Omregistrering fra tung til A2

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Omregistrering fra tung til A2

Legg inn av jonnyyyy96 »

Heisann!
Driver i disse dager med lappen på mellomtung, så har begynt smått å lete etter sykkel. Tenker muligens en sportstouring som førstesykkel, og utvalget av 48hk og ned er ikke det største her i området ihvertfall.

Lurte egentlig på om noen har vært igjennom prosessen av plombering og omreg, ang tid og evt problemer som kan oppstå?
Hvis det er noe som er i orden på en uke, er det ikke noe problem. Men vil helst ikke vente et par mnd ekstra før jeg får startet sesongen. :-k

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Omregistrering av tung til A2

Legg inn av EasyRider »

Har ikke selv vært igjennom prosessen, men kø hos biltilsynet må påregnes på denne tiden av året (for visning/godkjenning av papirer)
Samme hos MC verkstedet som skal gjøre jobben og dokumentere dette for biltilsynet.

Så om du får gjort dette på en uke er tvilsomt. Hvis du skal gjennomføre det så bør du kaste deg rundt so asap :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Re: Omregistrering av tung til A2

Legg inn av jonnyyyy96 »

EasyRider skrev:Har ikke selv vært igjennom prosessen, men kø hos biltilsynet må påregnes på denne tiden av året (for visning/godkjenning av papirer)
Samme hos MC verkstedet som skal gjøre jobben og dokumentere dette for biltilsynet.

Så om du får gjort dette på en uke er tvilsomt. Hvis du skal gjennomføre det så bør du kaste deg rundt so asap :D
Det var egentlig det jeg regnet litt med!
Har ikke oppkjøring før i juni/juli uansett, så hadde gått greit om jeg ordna en sykkel i disse dager sånn sett. Bare hadde vært deilig å kunne prøvekjørt ordentlig før jeg lander på en sykkel.

Får vel bare gå i tankeboksen og følge med på finn en uke eller to før jeg bestemmer meg :D

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Omregistrering fra tung til A2

Legg inn av HeHy »

Husk at den ikke kan registreres ned til mellomtung dersom den har mer enn dobbelt av mellomtung hk (48*2=96hk), greybikes.no leverer godkjente nedstrupingssett til diverse mcer, må bli gjort og dokumentert montert av godkjent mc-verksted (koster noen tusen avhengig av modell), vises hos vegvesenet (husk å bruke orginaleksosanlegg da de ikke er glade i effektanlegg).
Kan heller ikke ha en samlet effekt på mer enn 0,2kW/kg, som vil si at grensa for at man kan ha 48hk/35kW er 175kg egenvekt på motorsykkelen, så motarder feks må gjerne ha mye mindre effekt når de blir nedstrupet.

jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Re: Omregistrering fra tung til A2

Legg inn av jonnyyyy96 »

HeHy skrev:Husk at den ikke kan registreres ned til mellomtung dersom den har mer enn dobbelt av mellomtung hk (48*2=96hk), greybikes.no leverer godkjente nedstrupingssett til diverse mcer, må bli gjort og dokumentert montert av godkjent mc-verksted (koster noen tusen avhengig av modell), vises hos vegvesenet (husk å bruke orginaleksosanlegg da de ikke er glade i effektanlegg).
Kan heller ikke ha en samlet effekt på mer enn 0,2kW/kg, som vil si at grensa for at man kan ha 48hk/35kW er 175kg egenvekt på motorsykkelen, så motarder feks må gjerne ha mye mindre effekt når de blir nedstrupet.
Takk for infoen!
Hadde ikke tenkt på det med effektanlegg!

Har ikke helt landa på type sykkel enda, men sannsynligheten er stor for at det blir en sportstouring i 5-600 klassen, så de fleste på mitt budsjett kan plombes heldigvis. Selvom det frister lite å plombe en 90 hester :P

Svar