Tips mellomklasse sykkel

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Classichonda
Innlegg: 19
Registrert: 08 jul 2021, 23:18
Motorsykkelen din: Classic honda

Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av Classichonda »

Noen som kan anbefale mellomtung type sport/touring/naked?

Tenker jeg vil unngå R sykkel pga kjørestilling.

Har sett på eldre ducati monster, ktm duke 620, 640, 690

er6-n, cb500f, cb650f, cb600fa, yam mt07

Håper på innspill/forslag, anbefalinger og evt hva man skal holde seg unna😊

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til MCside.no forumet :vs !
Mange ting å vurdere når det gjelder valg av sykkel.
Spesielt en ting med de du har listet opp, nemlig motoren på syklene. Fra ensylindrede til firesylindrede motorer.
Mange foretrekker sykler med fire sylindre, som gjerne går jevnere enn en- og tosylindrede gjør.
En trippel er gjerne en god kombinasjon og har en spesiell motorlyd, som mange liker.

Størrelsesmessig er syklene du nevner mer eller mindre like store og med små variasjoner når det gjelder kjørestilling.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av dypen »

Mener å huske en bekjent av meg kjøpte Ducati Monster og med høyde på drøye 1,80 ble kjørestillingen litt sammenknytt / slitsom ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av Trekkplaster »

Hvis du med "mellomklassesykkel" mener A2 så kan du få mye glede av en Duke 390. Kan være verdt å prøve :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av AJ »

Trekkplaster skrev: 09 jul 2021, 09:48 Hvis du med "mellomklassesykkel" mener A2 så kan du få mye glede av en Duke 390. Kan være verdt å prøve :)
Helt enig!
Antakelig en av de morsomste i A2 klassen. Overraskende behagelig og ikke minst sprek :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Classichonda
Innlegg: 19
Registrert: 08 jul 2021, 23:18
Motorsykkelen din: Classic honda

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av Classichonda »

Takker for innspill. Tenker a2 sykkel ja.

Vurdert mye frem og tilbake om en nedstrupet 600-800 kubikk er bedre enn en fulleffekt a2 sykkel med tanke på verditap osv men jeg vet ikke...

Er kvaliteten på duke 390 grei? Veldig lett sykkel da med sine ca 150kg. Blir en av de rimeligere brukt i så fall.

Har også tenkt på import fra Europa da jeg har mye erfaring med dette fra blandt annet bilbransjen

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av AJ »

Classichonda skrev: 10 jul 2021, 12:47
Er kvaliteten på duke 390 grei? Veldig lett sykkel da med sine ca 150kg. Blir en av de rimeligere brukt i så fall.
Litt tidlig å si etter ca. 1300 km fra den var ny.
Alt funker som det skal enda, som forventet, selvfølgelig.

Men et par deksler og forskjermen skal byttes (garantisak) på 1. gangsservice pga. lakkfeil og riper. Kombinasjon slurv i produksjon og transportskader.
Ellers virker sykkelen godt bygd og solid sammenskrudd, for å si det slik.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Classichonda
Innlegg: 19
Registrert: 08 jul 2021, 23:18
Motorsykkelen din: Classic honda

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av Classichonda »

Det ble en 2016 ktm 390. Takk for innspill.

Noen spørsmål:

Hvilken rimelige depotstøtte kan brukes på denne? Jeg må gjøre noen arbeider på bakbrems og bytte dekk.

Det er noen som har skåret hull i potta på den. Noen anbefalinger når det gjelder aftermarket eksos?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips mellomklasse sykkel

Legg inn av AJ »

Classichonda skrev: 16 jul 2021, 08:19 Det ble en 2016 ktm 390. Takk for innspill.

Noen spørsmål:

Hvilken rimelige depotstøtte kan brukes på denne? Jeg må gjøre noen arbeider på bakbrems og bytte dekk.

Det er noen som har skåret hull i potta på den. Noen anbefalinger når det gjelder aftermarket eksos?
Jeg kjøpte depotstøtte nylig fra MX Moto (mener jeg å huske det var... :-k ). Tilbudspris 299-.
Passer perfekt til å løfte 390'en opp bak med støtte på undersiden av svingarmen. Men også med slike sneller man får kjøpt og skrudd på. Jeg har slike også og depotstøtta har støttepunkter (løftelabber) som passer begge deler, altså utskiftbare.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar