Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne...
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1145
Registrert: 04 des 2012, 12:12
MC: Suzuki GS750 E

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av gorbys » 31 jan 2016, 23:40

Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.

SverreOlsen
Innlegg: 569
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av SverreOlsen » 31 jan 2016, 23:59

gorbys skrev:Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
Kunne gjør det med Vulcanen eg hadde, hondaen trengte ikke choke annet enn når eg startet den, xj600 eg har nå vill helst bli litt varm( nå når det ligger rundt 0 grader i hvert fall) , hvis ikke nekter den å gå opp på turtall, barre ``booooorrr `` akk så den drukner. Må få tilføye att eg ikke har fått prøvd ut xj helt etter att den har fått fikset alle problemene.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4576
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling » 01 feb 2016, 04:42

Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27587
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av AJ » 01 feb 2016, 09:18

Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden... :-k
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen :fool: . Men om motoren har godt av det? :[-( ...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 569
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av SverreOlsen » 01 feb 2016, 09:25

AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden... :-k
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen :fool: . Men om motoren har godt av det? :[-( ...
Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27587
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av AJ » 01 feb 2016, 09:39

SverreOlsen skrev:
AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden... :-k
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen :fool: . Men om motoren har godt av det? :[-( ...
Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.
:knegg
Kanskje noen har oppdaget en "hemmelighet" som gir MC-motorer noe ekstra og livsforlengende, som vi andre ikke har oppdaget...?
Uansett vil ikke jeg utsette mine MC-motorer for det samme. Ikke minst fordi sånn behandling ikke låter bra og slett ikke særlig musikalsk, for å si det på den måten... ;)
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 1005
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av cannon » 01 feb 2016, 14:48

Start opp og kjør rolig avgårde. Ikke behov for egen tomgangskjøring for oppvarming. Brems gjerne litt på de første hundremeter. Da får du "renset" skiver og du får litt varme i bremseklosser.
Noen ganger starter jeg motor før jeg tar på hjelm, mest for å høre at alt høres normalt ut.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5649
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Jompa » 01 feb 2016, 15:16

ZZR-Erling skrev:Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..
Diagonale striper i cylindrene kommer fra maskineringa på fabrikken, på en riktig innkjørt motor blir de der i "all evighet"
annen slitasje gir loddrette striper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4576
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling » 02 feb 2016, 10:06

Jeg mente vertikale. Diagonale, er vel såkalte honeriper, og skal være der ja.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27587
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av AJ » 02 feb 2016, 10:09

ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.
Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal.. ;) :crazy:
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 245
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
MC: Honda NC750D 2015 - AJS 500 twin 1955
Sted: Trondheim

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av MGR1 » 02 feb 2016, 11:50

Motorrad hadde på 80-tallet mange 'langstrecken'-tester hvor de etterpå demonterte syklene og analyserte slitasje. Det var ikke uvanlig, slik ZZR-Erling refererer, at det i disse testene kunne påvises skader pga. utilstrekkelig oppvarming før motoren var blitt hardt belastet. Hard belastning vil i slike tilfeller si store gasspådrag og/eller høyt turtall; begge deler er skadelig for en kald motor.

I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.

Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.
Bilde

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4576
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling » 02 feb 2016, 12:07

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.
Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal.. ;) :crazy:
Ja, ble rot der gitt :crazy:
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
MC: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Forbipasserende » 21 mai 2016, 17:38

Start motoren, før du setter deg på sykkelen. Dvs du tar på deg hjelmen og hanskene, retter opp klærne... Setter på mp3 spillern etc mens du er go til å kjøre. Så drøyer du 10 min før du guffer til.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 734
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Yamaha Super Tenere XTE1200Z

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av L-NA » 21 mai 2016, 20:30

At alle forbreningsmotorer har godt av å bli godt igjennom varm før den blir belastet, er det vel liten tvil om. Og selv om det finnes varierende måter å gjennomføre dette på, så vil vel det fleste ta det litt rolig de første km. Men foruten om Crossmotorer, samt en og annen liten totakter med hull i stempelet (GS100 på 80 tallet. Vi hadde alltid med ekstra stempel i sideveska :-) Er det noen her inne som har "slitt ut" en moderne MC motor?

Varierende problemer pga. feil og mangler har nok de fleste opplevd, men en rett og slett utslitt motor? Og hvor lagt har man da kjørt?

Det er klart dette har store varianter alt etter som om vi snakker om en RR sykkel med stort effektuttak, eller en stor Twin motor el.
Men en moderne MC motor hvor sylinderen er "romm" .?? Kan vel ikke være så mange av den typen??

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
MC: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av NoxRy » 21 mai 2016, 20:36

Gjør ikke så mye feil jeg heller da etter det dere skriver.
Chocke på, starte, ha på meg hansker og hjelm, chocke av å kjør ;)
Men alt dette fikk meg til å tenke på noe, hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester