Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av John92 »

Hei alle sammen :)

I september 2016 kjørte jeg opp til førerkort på A2. To måneder seinere gikk jeg til innkjøp av en Honda CBR 500R 2014 modell. Jeg har i etterkant både kjørt opp til klasse A, og jeg har kjøpt større sykkel. Valget mellom 48 hk og 120 hk er ikke veldig vanskelig. Ønsker derfor å selge denne sykkelen, den står stort sett å samler støv. Hva slags pris kan jeg forvente å få for denne sykkelen ved salg?

Den ble kjøpt for 69.000 kr i november 2016 av en forhandler i Oslo området. To tidligere eiere, forhandleren jeg kjøpte den av, og en eldre herremann. Sykkelen hadde gått 6727 km da jeg overtok den, den har i dag gått nærmere 29.000 km. Servicer utført på 2279, 6511, 16993 og 25065 km. Ved siste service ble oljefilter, olje, tennplugger, frostvæske og bremsevæske byttet. Luftfilteret ble rengjort og ventilene ble justert. Nye drev foran og bak pluss kjede.

Ting jeg har gjort med sykkelen i mitt eie:

Drevet om for bedre akselerasjon
Mappet av Klev Tuning
Montert girindikator
Akrapovic slip-on
Shorty levers
KN luftfilter

Har hørt alt i fra 25.000 til 60.000 kr når jeg spør folk jeg tror har peiling. Vil jo så klart få mest mulig for den, men innafor rimelighetens grenser. Jeg har heller aldri solgt en motorsykkel før så jeg er helt ny på dette området. Så, hva slags pris er realistisk å oppnå her? Den har aldri vært i bakken, verken i fart eller stillestående. Noen av dere her inne som har peiling eller som har lyst til å komme med en pris?

Legger ved et lite bilde av sykkelen under :)

Bilde
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av AJ »

Jeg har ikke solgt MC privat siden 1991 så min erfaring er gått ut på dato forlengst. Derfor skal jeg på ingen måte begi meg inn på å noen prisantydning og hva kjøpere vurderer når de tenker pris. Jeg kjenner heller ikke prisnivået og hvor ettertraktet modellen du skal selge er i markedet. Likevel er det én ting jeg tar sjansen på å mene noe om.
Nemlig ekstrautstyret man har påkostet sykkelen med.
Ser at du har kostet på et eller begge nye drev, ECU mapping, (kostbar...) slip-on potte, ++...
Slike ting har enkelte selgere en tendens til å overvurdere verdien av.
Ved innbytte vet jeg at ting som dette ikke gir noen spesiell god uttelling.
Det samme tror jeg skjer ved privatsalg.
Som oftest er ekstrautstyr et rent tapsprosjekt ved salg og innbytte...

Så mitt råd er å være edruelig i prisfastsettelsen og ikke fokusere for mye på ekstrautstyret slik at prisen blir oppfattet som for høy av interesserte kjøpere, nettopp av den grunn.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av John92 »

AJ skrev: 02 mar 2018, 17:47 Likevel er det én ting jeg tar sjansen på å mene noe om.
Nemlig ekstrautstyret man har påkostet sykkelen med.
Ser at du har kostet på et eller begge nye drev, ECU mapping, (kostbar...) slip-on potte, ++...
Slike ting har enkelte selgere en tendens til å overvurdere verdien av.
Her vet jeg at du har et poeng. Ble advart av en kamerat jeg kjører sykkel sammen med. Hans ord: "Dette er penger du aldri får igjen ved salg, også fryktelig unødvendig dersom du skal bytte sykkel". Mapping alene var vel 8000 kroner. 4000 for powercommander og 4000 for jobben. Slip-on kom vel på 6000 kroner etter at den norske stat hadde tatt sitt. Dette er penger jeg ikke regner med å få igjen. Greit å nevne, noen liker at sykkelen er original. Denne egner seg vel best for en 18-åring med nytt førerkort. Husker selv gleden av trim i mine moped dager :)
"When life throws you a curve, lean into it."

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av mekkern »

Ville muligens tippet på 50-55+/- reell pris ikke "ønske på nettet"...
ekstrautstyr får du ikke noe for-samme som bil-bare muligens lettere å selge hvis 2 like...slitedeler er noe som MÅ byttes, samme med servise på forholdsvis nye sykler.

Er sykkelen helt strøken så er det et fortrinn,sats på kjøper som liker DIN sykkel, hvis ikke er pris i det blå-for sykkel er verdt det kjøper vil gi..
lykke til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av cannon »

Jeg tror bladet Bike utgir en katalog hvert år med prisnivå på brukte sykler. Kanskje noen her inne som har Bike-katalogen for 2017?Ellers er det vel finn.no o.l. som kanskje kan gi en indikasjon.
Lykke til med salg:)
http://www.bike.no/nyheter/bike-katalogen-i-butikken-na

KawaKjetil

Re: Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av KawaKjetil »

De fleste forhandlerene bruker finn.no når de beregner pris på innbytte. Og så kommer faktorer som hvor lett den er å selge / ettertraktet, tilstand, alder, km stand etc. De vet såklart mer om hva som er lett å selge.

Når jeg har solgt sykler selv har jeg lagt meg på laveste finn.no pris. Da går de oftest fort og jeg slipper å sitte for lenge på sykkelen. Og prisen blir oftest bedre enn innbyttepris som forhandler gjerne tar 20k i fortjeneste på.

Tok et søk på din sykkel, og det var ikke mye brukt tilsalgs. Skal jeg tippe vil jeg si en pris +/- 50k. Ekstrautstyr får du som nevnt tidligere ikke særlig igjen for annet enn at den blir mer ettertraktet blandt valgene på finn.no.
Det ligger 2 stk 2017 som er priset oppunder ny pris. Er sykkelen din ettertraktet selger du den fort til "rett" pris. Men prisen må du sette etter hva du føler... :)
https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... ar_to=2017

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av Faraday »

Som sagt ligger det bare to andre CBR500 ute på finn nå. Den ene er 2014mod og har relativt høy km stand (21 000km). Denne er annonsert til 69.000kr. Den har slip on, vindskjerm, fotpedaler, annet skiltoppheng og litt annet småtteri. Jeg hadde ikke lagt meg så alt for mye under dette. Du selger tross alt i en tid hvor folk skal ha sykkel til sesongstart så det er jo i din favør. Du får bare sette ned prisen om den skulle vise seg å være tungsolgt

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Hva slags pris kan jeg forvente ved salg?

Legg inn av John92 »

Mange nyttige svar her, setter stor pris på tilbakemeldinger. Har vært innom Finn av og til. Som nevnt over her ligger det ikke mange av de ute til salgs. Skulle jeg bestemme meg for å selge legges vel sykkelen ut for 60.000 kr ser jeg for meg. Sesongstart for min del vil bli 3 april, så lenge Kong Vinter ikke vil det annerledes. Har bestilt service på begge syklene mine samme uke. En potensiell kjøper vil ende opp med sykkel klar for sesong. Den legges vel ut for salg relativt snart, jeg må samkjøre en eventuell Finn annonse med han som er sjef for stedet jeg vinterlagrer. Jeg vet at sykkelen står langt bak i bygget, kjedelig hvis jeg får fort napp også får vi den ikke ut fordi det står X antall rekker med sykler foran :lol
"When life throws you a curve, lean into it."

Svar