Honda Forza 350

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Honda Forza 350

Legg inn av Kråka »

Vurderer å bestille denne. Alternativet er en stor adventure, så det er to forskjellige ting. Men hovedsaklig skal den brukes til pendling i mye regnvær, litt motorvei og bytrafikk. Så scooter er kanskje en fordel for den bruken.

Hvordan er disse å kjøre over litt lengre turer, type 20 mil? Noen erfaringer med kjente feil, problemer eller lyspunkter på denne eller 300 modellen som var før?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Honda Forza 350

Legg inn av SilverSmurfer »

Har sett mye på denne, det virker som en helt fantastisk scooter. De har forbedret omtrent alt på den, feks er CVT girboksen forbedret fra forrige versjon slik at den varer mye lengre, skjermen er høyere slik at den dekker helt (mye klager på at den var for lav på forrige modell, motoren selvfølgelig kraftigere.

Det jeg liker er at det er 12000 km serviceintervaller (eller mer, har ikke helt funnet ut om serviceintervallene er forbedret fra forrige sykkel), mye plass under sete, toppboks inkludert i prisen, full LED belysning, hanskerom, USB lader som standard i hanskerommet.

Har kun kjørt en kort liten tur med Forza 300, den var behagelig. Men usikker på hvordan den vil være på en lang tur. Sliter litt med å forklare hvorfor, men å sitte på en Forza blir litt som at du sitter komfortabelt og mykt men med litt dårlig holdning. Noe som er perfekt for korte turer, men en litt mer ergonomisk riktig sittestilling vil være bedre på lengre turer. Men 20 mil skal ikke være noe som helst problem.

Så for meg fremstår det som et ekstremt godt kjøp hvis man vil ha et tohjulet fremkomstmiddel med god plass, drivstofføkonomi og lite vedlikehold. Skal derfor ikke se bort i fra at jeg ender opp med å kjøpe denne, eller eventuelt den neste versjonen av sykkelen.

Men, mellom stor Adventure og Forza 350, så finnes Honda X-Adv :P Har også sett litt på denne. Men hvis man først skal ha en scooter så er det jo veldig fint med CVT gir som er vedlikeholdsfritt.

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Honda Forza 350

Legg inn av Kråka »

Da er Forza 350 bestilt. Blir henting om noen uker. Var et vanskelig valg mellom 850 GS og denne. To forskjellige ting. Men skal primært brukes til pendling på vestlandet. Så krysser fingrene for at vindskjerm gir litt regnbeskyttelse. Håper at den fungerer greit i 4 timers kjøring til hytten om jeg dropper bilen. Ser for meg at sittestilling kan bli litt statisk «skrivebordstilling»

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Honda Forza 350

Legg inn av JanK »

Gratulerer! Ingenting slår en scooter til pendling og bykjøring, selv brukt scooter til det i nesten 20 år

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Honda Forza 350

Legg inn av Kråka »

Bør man fokusere på noe spesielt teknisk under kjøring? Man får jo ikke forankret seg eller lagt press på fothviler i sving, slik som på en vanlig MC. I kjøregården så man jo stor forskjell på om man trykket på fothviler i yttersving. Teknisk riktig kjøring ble mye bedre resultat. Er konklusjonen at man bare kjører annerledes på scooter?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Honda Forza 350

Legg inn av SilverSmurfer »

Kråka skrev: 18 apr 2021, 00:59 Bør man fokusere på noe spesielt teknisk under kjøring? Man får jo ikke forankret seg eller lagt press på fothviler i sving, slik som på en vanlig MC. I kjøregården så man jo stor forskjell på om man trykket på fothviler i yttersving. Teknisk riktig kjøring ble mye bedre resultat. Er konklusjonen at man bare kjører annerledes på scooter?
De viktigste poengene er vel at CVT girboksen kan føre til at sykkelen triller mer, og fortere enn en vanlig motorsykkel. Det er ikke slik at du slipper bremsen og får girbremsing med en gang. Samt at det selvfølgelig er håndbrems bak, som gir bedre følelse på bremsen.

Men alt i alt er jo en scooter enklere å kjøre enn en motorsykkel. :)

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Honda Forza 350

Legg inn av Kråka »

Da er den mottatt og testet to turer. Blir mere testing når jeg er tilbake om 2 uker.

Var positivt overrasket over kjøreegenskapene. Hadde 50cc scooter i ungdomsalder. Det kunne ikke sammenlignes med vanlig MC da jeg tok lappen. Så jeg var spent på hvordan det ble å kjøre større scooter og ikke ha mulighet til å forankre seg. Dårlig forankring på vanlig MC syntes jeg man merker med en gang som krypkjøring og svingøvelser. Merket ikke noe til dette her. Testet bare litt krypkjøring på parkeringsplass. Fremstod som meget stabil. Samme i saktegående kø. Holdt et par sekunder før foten måtte i bakken.

Skal teste oppkjøringsøvelsene for å se hvordan den oppfører seg da, spesielt krypkjøring/garasje, sving og brems i sving.
Sist redigert av Kråka den 11 apr 2023, 18:19, redigert 2 ganger totalt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Honda Forza 350

Legg inn av FreewheelBurning »

Pent! Det fungerer på langtur også, jeg kjørte min scooter (litt mindre enn din) til nordkapp i fjor (12 dager rundtur) uten problem, og jeg var ikke den eneste. Møtte en annen scooterist på camping i Bodø, ogspå på vei til nordkapp. Min erfaring er at det er ikke så mye å fokusere på, bare tut og kjør og nyte turen.

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Honda Forza 350

Legg inn av Kråka »

Blir nok ikke noen langtur med det første. Men 4 timer til hytta blir en mulighet. Tenker å kjøpe det veskesettet til Biltema. Mener å ha sett det på en Forza. Hørte rykter omom at de skulle slutte med det, så det er vel årsaken til nedsatt pris. Toppboksen rommet en Neotec 2, men den ser nok mer volumøs enn den er. Så litt ekstra vesker er greit for tur

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Honda Forza 350

Legg inn av SilverSmurfer »

Kråka skrev: 05 mai 2021, 17:39 Blir nok ikke noen langtur med det første. Men 4 timer til hytta blir en mulighet. Tenker å kjøpe det veskesettet til Biltema. Mener å ha sett det på en Forza. Hørte rykter omom at de skulle slutte med det, så det er vel årsaken til nedsatt pris. Toppboksen rommet en Neotec 2, men den ser nok mer volumøs enn den er. Så litt ekstra vesker er greit for tur
Jeg ville bare hatt en stor dry bag festet til baksetet, kan ligge fint inn til toppboksen, fungere som ryggstøtte. Med en 50L dry bag, toppboks og oppbevaring under sete har du sikkert nok plass til en verden rundt tur.. :p

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Honda Forza 350

Legg inn av Kråka »

Forslag til bag? Tenker du på pakksekk? Vil ikke et veskesett gi litt lavere tyngdepunkt?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Honda Forza 350

Legg inn av Nomade »

Kråka skrev: 05 mai 2021, 20:17 Forslag til bag? Tenker du på pakksekk? Vil ikke et veskesett gi litt lavere tyngdepunkt?
Bag som SilverSmurfer nevner er veldig ok å bruke, tyngdepunkt er ikke noe issue. Jeg har denne: https://nettbutikk.mcoslo.no/BAGASJE/Ba ... )-(WA404S)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Honda Forza 350

Legg inn av SilverSmurfer »

Kråka skrev: 05 mai 2021, 20:17 Forslag til bag? Tenker du på pakksekk? Vil ikke et veskesett gi litt lavere tyngdepunkt?
Noe ala det Nomade tenker ja.

Og jo, et veskesett vil gi lavere tyngdepunkt men det gjør ikke så mye. Forza 300/350 er ikke akkurat høy og ustabil uansett. En slik pakkesekk er raskere å ta av og på, samt at den er skjermet for vinden ved å være rett bak deg, og fungerer som en provisorisk ryggstøtte.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Honda Forza 350

Legg inn av FreewheelBurning »

Nomade skrev: 05 mai 2021, 21:15 Bag som SilverSmurfer nevner er veldig ok å bruke, tyngdepunkt er ikke noe issue. Jeg har denne: https://nettbutikk.mcoslo.no/BAGASJE/Ba ... )-(WA404S)
Det var mye penger for en bag! Her er mitt oppsett på langtur, det er en biltema bag til 140kr:
IMG_20200705_115021.jpg
Det er et minitelt i toppboksen, sovepose, pute og toalettmappe under sete, klær i pakksekken. Som andre har sagt, tyngdepunkt er ikke et problem her, og det gir ekstra ryggstøtte.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Mags
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2021, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 1999

Re: Honda Forza 350

Legg inn av Mags »

Dere som har erfaring med både mc og scooter, blir dere respektert av andre trafikanter på scooter? Et par turer på moped scooter som var trimmet og fulgte trafikken gjorde meg sjokkert over folks mangel på respekt. Og egentlig mye av det samme da jeg prøvde en 125 som jeg fikset opp. Ikke overholde vikeplikt, presse seg forbi uansett fart og plass osv. Veldig forskjellig fra hva jeg opplever med mc. Jeg forstår at en 350 er noe annet, men ser alle forskjell i farten?

Svar