørelæreren min var helt motsatt og pushet på å ha foten i bakken minst mulig. Sensor var av samme skolen og vi tok det som en konkurranse på oppkjøringen (hun vant, så vidt, da jeg satt ned foten rett før vi var tilbake på trafikkstasjonen).

Snorkfroken2006
Innlegg: 6
Registrert: 23 mai 2024, 16:22
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 ABS 2014

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av Snorkfroken2006 »

Myshild skrev: 24 mai 2024, 07:04 Kjære nervøs jente!
Jeg VAR også er nervøs jente.
Men jeg lover deg...this too shall pass!
Øvelse øvelse øvelse.
Jeg var redd rundkjøringer, parkere på rekke med andre, ha noen bak meg, ha noen foran meg....mye ..tenkte at alle andre så på meg som var fersk og usikker..

En må bare ut å gjøre det. Og den mestringsfølelsen en får etter litt øvelse....!

Be om en kjøretime der dere trygger deg på det du er redd for. Vel investerte penger.
Øvelseskjører du hjemme?

Blikket opp og fram, ikke se rett i ræva på bilen foran...(selv om du selvsagt også må ha oppmerksomheten der også)når du rolig bremser ned, planlegg, se inn og rundt rundkjøringen FØR Du kommer dit... hold avstand til bilen foran.

Du driver med a2 og er antagelig ung? Masse tid på å bli en rågod og trygg fører.:))
Takk! Dette var betryggende :prf
Har ikke muligheten til noe særlig privat øvelseskjøring.

Alt følest bare litt håpløst ut. Har en lærer som liker å rope inn i mikrofonen om jeg gjør noe “galt” osv, det er ikke så særlig motiverende.

Jeg skal be om en time der vi øver på dette om det fortsatt går skeis neste kjøretime.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1654
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 23 mai 2024, 20:15 Forsiktig med forbremsen i lav hastighet/krypkjøring, spesielt om du har noe sving på styret.
Prøv å bruk mer bakbrems i kombinasjon med lett touch på forbremsen.
Ved krypkjøring kun bakbrems og litt turtall/clutch-bruk og kjenn at den virker "stivere" og mer stabil.
Og som sagt her se fremover ikke ned...
+1 :thumleft

Som mange andre brukte jeg clutchen mest som av/på bryter men som Gammelsmurf sier, litt bra med turtall (bedre med litt for mye enn litt for lite, mer turtall= mer gyro som stabiliserer sykkelen og mindre risk for å kvele motor) og reguler farten med clutchen. Først når begynte med enduro for alvor oppdaget dette og så mye enklere å ha kontroll ved lav hastighet. Og bare bakbrems, ja.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

DAE
Innlegg: 74
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av DAE »

Om det er noen som driver med trial-kjøring rundt der du bur kan det jo vere du får øve litt med dei.
Det funker..

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 430
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av SveinHa »

Snorkfroken2006 skrev: 24 mai 2024, 11:06Alt følest bare litt håpløst ut. Har en lærer som liker å rope inn i mikrofonen om jeg gjør noe “galt” osv, det er ikke så særlig motiverende.
Høres ut som om ny lærer kan være en ide...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Kenneth 81
Innlegg: 83
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 24 mai 2024, 13:30
Snorkfroken2006 skrev: 24 mai 2024, 11:06Alt følest bare litt håpløst ut. Har en lærer som liker å rope inn i mikrofonen om jeg gjør noe “galt” osv, det er ikke så særlig motiverende.
Høres ut som om ny lærer kan være en ide...
Helt enig, det den "læreren" der driver på med har veldig lite faktisk læringsverdi...

Megaoctane
Innlegg: 33
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT+ 2024

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av Megaoctane »

Bare se langt frem, sidesynet ditt vil "fange" bilen foran når bremselysene evt. slås på..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23357
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg kjører i tett trafikk, så er det å se lengt frem en ting, men det jeg mener er minst like viktig er å planlegge kjøringen. Hold en jevn fart mens du kjører i kø og ikke kjør opp i ræva på bilen forran og stopp hver gang køen går fremover.

Hold litt avstand og hold en javn fart. Plasser deg ut mot midten av veien så du får litt oversikt fremover og for å ha mulighet for å "smette" forbi ved behov/mulighet. Ligger du ut mot midten av veibanen ser føreren i bilen forran deg i både sidespeil og midtspeil, hvis avstanden er god.

Det hjelper lite å se langt frem når du hele tiden ligger 3 meter fra bilen forran. Da blir det mye rykk og napp.

Megaoctane
Innlegg: 33
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT+ 2024

Re: Noen tips til en ny sjåfør? Hjelp mot velteskrekk...

Legg inn av Megaoctane »

👌

Svar