Mellomklassesertifikat i utlandet

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av PAULUS »

Er det slik at det er mellomklassesertifikater i alle EU-land, eller er det fritt frem når man f. eks. skal leie sykkel i Spania?

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av fs650e »

PAULUS skrev:Er det slik at det er mellomklassesertifikater i alle EU-land, eller er det fritt frem når man f. eks. skal leie sykkel i Spania?
A1 og A2 er vel noe EU greier, (Ikke skyt meg om jeg tar feil), så har man A2 kan man vel kjøre A2 i alle EU landene hvertfall.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av PAULUS »

Min sønns sertifikat er fra før klasse A2 ble introdusert, men etter at ordningen med mellomklasse ble innført. Det står altså bare klasse A i hans sertifikat. Burde vel bety at ingen i Spania har forutsetninger for å forstå at det er noen som helst begrensninger i dette sertifikatet, skulle en tro? Man må ha detlajert innsikt i overgangsreglene for norske sertfikathavere. Vil gjette på at de færreste på bilsakkyndige eller i politiet fatter forskjellen.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av RuneMC »

Hvis han allerede har kjørt opp i kl A i 2012, så er det greit - da har han kl A.

Hvis han hadde gjort opplæring i 2012 men ikke bestått til kl A i 2012, så er det de nye reglene som gjelder, da vil han bare få kl A2 ved oppkjøring i år. (Dvs hvis han er under 24 år)

De som er fra 24 år eller eldre, kan fortsatt gå rett på kl A etter de nye reglene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av PAULUS »

han kjørte opp i juni i fjor, men han har ennå ikke fyllt 21 år.
Men det står vitterlig ingenting om begrensninger i hans sertifikat.
Betyr det at han kan kjøre stor sykkel nå?

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av PAULUS »

på hjemmesiden til satans vegvesen står det masse om A2. På wikipedia derimot, står reglene slik de var i fjor. Spørsmålet er om dette fremdeles gjelder:

"Førerett i klasse A gjelder for motorsykkel med eller uten sidevogn og tohjuls moped. Minstealder på 18 år. Da har fører ikke lov til å kjøre motorsykkel med effekt 22kW (34 hk) fram til fører har hatt førerkort for klasse A i to år. Mange kaller det såkalt "mellomklasse". Men har man hatt førerkort i 2 år, kan man kjøre tung, eller over 22kW.

Førerett i klasse A gjelder for motorsykkel med eller uten sidevogn og tohjuls moped. Fram til fylte 21 år eller de første to årene etter erverv av førerett i klasse A, gjelder føreretten bare for mellomtung motorsykkel med eller uten sidevogn. Mellomtung motorsykkel kan ikke ha mer enn 34 hestekrefter / 25,3 kW. Minstealder på 18 år."

(Reglene er som regel ganske knotete. Jeg forsøkte engang å forstå hvorfor min lille bil kunne ha større faktisk tilhengervekt enn min kones store bil, men ble ikke klok på det.)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av Snikendeugle »

Følg det Vegvesenet forklarer fra sidene sine, vs en uoppdatert wikipedia side : )

Jeg er derimot veldig usikker når det gjelder de som allerede har tatt "A" førerkort, men som ikke ble gammel nok til å kunne kjøre urestriktert før endringene ble gjort. Det mest logiske vil jeg tippe at du egentlig har "A2" nå, siden alderen ikke var innenfor da eller nå.
Men dette får du sikkert et fint svar på om du ringer vegvesenet
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av TheHaughom »

Etter det jeg vet, har ikke de nye reglene tilbakevirkende effekt. Noe som tilsier at dersom han har tatt mellomtung i fjor, kan han kjøre mellomklasse til han er fylt 21 (evt. har hatt mellomtung lappen i 2 år), og deretter kjøre tung.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Mellomklassesertifikat i utlandet

Legg inn av omaas »

PAULUS skrev:han kjørte opp i juni i fjor, men han har ennå ikke fyllt 21 år.
Men det står vitterlig ingenting om begrensninger i hans sertifikat.
Betyr det at han kan kjøre stor sykkel nå?
Begrensninger i sertifikatet står der:
Sertifikatet er for "mellomtung" intil 2 år fra utstedelse eller til at personen er 21 år viss det kommer først.

PAULUS skrev:på hjemmesiden til satans vegvesen står det masse om A2. På wikipedia derimot, står reglene slik de var i fjor. Spørsmålet er om dette fremdeles gjelder:

"Førerett i klasse A gjelder for motorsykkel med eller uten sidevogn og tohjuls moped. Minstealder på 18 år. Da har fører ikke lov til å kjøre motorsykkel med effekt 22kW (34 hk) fram til fører har hatt førerkort for klasse A i to år. Mange kaller det såkalt "mellomklasse". Men har man hatt førerkort i 2 år, kan man kjøre tung, eller over 22kW.

Førerett i klasse A gjelder for motorsykkel med eller uten sidevogn og tohjuls moped. Fram til fylte 21 år eller de første to årene etter erverv av førerett i klasse A, gjelder føreretten bare for mellomtung motorsykkel med eller uten sidevogn. Mellomtung motorsykkel kan ikke ha mer enn 34 hestekrefter / 25,3 kW. Minstealder på 18 år."

(Reglene er som regel ganske knotete. Jeg forsøkte engang å forstå hvorfor min lille bil kunne ha større faktisk tilhengervekt enn min kones store bil, men ble ikke klok på det.)
Siden oppkjøring skjedde før nye regler trådde i kraft gjelder de gammle reglene for førerkortet.
Men ut fra det jeg har forstått det kan han kjøre den nye mellomtungsykkelen (35 kW og 0.2 KW/kg)

Ref NMCU http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel
Sitat:
Vegdirektoratet minner om at det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Dette er førers ansvar å påse. Den endringen som nå er gjort i kjøretøyforskriften vil imidlertid fjerne avviket mellom førerrett og teknisk klassifisering av motorsykkelen.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar