Valg av mellomtung MC?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
AleksMito
Innlegg: 18
Registrert: 29 mar 2011, 12:09
Motorsykkelen din: Cagiva Mito sp525
Sted: Marbella, Spania

Valg av mellomtung MC?

Legg inn av AleksMito »

Hei, jeg fyller 18 til sommeren og har i den sammenheng begynt og se på mellomtung motorsykkel! :)
men er tvil på hva jeg vil ha! :scratch

så lurte på om det var noen erfarne MC førere som hadde noe forslag til hva som kan være en morsom opplevelse! :bananas

har forøvrig sett på suzuki gsxr 600 ned plombert og den falt veldig i smak, men er fortsatt veldig usikker.
Cagiva mito sp525 2009 mod
Yamaha Yzf 125r 2009 mod
snart håpes det på at en Suzuki gsxr 600 2012 mod skal stå i garasjen :D

Chase the dream like a competition

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av Intruder »

De aller fleste mellomtunge MC er sikkert underbare,selv har jeg en 1992 Suzuki Intruder 750,den har jeg kjørt i 5 år
uten nevneverdige problemer.. :mc7
Denne er jo mer cruiserlike enn hva du har tenkt på,men hovedessensen i det jeg skriver er at japanske MCer ihvertfall
ikke er mindre pålitelige enn sykler fra andre land.... :prop: :jada:
Lykke til !!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av TheBandit »

GSXR e jo kjempekul da :thumleft Personlig så har jeg kun gode erfaringer med suzuki :-)

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av Togmannen »

Bare et par erfaringer jeg har hatt, uten å ha hatt en strupet sykkel selv.

Sjekk prisen på forsikring før du kjøper. Holdt på å kjøpe meg en Gxsr 600 selv i 2007, men etter å ha hørt prisen på forsikringa ombestemte jeg meg. Plastikkraketter er tydeligvis de syklene som har mest ulykker og er derfor tidvis ekstremt dyre å forsikre.

Og se om de har en tosylindret utgave av en strupet sykkel du kan få prøve. Originalt har 600 motorer svært lavt dreiemoment, og er avhengig av turtall>10 000rpm for å hente ut effekt. Med 34 hk trenger du ikke det turtallet. En twin vil være motsatt, lavt turtall, masse dreiemoment.

Og glem ikke heller at du kan kjøpe strupekit og få dem montert. Kawasaki feks selger strupekit til Er-6 som koster 2 500kr.

Lykke til :-)
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av jhn »

Togmannen skrev: ... En twin vil være motsatt, lavt turtall, masse dreiemoment.
Man ser jo at det du sier her ofte blir sagt, av mange, men æ e ikke enig i det. De to siste syklene æ har hatt har vært en v-twin og en R4, med identisk hk og nm, på v-twin (v-strom) må æ opp i 3500-4000 rpm før det blir noe moment og snakke om, mens R4 (Hornet) hadde moment nok til å dra avgårde i siste gear fra knappe 2000-2500 rpm. Om det blir annerledes på en mindre motor vet æ ikke
En R4 e mere brukervennlig og allsidig, mens en V-twin e mere for spesielt interresserte, det e i allefall mi mening

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av Togmannen »

Nå vet ikke jeg hva slags rekkefirer du snakker om, 600 eller 1000, men tallene er iallefall ganske klare.

Er-6 72 hk/8500rpm 66Nm/6200rpm
Kawa Zx-6r 128hk/14 000rpm 67Nm/11 800rpm
Honda 600 Hornet 102hk/12 000rpm 65Nm/10 500rpm
Honda Cb1000RA 125hk/10 000rpm 101Nm / 7750rpm

Som du ser har en twin dreiemomentet betraktelig lenger ned, og uten å dra fra dynotester, så vil jeg si at opp til ca 6500rpm vil min twin ha omtrent samme hestekraft og moment som en 1000 R4. Hvis du er fryktelig interessert skal jeg finne dem frem igjen. Når det gjelder V-Strom spesielt kan jeg ikke si noe da jeg overhodet ikke har noe kjennskap, annet at den deler motor med Sv1000 som har en ganske annen motorkarakteristikk.

Sikker på at du ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment"? På min er 3000rpm ca komfortgrensa. Ikke glem vekt heller, en Cb600 Hornet veier 170kg mens V-Strommen er noget tyngre går jeg ut ifra?
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av jhn »

Det e en 900 det e snakk om, her har du tallene som æ kan huske i farta, litt usikker på hk på Hondaen, men et sted mellom 100 og 110. Hondaen oppleves som mye sterkere over hele registeret. Og ja, æ e sikker på at æ ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment", æ har tross alt kjørt sykkel i noen år. På V-stromen e også komfortgrensa ca 3000rpm, men det e ikke så mye krefter å hente så langt nede
Honda CB 900 Hornet
105 hk / 9000 rpm
92 Nm / 6500 rpm
ca 195 kg tørr
Suzuki DL 1000 V-strom
98 hk / 7500
104 Nm / 6500
ca 207 kg tørr

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av AJ »

Interessant nyhet for de som skal ha mellomklasse MC - nye Suzuki Inazuma 250:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... %20%281%29" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av Pollti »

Elolz skrev:Ninja 250R, sykkel som faktisk er lagd for dette formålet. Billig å kjøpe, billig forsikring :thumleft

Den støtter jeg ! Treffer på en gubbe på min egen alder rett som det er og han er strålende fornøyd ihvertfall. Jeg har fått prøve den og syntes den er helt grei. Men så er det det å si at vi nok at vi begge syntes at 100 km/t er fort nok :\m/: En må finne ut av hva en liker. En SMK er mere utfordrende fordi kjærringa i en Micra kan kjøre fletta av deg :P :p Jentungen hadde en Suzuki GSetellerannet med 34 hk og den var helt grei selv om den ikke var en rakett.
Se på transport behovet ditt.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av ejs »

Togmannen skrev:Nå vet ikke jeg hva slags rekkefirer du snakker om, 600 eller 1000, men tallene er iallefall ganske klare.

Er-6 72 hk/8500rpm 66Nm/6200rpm
Kawa Zx-6r 128hk/14 000rpm 67Nm/11 800rpm
Honda 600 Hornet 102hk/12 000rpm 65Nm/10 500rpm
Honda Cb1000RA 125hk/10 000rpm 101Nm / 7750rpm

Som du ser har en twin dreiemomentet betraktelig lenger ned, og uten å dra fra dynotester, så vil jeg si at opp til ca 6500rpm vil min twin ha omtrent samme hestekraft og moment som en 1000 R4. Hvis du er fryktelig interessert skal jeg finne dem frem igjen. Når det gjelder V-Strom spesielt kan jeg ikke si noe da jeg overhodet ikke har noe kjennskap, annet at den deler motor med Sv1000 som har en ganske annen motorkarakteristikk.

Sikker på at du ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment"? På min er 3000rpm ca komfortgrensa. Ikke glem vekt heller, en Cb600 Hornet veier 170kg mens V-Strommen er noget tyngre går jeg ut ifra?
:thumleft
Sammenligner en ER-6N 2009 modell med en Z1000 2010 modell
Dynotester fra amerikansk blad-
Begge er kjørt til 10500 rpm.
ER-6 max 62,7 hp/8500 58,8 Nm/7000
Z1000 max 123,2hp/10000 99,8 Nm/7500

Det ER-6 har som max moment får Z1000 ved ca.2300rpm
Det ER-6 har som max hester får Z1000 ved ca.4900rpm
ER-6 ved 3500rpm Ca.25hp/50Nm
Z1000 ved 3500rpm Ca.38hp/77Nm
:mc2 :mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av Svolp »

Henger meg på Elolz, Ninja 250R... Ingen over ingen ved siden av i den klassen! :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av mekkern »

fra 2013 blir det mer effekt-35KW-0.2kg/kw men orginaleffekt før struping på max 70KW.
men dette gjør at utvalget på ustrupede orginalsykler (47,6hk) som tilfredstiller kravene øker. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

AleksMito
Innlegg: 18
Registrert: 29 mar 2011, 12:09
Motorsykkelen din: Cagiva Mito sp525
Sted: Marbella, Spania

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av AleksMito »

mekkern skrev:fra 2013 blir det mer effekt-35KW-0.2kg/kw men orginaleffekt før struping på max 70KW.
men dette gjør at utvalget på ustrupede orginalsykler (47,6hk) som tilfredstiller kravene øker. :thumleft
dette her er jo fantastiske nyheter! :) kan hende det blir en annen sykkel da :D
Cagiva mito sp525 2009 mod
Yamaha Yzf 125r 2009 mod
snart håpes det på at en Suzuki gsxr 600 2012 mod skal stå i garasjen :D

Chase the dream like a competition

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Valg av mellomtung MC?

Legg inn av TrondA »

Mens 18 - åringer kanskje venter på mer effekt, bør alle vite at nåværende mellomklasse er godt nok for mange. Jeg har endt opp med mindre og mindre sykkel og er nå lykkelig eier av Kawa 250R. Har ikke planer om bytte.

Nå er det stadig nye modeller som synes interessant; Suzuki har kommet på banen med Inazuma 250 og MC-Avisa viser siste utgave av TU250X som kan bli en fin fattigmanns-Bonneville.
Tøffingene blir glad for KTM 200 Duke og en verdig konkurrent til Kawa Ninja 250R er Honda CBR250R.
Hyosung har 250 varianter som er godt innarbeidet på markedet.

Skal du langt med passasjer, bør alle vurdere mellomstor scooter, Suzuki AN400, Sym 300GTS og Yamaha X-max. Vespa pog Piaggio har også mye bra på lager.

Svar