Sykkel til <180 høy nybegynner

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Adrigo
Innlegg: 1
Registrert: 10 sep 2016, 15:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Adrigo »

Hei

Sesongen nærmer seg slutten, og det er på tide å slå til og kjøpe en mellomtung sykkel.
Problemet er at jeg har ikke peiling hva som passer meg. Jeg er en gutt som er rundt 183 høy. Har bare kjørt scooter før :roll
Er på utkikk etter en sykkel til under 70 000,-. Helst en jeg kan selge til noenlunde samme sum.
Kjører (og har bare kjørt) en Honda CB500F på kjøreskolen og vet ikke om jeg er helt tilfreds med den. Kanskje det er klærne. Men jeg fant ut at luftmotstanden ble ukomfortabel på motorvegen. Jeg måtte lene meg forover.
De som virker aktuell er: Yamaha MT-03/07, Yamaha FZ6, Honda CB500F, Honda CBR og Suzuki SFV 650. Er stor fan av Ducati. Synes Ducati Monster er kul. Men er redd det blir dyre deler osv.
Liker utsende på racingsykkler. Har ikke prøvd en. Men føler det blir bedre med mer kontakt med sykkelen. Og racing følelsen er sikkert digg. Har sittet på noen. De var ganske små, og hadde lave ratt. Men Honda CBR hadde ikke det.

Noen som har noen anbefalinger å komme med?
Takk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til MCsiden :vs .

Det du spør om er et stadig tilbakevendende spørsmål her i forumet. Det er fullt forståelig at du spør. Men det er du som også sitter med svaret... ;) .
Fra brukerne her inne vil du kunne få gode råd og tips om hva du skal se ettet, som feks. salhøyde og kjørestilling.
For å få en viss peiling kan du se på dine egne mål i forhold til syklene du vurderer på denne siden:
http://cycle-ergo.com

Og du, det heter styre på motorsykkel. Ratt er det vi har i burene vi kjører... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Du er som du selv sier helt fersk i gamet og da er det uvant med vind i "fleisen" når man kjører. Å kjøre med vindskjerm er noe vertfall JEG missliker. Det blir litt som å kjøre en cabroilet for så og klage på at man får vind i håret. En del av mc oppelevelsen for min del er å kjenne på de ytre kreftene når jeg kjører.

Men vindskjerm så dukker også et annet problem opp. Selv om du kanskje blir kvitt vinden fra hodet/kroppen så vil du samtidig oppleve økt turbulens. Dette vil du merke ganske godt i form av økt kosentrert luftstrøm mot kroppen og eller at det "river" litt i sykkelen etc.

Skal du ha en sykkel som faktisk skydder mot vær og vind så tror jeg du nesten må satse på sykler ala Gold Wing. Men da kan man i mine øyne like godt kjøpe seg en bil for da er hele vitsen med MC livet borte for min del.

Det skal sies at rene R-sykler nok har vindskjermer som faktisk funker, men det krever at du legger deg ned i fosterstilling over tanken og gjemmer deg bak denne. Fint på bane, men neppe behagelig i real life.

Jeg kan lett legge meg i meget høye hastigheter på E6 og jeg plages ikke over vinden i det hele tatt. Det blir en vanesak. Jeg har også kjørt på E6 med sykler som har vindskjerm og det var ikke spesielt trivelig. Faktisk virket vindskjermen mot sin hensikt.

På søndagsturer i moderate hastigheter kan det være at du klarer å finne en vindskjerm som gjør jobben, men det krever nok en del justeringer.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av kjellv »

Yamaha YZF-R3?
Denne har samme motoren som MT-03, og er en fullblods mellomklasse R. Kanskje finner du en nå i høst til en gunstig pris, enten ny eller brukt.
Liker du ikke vind mot kroppen er kåpesykkel tingen for deg. Der er Bjerknez og jeg fundamentalt uenige. Jeg liker ikke nakne sykler, foretrekker fordelene ei kåpe gir meg. Spesielt når det regner og kåpa styrer luftstrømmen og det meste av regnet utenfor kroppen min. Jeg er ikke avhengig av sol og fint vær, og drar gjerne på tur selv om jeg vet at det kommer til å regne.
Turbulens er som Bjerknez skriver mye større på kåpesykler enn på nakne. Grunnen er at kåpe og vindskjerm endrer hvordan luftstrømmen passerer kroppen din. Det er ikke dette som sliter i deg og sykkelen, det er helst turbulens som er forårsaket av andre kjøretøy. For eksempel et vogntog som kjører foran deg eller du nettopp har møtt, En kåpesykkel vil påvirkes mer av dette enn en naken sykkel. Turbulensen kåpa på sykkelen din skaper vil du oppleve først og som støy i hjelmen. Vind merker du lite av.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av FredrikE24 »

Med tanke på vindskjerm, så mener jeg det er gull verdt. Alt til sitt bruk selvfølgelig. Jeg kjøpte sykkel med kåpe og vindskjerm fordi jeg kjører sykkel hver dag, også når det er kaldt. Turbulens er tilfelle kun når man kjører i høy fart på motorvei(120+) med masse biler rundt og vind i fleisen, ellers er det en fryd. Har i tillegg en ekstra høy vindskjerm jeg bruker på høsten når tempen kryper under 10 grader. Helt perfekt om man kjører sykkel hver dag og pendler. Hadde jeg kosekjørt utenom til og fra jobb etc. Så kanskje hadde saken vært en annen. Selv er jeg veldig glad på de syklene hvor man kan justere høyden på vindskjermen etter behov, gjerne elektrisk.

Som sagt, med en god sykkel og vindskjerm er turbulens kun merkbart dersom man kjører bak mange biler på motorvei, spesielt de med takstativ, ellers er det en fryd. Kjører med kompiser hvor ingen har kåpe og vindskjerm og for meg er det bare moro å kjøre når de andre fryser og klager på vind. Når jeg sitter trygt bak en vindskjerm med varmeholkene på full grill :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Dansekris »

Jeg er like høy som deg og kjører en Honda som ligner på den du har brukt til opplæring. Dette med vind er som flere har nevnt en vanesak. Med god forankring på sykkelen sitter jeg komfortabelt i 100+km/t, til tross for at det er klart at vinden tar tak.

Jeg ville ikke valgt bort en sykkel uten vindskjerm av den grunn. Har man aldri kjørt noe annet enn scooter så er det ingen tvil om at det kan oppleves litt skummelt og ubehagelig å kjøre i høye hastigheter.

Hvis du er gira på en Monster ville jeg ha kjørt på! Kan dog ikke huske å ha sett noen A2-regga til salgs på Finn. Jeg vil hvertfall anbefale en nakensykkel fremfor racing.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Snikendeugle »

Adrigo skrev:Hei

Sesongen nærmer seg slutten, og det er på tide å slå til og kjøpe en mellomtung sykkel.
Problemet er at jeg har ikke peiling hva som passer meg. Jeg er en gutt som er rundt 183 høy. Har bare kjørt scooter før :roll
Er på utkikk etter en sykkel til under 70 000,-. Helst en jeg kan selge til noenlunde samme sum.
Kjører (og har bare kjørt) en Honda CB500F på kjøreskolen og vet ikke om jeg er helt tilfreds med den. Kanskje det er klærne. Men jeg fant ut at luftmotstanden ble ukomfortabel på motorvegen. Jeg måtte lene meg forover.
De som virker aktuell er: Yamaha MT-03/07, Yamaha FZ6, Honda CB500F, Honda CBR og Suzuki SFV 650. Er stor fan av Ducati. Synes Ducati Monster er kul. Men er redd det blir dyre deler osv.
Liker utsende på racingsykkler. Har ikke prøvd en. Men føler det blir bedre med mer kontakt med sykkelen. Og racing følelsen er sikkert digg. Har sittet på noen. De var ganske små, og hadde lave ratt. Men Honda CBR hadde ikke det.

Noen som har noen anbefalinger å komme med?
Takk
Ref. det siste du skriver så kan jeg i hvert fall anbefale KTM RC 390 som jeg selv kjører nå. Du får ingen mer "sportslig" sykkel enn det i dette segmentet. Fin for høyden din også (jeg er 183 og er helt tilfreds).

Og tja, luftmotstand var ikke noe stress på min gamle nakne KTM Duke 690, men etter RC'en så er jeg frelst av vindskjermen og hvor deilig det er å gi full rulle når du gjemmer deg bak vindskjermen i motsetning til å bli sittende som en fallskjermbrems.

Folk tenker sikkert: "Nå må SnikendeUgle slutte å prøve å prakke på alle sammen en RC390", men jeg kan jo bare anbefale det jeg har kjørt selv over lengre tid :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:Yamaha YZF-R3?
Denne har samme motoren som MT-03, og er en fullblods mellomklasse R. Kanskje finner du en nå i høst til en gunstig pris, enten ny eller brukt.
Liker du ikke vind mot kroppen er kåpesykkel tingen for deg. Der er Bjerknez og jeg fundamentalt uenige. Jeg liker ikke nakne sykler, foretrekker fordelene ei kåpe gir meg. Spesielt når det regner og kåpa styrer luftstrømmen og det meste av regnet utenfor kroppen min. Jeg er ikke avhengig av sol og fint vær, og drar gjerne på tur selv om jeg vet at det kommer til å regne.
Turbulens er som Bjerknez skriver mye større på kåpesykler enn på nakne. Grunnen er at kåpe og vindskjerm endrer hvordan luftstrømmen passerer kroppen din. Det er ikke dette som sliter i deg og sykkelen, det er helst turbulens som er forårsaket av andre kjøretøy. For eksempel et vogntog som kjører foran deg eller du nettopp har møtt, En kåpesykkel vil påvirkes mer av dette enn en naken sykkel. Turbulensen kåpa på sykkelen din skaper vil du oppleve først og som støy i hjelmen. Vind merker du lite av.
Uenighet er lov :)

Men når jeg kjørte Traceren til xyvind på E6 i retning Hønefoss tidlig i sommer så fikk jeg helt avsmak når det kommer til vindskjerm. Føler det var en evig kamp mot kreftene og luftstrømmen denne skulle hindre kom i steden som en konsentrert mengde og traff meg i fleisen, noe som førte til at jeg nesten følte meg litt syk av vibrasjonene jeg fikk i hoderegionen.

Jeg har heller ikke kjørt en eneste sykkel med vindskjerm som har imponert meg med tanke på vindskjerming. Kanskje i lave hastigheter, men i hastigheter 80km/t++ så har jeg aldri opplevd noen som duger.

Men det kan være at du din sykkel takler den biffen kjellv. Jeg har jo aldri kjørt din sykkel så det skal jeg ikke uttale meg om. :thumleft

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Reodor Felgen »

Så lenge man går klar av turbulens så er vindskjerm fenomenalt og da i hastigheter over 80.

Selv vindskjermen på en R-sykkel duger for meg på 188cm når jeg legger meg ned.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Hvis jeg får synse litt, så tror jeg R-sykler er de eneste syklene som er såpass aerodynamiske at turbulens ikke er noen issue. Men det krever jo at man ligger i forsterstilling så klart og det er jo ikke så veldig behagelig langs landeveien vil jeg tro.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Reodor Felgen »

Tror ikke man skal undervurdere egenskapene til sporttourere og de har jo ofte utseendet med seg enten det er en VFR eller en K1300S.

Hva man trives med avhenger av preferanser og tiltenkt bruksområde. Personlig kunne jeg aldri tenkt meg å kjøre mer enn 10 mil på en dag mens andre ønsker å kjøre halve europa i et strekk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje du hadde orket å kjøre lenger med en annen type sykkel? :knegg :P

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Reodor Felgen »

Helt klart, men nå er det ikke lange turer som tiltaler meg ved motorsykkelkjøring. Bor jo i nordmøre så det finnes øde og svingete veier like utenfor døra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Vi er forskjellige og godt er det :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sykkel til <180 høy nybegynner

Legg inn av FredrikE24 »

Det er veldig smak og behag, selv elsker jeg kåpe og vindskjerm og ser kun fordeler. Kjøre i regnvær? Ingen problem, tar meg en kjøretur når jeg har lyst uavhengig av været. I verste fall er jakka våt på armene og øverst på brystet. På min BMW har dem hvertfall lagd en utsparing nederst på skjermen som vinden skal strømme gjennom nettopp for å fjerne turbulens.

var 5 grader da jeg heiv meg på sykkelen i morges, T-skjorte under Klim jakka med ALLE luftinger åpne(de er mange) og olabukse. Ingen problemer der, og da temperaturen skøyt i taket ut på dagen var det jammen godt at jeg ikke hadde kledd meg etter været som var på morgenkvisten :)

Svar