Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av omaas »

fs650e skrev:
OMAAS skrev:
PAULUS skrev:Er det slik at alle gamle sykler med effekt under 48 hk automatisk er å regne som mellomklassesykkel, eller er det nødvendig å få det stemplet i vognkortet?
Her er en artikkel fra NMCU:
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

Sitat:
Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som mellomtung motorsykkel etter nye regler (35 kW). Motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som tung, og som oppfyller vilkårene for mellomtung motorsykkel etter de nye reglene, kan fremstilles til ny godkjenning og bli klasset om.


De sier ingenting om eldre sykkler, men det vil vel gjelde disse også.
Så om jeg får den strupet til 35 kw, så kan jeg få endra i vognkortet slik at den er A2?
Ja, slik jeg fårstår dette. Dette har vært jo vært regelen før også, da bare med 24 kw. Har gjort dette før, ref tidligere innlegg.
Du må huske at kravet om kw/kg ikke må overstige 0,2 + effektreduksjon < 50%
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

OMAAS skrev:
fs650e skrev:
OMAAS skrev:
PAULUS skrev:Er det slik at alle gamle sykler med effekt under 48 hk automatisk er å regne som mellomklassesykkel, eller er det nødvendig å få det stemplet i vognkortet?
Her er en artikkel fra NMCU:
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

Sitat:
Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som mellomtung motorsykkel etter nye regler (35 kW). Motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som tung, og som oppfyller vilkårene for mellomtung motorsykkel etter de nye reglene, kan fremstilles til ny godkjenning og bli klasset om.


De sier ingenting om eldre sykkler, men det vil vel gjelde disse også.
Så om jeg får den strupet til 35 kw, så kan jeg få endra i vognkortet slik at den er A2?
Ja, slik jeg fårstår dette. Dette har vært jo vært regelen før også, da bare med 24 kw. Har gjort dette før, ref tidligere innlegg.
Du må huske at kravet om kw/kg ikke må overstige 0,2 + effektreduksjon < 50%
Maks 22 hester om sykkelen veier 110. 23 hester om den veier 115.
Opprinnelig er 59 iht den linken en la inn her, dermed er sykkelen i seg selv ulovlig nå da? Og kan ikke registreres som noe?
50% er 29 hk

Dette er jo forbanna latterlig....
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av TheHaughom »

fs650e skrev:
OMAAS skrev:
fs650e skrev:
OMAAS skrev:
PAULUS skrev:Er det slik at alle gamle sykler med effekt under 48 hk automatisk er å regne som mellomklassesykkel, eller er det nødvendig å få det stemplet i vognkortet?
Her er en artikkel fra NMCU:
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

Sitat:
Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som mellomtung motorsykkel etter nye regler (35 kW). Motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som tung, og som oppfyller vilkårene for mellomtung motorsykkel etter de nye reglene, kan fremstilles til ny godkjenning og bli klasset om.


De sier ingenting om eldre sykkler, men det vil vel gjelde disse også.
Så om jeg får den strupet til 35 kw, så kan jeg få endra i vognkortet slik at den er A2?
Ja, slik jeg fårstår dette. Dette har vært jo vært regelen før også, da bare med 24 kw. Har gjort dette før, ref tidligere innlegg.
Du må huske at kravet om kw/kg ikke må overstige 0,2 + effektreduksjon < 50%
Maks 22 hester om sykkelen veier 110. 23 hester om den veier 115.
Opprinnelig er 59 iht den linken en la inn her, dermed er sykkelen i seg selv ulovlig nå da? Og kan ikke registreres som noe?
50% er 29 hk

Dette er jo forbanna latterlig....
Dessverre ja, den er ulovlig nå. Kjøper du plomberingskittet, som ikke koster mange kronene, tar det 10 min å nedplombere. Men om du vil kjøre en såppass nedplombert sykkel er jo en annen sak...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

TheHaughom skrev: Dessverre ja, den er ulovlig nå. Kjøper du plomberingskittet, som ikke koster mange kronene, tar det 10 min å nedplombere. Men om du vil kjøre en såppass nedplombert sykkel er jo en annen sak...
Men den er lovlig pt.? Om man nedplomberer. man ville ikke fått skilt på den idag, men i og med at den HAR skilt, så kan de vel ikke ta det bare pga nye regler?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av TheHaughom »

fs650e skrev:
TheHaughom skrev: Dessverre ja, den er ulovlig nå. Kjøper du plomberingskittet, som ikke koster mange kronene, tar det 10 min å nedplombere. Men om du vil kjøre en såppass nedplombert sykkel er jo en annen sak...
Men den er lovlig pt.? Om man nedplomberer. man ville ikke fått skilt på den idag, men i og med at den HAR skilt, så kan de vel ikke ta det bare pga nye regler?
Om den er nedplombert er den lovlig, og kan få/beholde skilter. Fulleffekt er den ulovlig.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

TheHaughom skrev:
fs650e skrev:
TheHaughom skrev: Dessverre ja, den er ulovlig nå. Kjøper du plomberingskittet, som ikke koster mange kronene, tar det 10 min å nedplombere. Men om du vil kjøre en såppass nedplombert sykkel er jo en annen sak...
Men den er lovlig pt.? Om man nedplomberer. man ville ikke fått skilt på den idag, men i og med at den HAR skilt, så kan de vel ikke ta det bare pga nye regler?
Om den er nedplombert er den lovlig, og kan få/beholde skilter. Fulleffekt er den ulovlig.
ufattelig patetisk... Enda en greie som viser at alt som er gøy i Norge er ulovlig.
Om det er snøscooter, vannscooter, eller fulleffekt husaberg..
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av MLeikarnes »

Suzukien min er godkjent nedplombert med 25kW sett fra greybikes i tyskland. Kostet rundt 1000 kroner, satte i skivene etter forgasserene selv og bestilte deretter time på biltilsynet, tok med sykkelen og TÜV papirer og viste den, trengte ikke papirer fra godkjent verksted, hadde egentlig ikke trengt å satt de inn engang...
Godkjent nedplombert fra 56hk til 34hk nå, men kan vel si så mye som at den ikke gikk forover i medvind med 34hk....

Kostet tilsammen 1500 kroner og 2-3 timers arbied for vår del.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av PAULUS »

OMAAS skrev: De sier ingenting om eldre sykkler, men det vil vel gjelde disse også.

Edit: Det er nesten som om Suzuki GS 500 F er laget for de nye mellomtungklassen, :vs
Effekt 34.3kw , krav maks 35kw
Effekt/Vekt: 34.3/180= 0,190 kw/kg, krav maks 0,2 kw/kg
Ja, jeg har nettopp fjernet plomben på min GS 500, slik at den har fått tilbake sine orginale 47 hk. Sykkelen er typegodkjent med denne effekten, så det jeg trenger å gjøre er å betale 1700 kr i hk-avgift og ha den på visning. Jeg får samsvarsdokumenter fra verkstedet/importør, så det burde gå greit.

Men mitt spørsmål var vel egentlig: Om min sønn med A2 sertifikat kjører med en eldre sykkel registrert som tung MC men som har under 48 hk, vil han virkelig kunne straffes for det? Kan myndighetene være så firkantet?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av TheHaughom »

PAULUS skrev:
OMAAS skrev: De sier ingenting om eldre sykkler, men det vil vel gjelde disse også.

Edit: Det er nesten som om Suzuki GS 500 F er laget for de nye mellomtungklassen, :vs
Effekt 34.3kw , krav maks 35kw
Effekt/Vekt: 34.3/180= 0,190 kw/kg, krav maks 0,2 kw/kg
Ja, jeg har nettopp fjernet plomben på min GS 500, slik at den har fått tilbake sine orginale 47 hk. Sykkelen er typegodkjent med denne effekten, så det jeg trenger å gjøre er å betale 1700 kr i hk-avgift og ha den på visning. Jeg får samsvarsdokumenter fra verkstedet/importør, så det burde gå greit.

Men mitt spørsmål var vel egentlig: Om min sønn med A2 sertifikat kjører med en eldre sykkel registrert som tung MC men som har under 48 hk, vil han virkelig kunne straffes for det? Kan myndighetene være så firkantet?
Så lenge den ikke er registrert som mellomtung er jeg nokså sikker på at han vil straffes.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LockBreaker
Innlegg: 12
Registrert: 27 apr 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nothing just yet

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av LockBreaker »

MLeikarnes skrev:Suzukien min er godkjent nedplombert med 25kW sett fra greybikes i tyskland. Kostet rundt 1000 kroner, satte i skivene etter forgasserene selv og bestilte deretter time på biltilsynet, tok med sykkelen og TÜV papirer og viste den, trengte ikke papirer fra godkjent verksted, hadde egentlig ikke trengt å satt de inn engang...
Godkjent nedplombert fra 56hk til 34hk nå, men kan vel si så mye som at den ikke gikk forover i medvind med 34hk....

Kostet tilsammen 1500 kroner og 2-3 timers arbied for vår del.
Forhandler for Honda i Akershus ville ha 10-12000 kun for arbeidet på dette her + settet som jeg antagelig må skaffe selv. Hva har de rota med egentlig?

LockBreaker
Innlegg: 12
Registrert: 27 apr 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nothing just yet

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av LockBreaker »

****** Beklager dobbel-post *******

Er ny her og litt gira for tiden, så da blir det noe tull.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av MLeikarnes »

LockBreaker skrev:
MLeikarnes skrev:Suzukien min er godkjent nedplombert med 25kW sett fra greybikes i tyskland. Kostet rundt 1000 kroner, satte i skivene etter forgasserene selv og bestilte deretter time på biltilsynet, tok med sykkelen og TÜV papirer og viste den, trengte ikke papirer fra godkjent verksted, hadde egentlig ikke trengt å satt de inn engang...
Godkjent nedplombert fra 56hk til 34hk nå, men kan vel si så mye som at den ikke gikk forover i medvind med 34hk....

Kostet tilsammen 1500 kroner og 2-3 timers arbied for vår del.
Forhandler for Honda i Akershus ville ha 10-12000 kun for arbeidet på dette her + settet som jeg antagelig må skaffe selv. Hva har de rota med egentlig?

Nei si det! ... :-k
Å kjøpe sette i Norge på greybikes.no kostet rundt 3500 kroner mener jeg...
Men vi kjøpte direkte fra produsent i Tyskland, ble jo 1500 kroner billigere! :yeyeye Fikk også oversatt TÜV papirer fra tysk til norsk, i tilfelle de skulle pirke på at papirene ikke var "leselige"...

Vet ikke om disse skivene fungerer på sykler med elektrisk innsprøytning eller ikke, kan hende det er dyrere dersom man har innsprøytning?? :-k
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LockBreaker
Innlegg: 12
Registrert: 27 apr 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nothing just yet

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av LockBreaker »

Sykler som er registrert som mellomtung etter gamle regler, forblir vel mellomtung og kan kjøres på a2 mellomtung?

Svar