Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av PAULUS »

Er det slik at alle gamle sykler med effekt under 48 hk automatisk er å regne som mellomklassesykkel, eller er det nødvendig å få det stemplet i vognkortet?

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

Synsing kommer, tas med en klype salt:

Jeg vil tro at om de er registrert som tung, så er de tung. Om de går innunder nye klassifiseringen A2 må de vel registreres om?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av Carpa »

Det er jo det om står i vognkortet som gjelder så da må man i så fall få endret det. Tror ikke de automatisk sender ut nye vognkort etter de nye reglene men vet jo ikke...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

På min sykkel står det 25kW i vognkortet, men den har vel 60-70 hester.
Pga støyet må den klassifiseres som mellomtung eller noe (Ikke at jeg har skjønt det, en tung sykkel bør jo ha høyere grenser for støy og utslipp)
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av omaas »

Jeg registrerte om min NTV 650 en periode som mellomtung, måtte ha papirer fra godkjent verksted og det var bare registrere om sykkelen.
Siden det her er snakk om en sykkel som orginalt holder kravspekken til mellomtung, burde det være nok å få et nytt vognkort med mellomtung som klasse.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av TheHaughom »

fs650e skrev:På min sykkel står det 25kW i vognkortet, men den har vel 60-70 hester.
Pga støyet må den klassifiseres som mellomtung eller noe (Ikke at jeg har skjønt det, en tung sykkel bør jo ha høyere grenser for støy og utslipp)
Om den skal klassifiseres som mellomtung må den nedplomberes til 48hk.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av Snikendeugle »

Nesten urelatert, men tillegsinfo; en kan max halvere effekten på en sykkel for å registrere den som mellomtung.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

TheHaughom skrev:
fs650e skrev:På min sykkel står det 25kW i vognkortet, men den har vel 60-70 hester.
Pga støyet må den klassifiseres som mellomtung eller noe (Ikke at jeg har skjønt det, en tung sykkel bør jo ha høyere grenser for støy og utslipp)
Om den skal klassifiseres som mellomtung må den nedplomberes til 48hk.
Igjen, den ER klassifisert som mellomtung, og nei, det må den ikke.
Alle husaberg sykler er klassifisert som mellomtung pga støy og utslipp slik jeg har forstått det.

I vognkort står det 25kW, sykkelen er adskillig mer. Jeg behøver ikke plombere noe som helst.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av knutr »

fs650e skrev:
TheHaughom skrev:
fs650e skrev:På min sykkel står det 25kW i vognkortet, men den har vel 60-70 hester.
Pga støyet må den klassifiseres som mellomtung eller noe (Ikke at jeg har skjønt det, en tung sykkel bør jo ha høyere grenser for støy og utslipp)
Om den skal klassifiseres som mellomtung må den nedplomberes til 48hk.
Igjen, den ER klassifisert som mellomtung, og nei, det må den ikke.
Alle husaberg sykler er klassifisert som mellomtung pga støy og utslipp slik jeg har forstått det.

I vognkort står det 25kW, sykkelen er adskillig mer. Jeg behøver ikke plombere noe som helst.
1: Du bør ikke bli stoppet i teknisk kontroll med den sykkelen der. Da får du antakeligvis beskjed om visning på biltilsyn med etterfølgende morsomme byråkratiske vendinger. Ikke helt sikker på om det er lurt å innrømme at din fulleffektsykkel er reg som mellomklasse på et åpent forum btw..

2: Grunnen til at høyeffekt endunkere registreres som mellomklasse, er at de må strupes ned (i blant annet eksos) for å klare støynivå. En fulleffekter har et støynivå som staten (og naboene) sjelden liker.

3:Er den reg som 25kw, så skal motoren være 25kw. Dersom motoren ikke da holder seg innenfor denne grensen, så er det fjernet plomber (AKA trimming ihht regelverket), og du kan sitte med skjegget fullt av postkasser dersom du blir stoppa.
"Does this smell like chlorofome to you?"

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

knutr skrev:
fs650e skrev:
TheHaughom skrev:
fs650e skrev:På min sykkel står det 25kW i vognkortet, men den har vel 60-70 hester.
Pga støyet må den klassifiseres som mellomtung eller noe (Ikke at jeg har skjønt det, en tung sykkel bør jo ha høyere grenser for støy og utslipp)
Om den skal klassifiseres som mellomtung må den nedplomberes til 48hk.
Igjen, den ER klassifisert som mellomtung, og nei, det må den ikke.
Alle husaberg sykler er klassifisert som mellomtung pga støy og utslipp slik jeg har forstått det.

I vognkort står det 25kW, sykkelen er adskillig mer. Jeg behøver ikke plombere noe som helst.
1: Du bør ikke bli stoppet i teknisk kontroll med den sykkelen der. Da får du antakeligvis beskjed om visning på biltilsyn med etterfølgende morsomme byråkratiske vendinger. Ikke helt sikker på om det er lurt å innrømme at din fulleffektsykkel er reg som mellomklasse på et åpent forum btw..

2: Grunnen til at høyeffekt endunkere registreres som mellomklasse, er at de må strupes ned (i blant annet eksos) for å klare støynivå. En fulleffekter har et støynivå som staten (og naboene) sjelden liker.

3:Er den reg som 25kw, så skal motoren være 25kw. Dersom motoren ikke da holder seg innenfor denne grensen, så er det fjernet plomber (AKA trimming ihht regelverket), og du kan sitte med skjegget fullt av postkasser dersom du blir stoppa.
hmmrf.. ok
Sist redigert av fs650e den 29 apr 2013, 11:06, redigert 2 ganger totalt.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av Snikendeugle »

Dette ble kleint.
Du kan jo ta en tur til teknisk kontroll og høre hva de sier : )

Om det står i vognkortet 25kw, så skal sykkelen være 25kw, hvis ikke så er det trimming som nevnt over. Det er jo uavhengig om den er "tung" eller ikke, sålenge vognkortet sier sitt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av TheHaughom »

Grunnen til det er at Husqy'er nedplomberes for å registreres, for å komme gjennom støykrav. De fleste tar jo ut plomberingen igjen, men kjører da ulovlig. Din er registrert til 34 hk.
Plomberingene er i lyddemper, en skrue i forgasseren og en blokkeringsplate foran luftfilteret.
Kjipt å havne i en ulykke, hvor forsikringsselskapet krever regress for trimming av sykkelen, kan sette deg tilbake økonomisk for resten av livet...

Det er ingen rom for annen tolkning i loven heller, maksimalt 48hk for å klassifiseres som A2/mellomtung. Mao, om du ikke kjører med overnevnt plombering, kjører du ulovlig.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av omaas »

PAULUS skrev:Er det slik at alle gamle sykler med effekt under 48 hk automatisk er å regne som mellomklassesykkel, eller er det nødvendig å få det stemplet i vognkortet?
Her er en artikkel fra NMCU:
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

Sitat:
Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som mellomtung motorsykkel etter nye regler (35 kW). Motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som tung, og som oppfyller vilkårene for mellomtung motorsykkel etter de nye reglene, kan fremstilles til ny godkjenning og bli klasset om.


De sier ingenting om eldre sykkler, men det vil vel gjelde disse også.

Edit: Det er nesten som om Suzuki GS 500 F er laget for de nye mellomtungklassen, :vs
Effekt 34.3kw , krav maks 35kw
Effekt/Vekt: 34.3/180= 0,190 kw/kg, krav maks 0,2 kw/kg
Sist redigert av omaas den 29 apr 2013, 11:09, redigert 1 gang totalt.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av Crinos »

Finner det litt ironisk at Husaberg ikke opplyser om verken kilowatt eller hestekrefter på deres spesifikasjoner.
http://www.husaberg.com/bikes/enduro-4- ... 01-eu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(Eventuelt er jeg detalj blind :mk )

http://www.husaberg.no" onclick="window.open(this.href);return false; linker til overnenvt link når man klikker seg inn på den "norske" fe 501 modellen. Igjen uten spesifikasjoner.

I følge en artikkel på MC Avisa om 650 og 501

Kode: Velg alt

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381297&tx_ttnews[tt_news]=449047&cHash=cee050f4a2c4b673e8d83fa31d3a94fb
Så har 501 52Hk.

52Hk = 38,245935 Kilowatt
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Blir gamle sykler automatisk mellomtung?

Legg inn av fs650e »

OMAAS skrev:
PAULUS skrev:Er det slik at alle gamle sykler med effekt under 48 hk automatisk er å regne som mellomklassesykkel, eller er det nødvendig å få det stemplet i vognkortet?
Her er en artikkel fra NMCU:
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

Sitat:
Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som mellomtung motorsykkel etter nye regler (35 kW). Motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som tung, og som oppfyller vilkårene for mellomtung motorsykkel etter de nye reglene, kan fremstilles til ny godkjenning og bli klasset om.


De sier ingenting om eldre sykkler, men det vil vel gjelde disse også.
Så om jeg får den strupet til 35 kw, så kan jeg få endra i vognkortet slik at den er A2?

Nå skal det sies at jeg har tatt feil (hører til sjeldenhetene det ja!)
Forhandler forklarer at nye sykler som f.eks 501 leveres med under 20 hester, og at disse ved standard går dårligere enn en 125 kubikker.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Svar