Kjøp av første A2-MC

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
OVA
Innlegg: 7
Registrert: 06 jun 2017, 21:41
Motorsykkelen din: Yamaha XJ6n

Kjøp av første A2-MC

Legg inn av OVA »

Hei!
Jeg er veldig fersk i mc-verden, og holder for tiden på å ta A2-lappen. Ønsker å ha sykkel klar til jeg er ferdig med oppkjøring.

Budsjett på 45-65k. Sett en del på forskjellige sykler på finn.no, men pga at de nye A2-reglene er såpass ferske, virker som de som er bygd 48 hk originalt ikke finnes eldre enn 2012 ca.

Ikke noe must for meg å ha såå ny sykkel, da de fort blir litt dyre, men selvfølgelig ingen bakdel med nyere sykkel.
Skal i hovedsak brukes til pendling til jobb (3mil) + litt småturer.

Skal avgårde å se på en A2-registrert 2010 xj6n imorgen. Eneste jeg er skeptisk til her er at den har gått 40 000 km.
par spm til den:
* Hvor kritisk bør jeg være til km. stand? Har jo alt å si hvordan den har vært tatt vare på, men synes 40 000km virket relativt mye på så kort tid. Kjipt om det bare blir plunder med min første mellomtung sykkel.
* Står ikke spesifisert i annonse om det er ABS eller ikke. Skal høre med han imorgen, men om det ikke er det, hvor vitalt er dette? Skal jo ikke så langt opp i årsmodell, før de fleste har det.

Åpen for andre gode forslag til sykkel også. Er lik type sykkel som xj6, fz6, cb500f jeg ønsker.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av første A2-MC

Legg inn av AJ »

Hey OVA :vs - velkommen hit til MCsiden.no :thumleft .

Ang. kjørelengde på MC:
min mening er at det ofte kan være vel så bra med en MC som har gått et stykke enn en som har gått lite med tanke på samme årsmodell.
Sykler som har gått lite betyr ofte mange korte turer, som sliter mer på syklene enn de som gjerne kjører lengre turer når de først er startet opp.
40000 km. på xj6n 2010 mod. er ikke mye, men heller litt i underkant av hva det burde være, etter min mening.
Er servicer etter boka utført på denne, tror jeg ganske sikkert du løpet liten risk for bomkjøp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Kjøp av første A2-MC

Legg inn av Fidel »

Her er den du skal ha. Velbekomme.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97644904
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kjøp av første A2-MC

Legg inn av LarsE »

Velkommen til både MCsiden og MC-livet :)

Hvis du får lyst på en litt eldre/A registrert sykkel så er det sikkert godt mulig å få tak i plomberingsett til den. Er godt mulig at forhandlere har ett opplegg for å justere ned sykkelen, selv om den er produsert før de nye A2 reglene (min KTM er 2012 og den var det ikke problem å få registrert som A2), ellers kan du kanskje få tak i ett kit fra ett annet firma.

Har selv bestilt kit fra Alpha Tecnik til BMWen min, på den er det en liten plate som monteres på spjeldhuset som stopper gassen før den åpner helt, og som da gjør at motoren ikke produserer mer enn 48hk. Er en del mer styr med det siden du må ha sykkelen på visning men kan godt være verdt det for rette sykkelen. I mitt tilfelle fikk jeg god pris på syklene så var ikke mye vits i å vente på A2-registrert (om jeg hadde funnet det i hele tatt)

Kjører CB500F på kjøreskolen, flott sykkel det. Godt drag, går for eksempel fint å ligge i 60 i 6. gir og akselerere rolig. Jeg sitter litt dårlig på den da (får for strake armer), men det kakn fint være meg. Det merker du uansett på en prøvetur. Synes dog den er ganske tung å styre, du må gi ett godt trykk på styret for at det skal skje noe.

OVA
Innlegg: 7
Registrert: 06 jun 2017, 21:41
Motorsykkelen din: Yamaha XJ6n

Re: Kjøp av første A2-MC

Legg inn av OVA »

Takk for tips og råd! Var på visning av xj6n idag, alt så veldig bra ut på sykkelen, og det endte med kjøp til en ålreit pris. Eneste var at det var byttet speedometer ved 25k kilometer ca. Skal sjekke opp dette med mc-verkstedet som tok seg av jobben, og få det godt dokumentert i kontrakt så skal vel ikke det være noe problem? Noe annet som er greit å ha med i kontrakten for å sikre seg mot evt. feilgitte opplysninger el.? Noe bra mal fra naf, forbrukerrådet osv. dere kan anbefale?

Svar