Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av ShadowRider »

Når eg blir 18 tenkte eg at eg skulle hatt meg ein mellom-tung sykkel. Så lurer eg på om det beste er å:

1. Kjøpe en sykkel med originalt 34 hk med 250-400-500-600 eller 700 kubikk vist det er? Og selge den når eg bli 20, og kjøpe ein tung sykkel.

2. Kjøpe ein tung sykkel med nedplumbering til 34 hk med 600-900 kubikk og ta vekk plumberingen når eg blir 20.

3. Kjøpe ein tung sykkel med nedplumbering til 34 hk med 600-900 kubikk og kjøpe tung sykkel når eg blir 20.

Hvor mye koster det å ta vekk plumberingen på en 600-900 kubikk tung sykkel?

Eg tenker i retningen:
- Honda Shadow
- Yamaha Dragstar
- Kawasaki VN

Mvh Henrik
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av XRing »

ShadowRider skrev:Når eg blir 18 tenkte eg at eg skulle hatt meg ein mellom-tung sykkel. Så lurer eg på om det beste er å:

1. Kjøpe en sykkel med originalt 34 hk med 250-400-500-600 eller 700 kubikk vist det er? Og selge den når eg bli 20, og kjøpe ein tung sykkel.

2. Kjøpe ein tung sykkel med nedplumbering til 34 hk med 600-900 kubikk og ta vekk plumberingen når eg blir 20.

3. Kjøpe ein tung sykkel med nedplumbering til 34 hk med 600-900 kubikk og kjøpe tung sykkel når eg blir 20.

Hvor mye koster det å ta vekk plumberingen på en 600-900 kubikk tung sykkel?

Eg tenker i retningen:
- Honda Shadow
- Yamaha Dragstar
- Kawasaki VN

Mvh Henrik
Alle syklene du nevner finnes i nedplombert utgave, også pent brukt til en rimelig penge. Særlig nå på høsten.
Ulempen med nedplombert sykkel er at motorkarakteristikken ofte blir helt feil, og at sykkelen er for tung for de 34 hestekreftene alle den tid den er designet for mer ytelse. Jeg ville sterkt vurdert en sykkel med 30-34 hk originalt, slik at hk/vektforholdet blir bedre. Den blir også lettere å kjøre, med tanke på at det er første sykkelen din.

Du er ute etter cruisere. Her har jeg litt dårlig oversikt, men ett alternativ jeg kommer på er Hyosung GV 250. Originalt 30hk, men veier kun 150 kg. Det finnes sikkert tilsvarende modeller fra de japanske fabrikkene.
Ulempen er selvsagt at den ikke kan tas opp til full effekt, og er noe vanskeligere å få solgt videre.

Hvis du derimot har veldig lyst på en av de syklene du lister opp ovenfor, ville jeg kjøpt en av dem enten ferdig nedplombert eller få det gjort på nærmeste verksted. Sykkel velges med hjertet, og det er bedre å kjøre den rette sykkelen enn den beste sykkelen...

Fjerning av plombering vil koste deg noen timer på verksted, omregistreringsavgift samt effektavgift for endringen i ytelse (motorvolum og kjøretøyvekt er jo uendret). Jeg mener bruksfradraget vil slå inn her, så en eldre sykkel (høyere kilometerstand) vil koste mindre å endre. Les gjennom http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false;, under "Kjøretøy"
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av ShadowRider »

XRing skrev: Alle syklene du nevner finnes i nedplombert utgave, også pent brukt til en rimelig penge. Særlig nå på høsten.
Ulempen med nedplombert sykkel er at motorkarakteristikken ofte blir helt feil, og at sykkelen er for tung for de 34 hestekreftene alle den tid den er designet for mer ytelse. Jeg ville sterkt vurdert en sykkel med 30-34 hk originalt, slik at hk/vektforholdet blir bedre. Den blir også lettere å kjøre, med tanke på at det er første sykkelen din.

Du er ute etter cruisere. Her har jeg litt dårlig oversikt, men ett alternativ jeg kommer på er Hyosung GV 250. Originalt 30hk, men veier kun 150 kg. Det finnes sikkert tilsvarende modeller fra de japanske fabrikkene.
Ulempen er selvsagt at den ikke kan tas opp til full effekt, og er noe vanskeligere å få solgt videre.

Hvis du derimot har veldig lyst på en av de syklene du lister opp ovenfor, ville jeg kjøpt en av dem enten ferdig nedplombert eller få det gjort på nærmeste verksted. Sykkel velges med hjertet, og det er bedre å kjøre den rette sykkelen enn den beste sykkelen...

Fjerning av plombering vil koste deg noen timer på verksted, omregistreringsavgift samt effektavgift for endringen i ytelse (motorvolum og kjøretøyvekt er jo uendret). Jeg mener bruksfradraget vil slå inn her, så en eldre sykkel (høyere kilometerstand) vil koste mindre å endre. Les gjennom http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false;, under "Kjøretøy"
Eg har en Lett-Motorsykkel nå, en Honda VT125 Shadow. Men eg vil vite kan som lønner seg mest? Eg har tenkt mest på å kjøpe ferdig nedplombert. Vil denne da være mye sterkere en min 125? Vil eg merke mye forskjell?

Hvor mye bør eg tørre å gi for ein da?

Vist jeg nå kommer med et eksempel:
Denne har 42 hk, men tenk at den har 34, så er det noe i den retningen eg tenker :) Ville dette vert en bra deal?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29798640
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Gammelgutt

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg gikk fra en Daelim Roadwin 125 med 13 hester og 11nm til en HYOSUNG GT250 med 30(28)hk og 23nm, og det var stor forskjell. En mye bedre aks og over det doble i dreiemoment. Med 250en holdt jeg stort sett følge med andre, i alle fall på svingete vei.

Dreiemomentet betyr nok mer enn hk på en slik sykkel. Kawasaki ninja 250 er oppgitt til 33hk og 21-22 nm. MEN den har ikkeno dreiemoment før langt opp i turtallsregisteret, Hyosungen drar fra 2500 omdreinger/min.

Må du ha custom?, har du kjørt en naken/rettoppognedsykkel?. Det er helt andre kjøreegenskaper der. :-k

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av ShadowRider »

For å sei da enkelt: Eg har ikke tenkt å kjøpe meg noe som helst annet merke enn Honda, Kawasaki, Yamaha eller Suzuki med hensyn til mulighet til å få tak i nye deler og for videre salg.

Så det du seier er at en 750 med 34 hk går mye bedre enn 125 med 15 hk?

Takk for svar :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av Baron von Waffel »

ShadowRider skrev:
Så det du seier er at en 750 med 34 hk går mye bedre enn 125 med 15 hk?
Alt med 30 - 34 hk går mye bedre enn en 125 med 15 hk.

For min del ville jeg sett på kostnadene ved endring som bortkastede penger. Omregistering på MC er billig i forhold. Så kjøp en mellomtung brukt, og selg den videre som mellomtung når du vil gå opp til noe sterkere. For min del ville jeg kjøpt noe som ikke var nedplombert, for da slipper man å fristes til å fjerne plomben og kjøre ulovlig. Og man får en sykkel som er konstruert for den styrken man får.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av XRing »

Baron von Waffel skrev:Alt med 30 - 34 hk går mye bedre enn en 125 med 15 hk.

For min del ville jeg sett på kostnadene ved endring som bortkastede penger. Omregistering på MC er billig i forhold. Så kjøp en mellomtung brukt, og selg den videre som mellomtung når du vil gå opp til noe sterkere. For min del ville jeg kjøpt noe som ikke var nedplombert, for da slipper man å fristes til å fjerne plomben og kjøre ulovlig. Og man får en sykkel som er konstruert for den styrken man får.
Meget bra poeng. Hva angår aks osv er (hk/vekt)-forholdet (egentlig dreiemoment/vekt) det som avgjør. Hvis Shadowen din veier 150 kg og du går opp til en 200-220 kg mellomtung, har du 33-46% vektøkning, men 100-126% økning i ytelse. Hvis du finner data på dreiemoment ved "normale" omdreiningstall blir regnestykket enda bedre, særlig for denne typen sykler.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av Baron von Waffel »

Ellers betyr ikke vekt all verden. Det betyr en del for akselereasjonen. Og er i veien i lav fart. Men det som betyr noe for toppfart er nesten bare luftmotstand.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av 2000Touring »

Vil foreslå en Honda Shadow 600 rundt 1997mod. Den har 34HK og går relativt greit. Den kan du få til en pris under 30k om du er heldig.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av XRing »

Baron von Waffel skrev:Ellers betyr ikke vekt all verden. Det betyr en del for akselereasjonen. Og er i veien i lav fart. Men det som betyr noe for toppfart er nesten bare luftmotstand.
Nemlig. Toppfart er utelukkende avhengig av max hestekrefter. Aks er avhengig av (dreiemoment/vekt).
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av ShadowRider »

Baron von Waffel skrev:
ShadowRider skrev:
Så det du seier er at en 750 med 34 hk går mye bedre enn 125 med 15 hk?
Alt med 30 - 34 hk går mye bedre enn en 125 med 15 hk.

For min del ville jeg sett på kostnadene ved endring som bortkastede penger. Omregistering på MC er billig i forhold. Så kjøp en mellomtung brukt, og selg den videre som mellomtung når du vil gå opp til noe sterkere. For min del ville jeg kjøpt noe som ikke var nedplombert, for da slipper man å fristes til å fjerne plomben og kjøre ulovlig. Og man får en sykkel som er konstruert for den styrken man får.
Vist eg kjøper en nedplombert tror ikke eg kommer til å fjerne plomben for å kjøre ulovlig. Og vist den går mye bedre enn Den eg har nå, som alleredet går relativt bra så ville jo dette bli kanon!

Finner ikke så mange mellomtunge choppere på markede nå, men eg skal nå ikek kjøpe før neste år uansett :P Blir jo ikke 18 før desember neste år -.-

Ville bare orientere meg litt tidlig ;) Tusen takk for svar! :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av Baron von Waffel »

2000Touring skrev:Vil foreslå en Honda Shadow 600 rundt 1997mod. Den har 34HK og går relativt greit. Den kan du få til en pris under 30k om du er heldig.
Synes dette høres ut som et godt råd til en som har et nick koblet til Shadow!
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Gammelgutt

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av Gammelgutt »

Gammelgutt skrev:
Dreiemomentet betyr nok mer enn hk på en slik sykkel. Kawasaki ninja 250 er oppgitt til 33hk og 21-22 nm. MEN den har ikkeno dreiemoment før langt opp i turtallsregisteret, Hyosungen drar fra 2500 omdreinger/min.
Det jeg mener er at selv om dataene ser nokså like ut på papiret så kan det være stor forskjell i opplevelsen av motoren. Du bør jo prøvekjøre de forskjellige modellene du kan være interresert i og se hvilke motorer som passer best til din kjørestil.

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av PAULUS »

Man bør IKKE kjøpe tung og så nedplombere til mellomtung, for da betaler du hk-avgifter for hk'er du tar bort. Da bedre å kjøpe en som er nyregistrert som laveffekt, og så evt. oppgradere den senere. Da betaler du gjenstående hk-effektavgift, men med bruksfradrag for hver 3. påbegynte måned. I mitt tilfelle kjøpte jeg min maskin nylig (2008-utgave). Den sparte 4000 kr på å ikke ha original 47 hk men de foreskrevne 34 hk. Hvis jeg oppregistrer den nå, koster det 2000 kr pluss evt. gebyrer til bilsakkyndige for visning og utgifter på verksted. Men jeg har tenkt å vente til 2013 (da sønnen min passerer 21 år) og da er avigftskomponenten nedskrevet til null.
...
For øvrig er min GS 500 med 34 uendelig mye mer maskin enn min YBR 125 med 10 hk. Kan ikke sammenlignes. Ikke i det hele tatt. Det er mye mer dreimoment i tillegg til hestene.
...
Min anbefaling er en maskin som har noe mer 34 hk originalt, men som er solgt som laveffekt. Da kan du enkelt oppgradere når du har hatt lappen i 2 år/passert 21 år. Så får du ny maskin lizzom. Men en maskin som her 150 hk i utgangspuntket er "overkill" i enhver forstand. Tror Yamaha Virago har ca. 45 hk i original utgave.

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Original Mellom-tung eller Nedplumbert Tung?

Legg inn av PAULUS »

Et viktig spørmsål er om neddopingen er gjort elektroinsk eller mekanisk. I førstnenvte tilfelle blir motorkarakteristikken identisk med original opp til 5000 omdreininger, deretter flater det ut.

Svar