Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av mc-nybegynneren »

Heia! :thumleft Jeg er en 20 år gammel jente (som har hatt lappen i klasse B i 2 år) som nettopp har oppdaget den fantastiske verdenen av motorsykler. Jeg trengte bare å sitte på en eneste tur før jeg visste at jeg måtte skaffe meg en sykkel. Hepp.

Jeg er ikke gammel nok til å ta lappen på A, så da er det A2 som er aktuelt. Jeg har fått en god avtale på en Kawasaki Ninja 250R som er min om jeg bare melder ifra. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen som hadde hatt lyst til å øvelseskjøre med meg? Jeg kan mer enn gjerne betale for bryet :twothumbs:

I mellomtiden driver jeg og prøver meg bittelitt på A1, for å lære meg litt basics. Jeg holder til i Oslo-området, men er ofte borti Fredrikstad også, så jeg er fleksibel :prf
Sist redigert av mc-nybegynneren den 13 apr 2020, 18:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av kjellv »

mc-nybegynneren skrev: 13 apr 2020, 17:07 Heia! :thumleft Jeg er en 20 år gammel jente som nettopp har oppdaget den fantastiske verdenen av motorsykler. Jeg trengte bare å sitte på en eneste tur før jeg visste at jeg måtte skaffe meg en sykkel. Hepp.

Jeg er ikke gammel nok til å ta lappen på A, så da er det A2 som er aktuelt. Jeg har fått en god avtale på en Kawasaki Ninja 250R som er min om jeg bare melder ifra. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen som hadde hatt lyst til å øvelseskjøre med meg? Jeg kan mer enn gjerne betale for bryet :twothumbs:

I mellomtiden driver jeg og prøver meg bittelitt på A1, for å lære meg litt basics. Jeg holder til i Oslo-området, men er ofte borti Fredrikstad også, så jeg er fleksibel :prf
Hei og velkommen hit, det er en god start :thumleft
Jeg skulle mer enn gjerne stilt opp som ledsager for deg jeg, men det er dessverre for langt unna.
Et par ting som er viktig. Du må ha tatt MC-kurset som er et obligatorisk grunnkurs for å få lov å til å øvelseskjøre. Dette er jo litt problematisk å få tatt nå, da trafikkskolene foreløpig ikke har lov til å gjennomføre disse kursene. Men har du tatt det, så er det fritt fram å øvelseskjøre. En annen ting er at det kun er godkjente trafikkskoler som har lov å kjøre sammen med deg som ledsager mot betaling. Men hvem som betaler bensin og kaffe underveis sier reglene ingenting om :thumleft
Lykke til med opplæring, lappe osv, så håper jeg du fortsetter å benytte forumet :prf

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av Ettan »

kjellv skrev: 13 apr 2020, 17:51 Hei og velkommen hit, det er en god start :thumleft
Jeg skulle mer enn gjerne stilt opp som ledsager for deg jeg, men det er dessverre for langt unna.
Et par ting som er viktig. Du må ha tatt MC-kurset som er et obligatorisk grunnkurs for å få lov å til å øvelseskjøre. Dette er jo litt problematisk å få tatt nå, da trafikkskolene foreløpig ikke har lov til å gjennomføre disse kursene. Men har du tatt det, så er det fritt fram å øvelseskjøre. En annen ting er at det kun er godkjente trafikkskoler som har lov å kjøre sammen med deg som ledsager mot betaling. Men hvem som betaler bensin og kaffe underveis sier reglene ingenting om :thumleft
Lykke til med opplæring, lappe osv, så håper jeg du fortsetter å benytte forumet :prf
Dette stemmer vel ikke helt? Jeg kan ikke finne noen plasser hvor det står at det er et krav at mc kurset må være gjennomført før øvelseskjøring kan utføres, har heller aldri hørt om dette, trafikalt grunnkurs er det eneste som kreves såvidt jeg vet.

Vet at de fleste kjøreskoler krever dette før man starter med kjøretimer, men har ikke hørt om det når det gjelder privat øvelseskjøring.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av Erik_B70 »

Det er ikke krav til MC kurs ved privat øvelseskjøring.
Kravet er trafikalt grunnkurs, eller førerkort i en annen klasse .


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bor i Oslos sydligere Omegn. Har dessverre et år igjen til jeg har hatt MC-lappen i 5 år.
Ellers skulle jeg gjerne tura litt rundt med deg. Må stadig ha noen påskudd for å legge ut på tur.

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av mc-nybegynneren »

FredrikE24 skrev: 13 apr 2020, 18:19 Jeg bor i Oslos sydligere Omegn. Har dessverre et år igjen til jeg har hatt MC-lappen i 5 år.
Ellers skulle jeg gjerne tura litt rundt med deg. Må stadig ha noen påskudd for å legge ut på tur.
Totalt forståelig - du må gjerne kjøre litt rundt med meg når lappen er i boks ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av FredrikE24 »

mc-nybegynneren skrev: 13 apr 2020, 18:25
FredrikE24 skrev: 13 apr 2020, 18:19 Jeg bor i Oslos sydligere Omegn. Har dessverre et år igjen til jeg har hatt MC-lappen i 5 år.
Ellers skulle jeg gjerne tura litt rundt med deg. Må stadig ha noen påskudd for å legge ut på tur.
Totalt forståelig - du må gjerne kjøre litt rundt med meg når lappen er i boks ;)
Ja, null problem, bare å ta kontakt :)

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av mc-nybegynneren »

Tusen takk for velkomst og tips, Kjell, de skal jeg ta i betraktning - og takk for andre svar! :twothumbs:
Det virker som det ligger noe i at at grunnkurset ikke er obligatorisk for privat øvelseskjøring, hvertfall ifølge førerkortsentralen.no: "Da kan du melde deg på obligatorisk MC-kurs. Kurset går over èn kveld og varer i tre timer. Kurset må gjennomføres før rett til øvelseskjøring ved kjøreskole. "

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av FredrikE24 »

Kan bekrefte at MC-kurset ikke gjelder for privat øvelseskjøring. Det gjelder kjøring ved en kjøreskole.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av mekkern »

snippet fra SVV:
Hva må du ha med når du øvelseskjører?
Bevis for fullført trafikalt grunnkurs, eller førerkort i annen klasse hvis du har
Legitimasjon med bilde

Når du har fullført trafikalt grunnkurs kan du finne ditt øvelseskjøringsbevis på Din side..

Ville satset på litt kjøregårdstrening før du hiver deg ut i trafikken.

Bor litt langt unna for å kunne gi mengdetrening jeg også..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av kjellv »

Takk for nødvendig oppdatering ad. teoretiske krav for øvelseskjøring :prf

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av Fsva »

Jeg kan ikke love deg mengdetrening, men en tur eller to i løpet av april og mai kan jeg i hvert fall bli med på. Kanskje vi greier å lure med oss FredrikE24 også. :P

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av mc-nybegynneren »

Fsva skrev: 13 apr 2020, 22:41 Jeg kan ikke love deg mengdetrening, men en tur eller to i løpet av april og mai kan jeg i hvert fall bli med på. Kanskje vi greier å lure med oss FredrikE24 også. :P
Ahh, så fett at du tilbyr det! Jeg sendte deg en pm :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av Bjerknez »

Mulig jeg henger meg på. Er vel snart på tide og børste støvet av bimmern nå.... :roll

Men øvekjøre kan jeg desverre ikke da jeg ikke har hatt sammenhengende i fem år...

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Øvelseskjøre med meg på mellomtung?

Legg inn av mc-nybegynneren »

Bjerknez skrev: 14 apr 2020, 08:07 Mulig jeg henger meg på. Er vel snart på tide og børste støvet av bimmern nå.... :roll

Men øvekjøre kan jeg desverre ikke da jeg ikke har hatt sammenhengende i fem år...

Skjønner det - og kult, du er mer enn velkommen til å bli med!! :knegg

Svar