Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
JanOve
Innlegg: 31
Registrert: 14 mai 2010, 21:35
Motorsykkelen din: Honda VFR700F 87

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av JanOve »

Det er ikke så mange år siden at man ville begrense tung mc til 250cc her til lands. :prop:

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av mekkern »

sitter og kikker på forskrift for førerrett for A2

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004 ... 3.html#3-3
der det står:
§ 3-3. Førerett i klasse A2
Førerett i klasse A2 gjelder for:
1. Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt
2. Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3. Moped.
I Norge omfatter føreretten også føring av tilhenger til motorsykkel med slagvolum over 125 cm3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013).

og på nmcu sin side :
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

der det står:
Vegdirektoratet minner om at det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Dette er førers ansvar å påse. Den endringen som nå er gjort i kjøretøyforskriften vil imidlertid fjerne avviket mellom førerrett og teknisk klassifisering av motorsykkelen.


finner da et avvik mellom førekortforskriften og de syklene som er godkjent tidligere/klasset som mellomtung 25KW(gsxr/R6-zx6) og lignende som originalt hadde over 70KW før nedtrimming.

spørsmålet er da-Har de med A2 sertifikat faktisk lov til å føre de "gamle" mellomklassesyklene? :scratch :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:sitter og kikker på forskrift for førerrett for A2

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004 ... 3.html#3-3
der det står:
§ 3-3. Førerett i klasse A2
Førerett i klasse A2 gjelder for:
1. Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt
2. Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3. Moped.
I Norge omfatter føreretten også føring av tilhenger til motorsykkel med slagvolum over 125 cm3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013).

og på nmcu sin side :
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

der det står:
Vegdirektoratet minner om at det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Dette er førers ansvar å påse. Den endringen som nå er gjort i kjøretøyforskriften vil imidlertid fjerne avviket mellom førerrett og teknisk klassifisering av motorsykkelen.


finner da et avvik mellom førekortforskriften og de syklene som er godkjent tidligere/klasset som mellomtung 25KW(gsxr/R6-zx6) og lignende som originalt hadde over 70KW før nedtrimming.

spørsmålet er da-Har de med A2 sertifikat faktisk lov til å føre de "gamle" mellomklassesyklene? :scratch :-k
Tja, altså:
- Den gamle mellomklassen hadde jo max 25 Kw. Ny mellomklasse max 35 Kw = OK på det punktet.
- Egenvekt/effekt forholdet - de fleste du nevner har vel egenvekt >120 kg. Hvis så; = OK
- Tidligere effekt max 2 x nåværende effekt. Hvis 25 Kw nå blir det max 50 Kw originalt. = Ikke OK ettersom syklene du nevner sikkert har > 80 Kw (?) originalt og gjerne vel så det..
Dermed kan vel førere med førerrett for A2 bare kjøre "gamle" mellomtunge så lenge original effekten ikke er over 50 Kw... :-k Kan det virkelig være så krøkkete?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av mekkern »

fint du så den med 50KW den tenkte jeg ikke på.. men A2-35Kw er vel rundt 175Kg+ med 0.2Kw/kg.

nei...begynner jo lure litt når de skriver det slik i førerretten... men det "frikjenner" avviket med tung/mellomtung på de eldre syklene som originalt oppfyller kravene til mellomtung.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:fint du så den med 50KW den tenkte jeg ikke på.. men A2-35Kw er vel rundt 175Kg+ med 0.2Kw/kg.

nei...begynner jo lure litt når de skriver det slik i førerretten... men det "frikjenner" avviket med tung/mellomtung på de eldre syklene som originalt oppfyller kravene til mellomtung.
Jada - for A2 og 35 Kw snakker vi om ca 175 kg for å oppnå vekt/effektforholdet på 0,2. Men på gammel mellomtung med 25 Kw kan sykkelen faktisk være nede i 125 kg for å nå samme effekt/vektforhold og således tilfredsstille nye regler. Problemet er og blir original effekten på max 50 Kw slik jeg leser det. Ska'kje være enkelt og forståelig....
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av mekkern »

Har sendt en mail til Vegvesen,Avdeling Sør så får vi se... :sleepy
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:Har sendt en mail til Vegvesen,Avdeling Sør så får vi se... :sleepy
He, he... Gikk vel en liten uke elns til de svarte meg på noe greier vedr. øvelsekjøring for noen måneder siden. Blir spennende å se hva de svarer da! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av RuneMC »

Tipper hovedhensikten med "nedtrimmet til max halvparten" er begrunnet med ønsket (fra myndighetene) om at det ikke skal være enkelt å bare flippe en bryter for å gå til 3x eller 4x antall hestekrefter. Dvs lovgiver vet at dette gjøres i noen grad og ønsker via lovverket å gjøre det litt mindre interessant og litt mindre farlig.

Tipper de gamle mellomtunge som har 34hk pr gammelt regelsett men med mer enn 2x 47hk fulleffekt fortsatt kan brukes som A2 MC'er (evt som en overgangsordning eller dispensasjon). Selv om noen relativt enkelt kan gjøres om til fulleffekt, så er det jo papirer fra forhandler som garanterer nedtrimmingen.
Problemet blir uansett mindre etterhvert som de gamle 34hk forsvinner.

Hvis myndighetene er veldig "firkantet", så er vel eneste lønnsomme for en nedtrimmet fulleffekt MC på >94hk å gjøre den om til fulleffekt igjen så den blir interessant for alle med A-lappen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av mekkern »

Her er svaret:

Hei

Alle sykler som er godkjent som mellomtung sykkel før 19.01.2013, kan fortsatt kjøres på A2 førerkort, uansett føreffekt.






Med hilsen
Kjell Erik Andreassen

Faggruppe: Kjøretøy Vestfold
Postadresse: Statens vegvesen Region sør, Postboks 723 Stoa, 4808 ARENDAL
Besøksadresse: Åshaugveien 31, SEM
Telefon: +47 33349730 Mobil: +47 90536937 e-post: kjell.andreassen@vegvesen.no
http://www.vegvesen.no" onclick="window.open(this.href);return false; e-post: firmapost-sor@vegvesen.no

Tenk miljø - spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk

Legg inn av Kawagutten »

Ned blomberte sykler får max hastighet stemplet i vognkortet.
Vet ikke om det gjelder de nye reglene.
Kjørte en 2012 Kawasaki Z750R 34hk som det sto 152kmt stemplet i vognkortet.
Skal snart registrere/selge en Aprilia RS125 med 34hk.Tror ikke det blir stemplet noen toppfart i det vognkortet.Denne er lettere og går fortere enn 152kmt(racingutgave med skilt) :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar