Sykkelvalg, Tips &triks

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Hans Fredrik Aaby
Innlegg: 4
Registrert: 05 mai 2013, 23:50
Motorsykkelen din: Tråsykkel

Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Hans Fredrik Aaby »

Hallo, Jeg tenker å ta lappen samt å kjøpe en sykkel.. Men ingen i fam. eller nære venner en noe særlig til hjelp når det kommer til MC.
Om ca. 1. år har jeg et halvt år jeg kan gjøre hva jeg vill og tanken på en motorsykkeltur ned Europa frister fælt. En kompis og jeg tenker å ta lappen denne sommeren og kjøpe en sykkel til neste år.. Det jeg ser etter er en sykkel som går og går og som kan brukes hver dag på sommeren og kan dra på turer med. Har bladd litt og ser jo selvfølgelig på Ktm Duke 390 som det lille barnet jeg er må man ha noe som er litt sporty. Spørsmålet er bare egner den seg til alt jeg vill ha? Og kom gjerne med noen tips til en amatør som drømmer seg bort til vinden i håret:)

Brukeravatar
elgringobananas
Innlegg: 41
Registrert: 25 jan 2013, 09:26
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F 1993

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av elgringobananas »

Hei, har ingen annen erfaring enn vfr men hvis du vil på tur så har du ihvertfall sykkel som går og går og i tillegg er god å kjøre på langtur . Hva tenkte du med sportslig?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Snikendeugle »

Tipper han mener "leken" og f.eks aggresivt utseende.

Her er et par sykler, godkjent innenfor A2 reglemanget (litt usikker om noen av de inngår ned-tuning. Liste fra et annet MC forum)

BMW G650gs (ensylinderet, 47hk)
Honda CBR00F (twin, 47hk)
Honda CB500X (twin, 47hk)
Honda CBR500R (twin, 47hk)
Honda NC700X/S (twin, 47hk)
Kawasaki Ninja 300 (R4, 39hk)
Kawasaki Z800E (R4, 47hk)
Kawasaki W800 (twin, 47hk)
KTM 390 Duke (ensylinderet, 44hk)
Yamaha XT600X (ensylinderet, 47hk)
Yamaha WR250R (ensylinderet, 40hk)

Om du liker Supermotard sykler, så er jo Yamaha WR250r, Suzuki DRZ modeller etc veldig greie. Men kan bli noget lei å sitte på i flerfoldige timer (?).
Jeg har ihvertfall en Duke 390 ventende på bestilling, som kommer i starten av Juni. Så om du ikke har tenkt å kjøpe før litt senere i sommer, så blir jeg å dele endel erfaringer ihvertfall om den sykkelen : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av kjellv »

Snikendeugle skrev:Tipper han mener "leken" og f.eks aggresivt utseende.

Her er et par sykler, godkjent innenfor A2 reglemanget (litt usikker om noen av de inngår ned-tuning. Liste fra et annet MC forum)

BMW G650gs (ensylinderet, 47hk)
Honda CBR00F (twin, 47hk)
Honda CB500X (twin, 47hk)
Honda CBR500R (twin, 47hk)
Honda NC700X/S (twin, 47hk)
Kawasaki Ninja 300 (R4, 39hk)
Kawasaki Z800E (R4, 47hk)
Kawasaki W800 (twin, 47hk)
KTM 390 Duke (ensylinderet, 44hk)
Yamaha XT600X (ensylinderet, 47hk)
Yamaha WR250R (ensylinderet, 40hk)

Om du liker Supermotard sykler, så er jo Yamaha WR250r, Suzuki DRZ modeller etc veldig greie. Men kan bli noget lei å sitte på i flerfoldige timer (?).
Jeg har ihvertfall en Duke 390 ventende på bestilling, som kommer i starten av Juni. Så om du ikke har tenkt å kjøpe før litt senere i sommer, så blir jeg å dele endel erfaringer ihvertfall om den sykkelen : )
Yamaha XJ6 kommer også i A2 utgave med det første, både i naken og Diversion.

Hans Fredrik Aaby
Innlegg: 4
Registrert: 05 mai 2013, 23:50
Motorsykkelen din: Tråsykkel

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Hans Fredrik Aaby »

Takk for mange gode forslag. Jeg blir ikke lei av og se på Ktm'en den er fryktelig grom! Gleder meg til å høre dine erfaringer med den. Den er jo også ikke så dyr som mange andre. Supermotard er også ett alternativ, spørsmålet mitt er bare kan de kjøre i flere timer uten at den skjærer seg mange av dem er vell lagd for cross og skal ikke kjøres så lenge? Husker mange hadde crossere og dem skar seg noen ganger på mtorveien.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av TheHaughom »

Kjører selv KTM, dog storebroren til 390 - 690 Duke 2012!
Ser absolutt, og høres, meget bra ut.

Jeg er superfornøyd med Duken min i alle fall :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Hans Fredrik Aaby
Innlegg: 4
Registrert: 05 mai 2013, 23:50
Motorsykkelen din: Tråsykkel

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Hans Fredrik Aaby »

Tenker å ha en sykkel som jeg kan ta noen turer med i helgene og feriere med. I mitt syn trenger jeg en sykkel som er god til hverdag og litt lengre turer. Ktm Duke 390 ser jo veldig morsom ut til hverdagen men duger det til 30 mils turer? Og hvordan er Kvaliteten på dem?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av TheHaughom »

Ingen vet vel enda hvordan kvaliteten vil være, da dette er en flett ny modell.
Min 690 virker å være veldig godt satt sammen, har ikke hatt et eneste feilslag.

En single sylinder leverer mer punch, har bedre gassrespons og oppleves kraftigere enn en twin/firer. Min 690 er merkbart sprekere enn andre nakne 6-800ccm sykler, med mer moment lavt på turtallet.

Jeg kan fint kjøre opptil 50 mil kun med 5 min pause for å fylle drivstoff. Føler jeg sitter veldig godt, men nå er vel 690 noe større. Er 190cm, forresten.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Hans Fredrik Aaby
Innlegg: 4
Registrert: 05 mai 2013, 23:50
Motorsykkelen din: Tråsykkel

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Hans Fredrik Aaby »

Høres veldig lovende ut:) Selv om det er en stund frem i tid må ta lappen først! Skal få satt i gang med å høre med kjøreskoler det er så fort gjort at det bare blir med tanken... Så får bare hoppe i det. Lest litt løst rundt og ser at de mer voksne modellene er produsert av KTM i europa, mens 390, 200 og 125 er produsert i India? Blir ikke kjøp av sykkel før Vinter/vår så hører vell litt mer da :)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av hakhap »

TheHaughom skrev:Ingen vet vel enda hvordan kvaliteten vil være, da dette er en flett ny modell.
Min 690 virker å være veldig godt satt sammen, har ikke hatt et eneste feilslag.

En single sylinder leverer mer punch, har bedre gassrespons og oppleves kraftigere enn en twin/firer. Min 690 er merkbart sprekere enn andre nakne 6-800ccm sykler, med mer moment lavt på turtallet.

Jeg kan fint kjøre opptil 50 mil kun med 5 min pause for å fylle drivstoff. Føler jeg sitter veldig godt, men nå er vel 690 noe større. Er 190cm, forresten.
Innstemmer i at 690 føltes veldig riktig i sitte posisjon , jeg er 193cm så omtrent detsamme, og god response på gass er det definitivt :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av TheHaughom »

Hans Fredrik Aaby skrev:Høres veldig lovende ut:) Selv om det er en stund frem i tid må ta lappen først! Skal få satt i gang med å høre med kjøreskoler det er så fort gjort at det bare blir med tanken... Så får bare hoppe i det. Lest litt løst rundt og ser at de mer voksne modellene er produsert av KTM i europa, mens 390, 200 og 125 er produsert i India? Blir ikke kjøp av sykkel før Vinter/vår så hører vell litt mer da :)
Det stemmer at små-syklene (fra 390 og nedover) produseres av Bajaj i India. Det har vært noe laber kvalitet, men jeg vet at 390-en (muligens også 125 og 200 også) i alle fall skal kvalitetssikres grundig hos KTM Mattighofen (der de store KTM-ene produseres).
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Geir »

TheHaughom skrev:Det stemmer at små-syklene (fra 390 og nedover) produseres av Bajaj i India. Det har vært noe laber kvalitet, men jeg vet at 390-en (muligens også 125 og 200 også) i alle fall skal kvalitetssikres grundig hos KTM Mattighofen (der de store KTM-ene produseres).
Kvalitetssikres hvordan da? Hvis komponenter i utgangspunktet er... tja, småslakke - blir de da skiftet ut i Mattighofen eller er det mer finish og sammenstilling denne QA-sjekken går på? Virker som en litt pussig vri... :scratch
Normalt er jo QA en vesentlig del av den samlede prosessen fra design til ferdig produkt, og skal jeg dømme ut fra bloggen til Fikse er ikke kvalitetssikring i hele prosessen det som viser best etter på 125 Duken... :-k

Grunnen til at jeg "vekker" tråden igjen er at eldstemann vurderer/te 390 Duke i fbm. at han skal ta A2 lappen nå i vår. Mye tyder imidlertid på at vekt/hk forholdet ikke samsvarer med regelverket (noen som vet sikkert?) og det går nå mer mot Honda CB500F. Den på sin side er jo noen kroner dyrere da så hvis denne 390 Duken likevel stettar krava frå øvrigheita og på toppen kan skilte med å være underlagt skikkelig kvalitetskontroll i hele prosessen så er den jo plutselig interessant igjen... :-)å Mye greier - alt var enklere før i tiden... :knegg
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Kaz
Innlegg: 5
Registrert: 11 mai 2013, 18:58
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 990R

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Kaz »

Nå kjenner ikke jeg ikke de nye førerkortreglene, men denne er regga som mellomtung
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41414284

Hadde en sånn før jeg gikk over til storebroren, litt "grov" på lavt turtall som mange av EFI syklene til KTM, men man venner seg fort til det. Går godt og er god å kjøre.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av gsx750_80 »

Hans Fredrik Aaby skrev:Hallo, Jeg tenker å ta lappen samt å kjøpe en sykkel.. Men ingen i fam. eller nære venner en noe særlig til hjelp når det kommer til MC.
Om ca. 1. år har jeg et halvt år jeg kan gjøre hva jeg vill og tanken på en motorsykkeltur ned Europa frister fælt. En kompis og jeg tenker å ta lappen denne sommeren og kjøpe en sykkel til neste år.. Det jeg ser etter er en sykkel som går og går og som kan brukes hver dag på sommeren og kan dra på turer med. Har bladd litt og ser jo selvfølgelig på Ktm Duke 390 som det lille barnet jeg er må man ha noe som er litt sporty. Spørsmålet er bare egner den seg til alt jeg vill ha? Og kom gjerne med noen tips til en amatør som drømmer seg bort til vinden i håret:)
Jeg har 5 sykler, fra 200 ccm til 1100. Den som gir definitivt mest kjøreglede i det daglige, og er suverent best
å kjøre er Kawasaki 250R'en. På dette grunnlaget, samt en fersk test jeg leste i Motorrad, tror jeg Kawasaki 300 kan være
et godt valg. Denne er svært lik 250'en, men med en godt merkbart kraftigere motor, i følge enkelte sammenlikninger
jeg har sett på youtube.
Det er et drøyt år siden jeg kjøpte 250'en, og har til nå kjørt ca 9500, totalt og fullstendig, problemfrie kilometer
(med unntak av en nabo som kjørte på sykkelen i lav hastighet, noe som ikke Kawasaki kan klandres for).
Sykkelen er nesten utelukkende benyttet til pendling ca 40 mil per uke, og jeg merker nå at den går bedre enn den
gjorde store deler av forrige sesong. Den begynner antakelig å bli innkjørt..
Kawasaki 250R var USA's mest solgte sportssykkel en periode. Naturligvis kan man spekulere på
hvordan en liten 250 kan være mest solgte "sportssykkel", men det må ha naturligvis ha mye å gjøre
med ytelse per myntenhet..
http://www.popularmechanics.com/cars/mo ... es#slide-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cycleworld.com/2013/02/25/sp ... -under-5k/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Snikendeugle »

Geir skrev:
TheHaughom skrev:Det stemmer at små-syklene (fra 390 og nedover) produseres av Bajaj i India. Det har vært noe laber kvalitet, men jeg vet at 390-en (muligens også 125 og 200 også) i alle fall skal kvalitetssikres grundig hos KTM Mattighofen (der de store KTM-ene produseres).
Kvalitetssikres hvordan da? Hvis komponenter i utgangspunktet er... tja, småslakke - blir de da skiftet ut i Mattighofen eller er det mer finish og sammenstilling denne QA-sjekken går på? Virker som en litt pussig vri... :scratch
Normalt er jo QA en vesentlig del av den samlede prosessen fra design til ferdig produkt, og skal jeg dømme ut fra bloggen til Fikse er ikke kvalitetssikring i hele prosessen det som viser best etter på 125 Duken... :-k

Grunnen til at jeg "vekker" tråden igjen er at eldstemann vurderer/te 390 Duke i fbm. at han skal ta A2 lappen nå i vår. Mye tyder imidlertid på at vekt/hk forholdet ikke samsvarer med regelverket (noen som vet sikkert?) og det går nå mer mot Honda CB500F. Den på sin side er jo noen kroner dyrere da så hvis denne 390 Duken likevel stettar krava frå øvrigheita og på toppen kan skilte med å være underlagt skikkelig kvalitetskontroll i hele prosessen så er den jo plutselig interessant igjen... :-)å Mye greier - alt var enklere før i tiden... :knegg
KTM har sagt at den går akuratt _ikke_ inn som A2 sykkel mtp på vekt og kraft forhold, men det kan legges på en "throttle stop limiter" (aner ikke hva det er, men tipper den begrenser hvor langt gassen kan vandre).

Og det vil jeg tippe er en temmelig enkel jobb for leverandør.
The Duke 390 has a dry weight of 139 kilos and 150kg fully fuelled, so with 44 horsepower it is almost too light for the new A2 driving license regulations because a certain ratio of weight and power must not be exceeded…
JS: Yes, but because the power can be reduced about 2hp with a throttle-stop-limiter which can be installed at the dealership quite easily, then the 390 Duke perfectly fits the new regulations. This does not take away the fun factor from riding at all.
http://blog.ktm.com/uncategorized/duke- ... big-heart/" onclick="window.open(this.href);return false;


Om pengene rekker, så kan det jo lønne seg å gå for Duke 690, og plombere den til A2, inntil du tar A førerkortet :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar