Sykkelvalg, Tips &triks

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av TheHaughom »

Geir skrev:
TheHaughom skrev:Det stemmer at små-syklene (fra 390 og nedover) produseres av Bajaj i India. Det har vært noe laber kvalitet, men jeg vet at 390-en (muligens også 125 og 200 også) i alle fall skal kvalitetssikres grundig hos KTM Mattighofen (der de store KTM-ene produseres).
Kvalitetssikres hvordan da? Hvis komponenter i utgangspunktet er... tja, småslakke - blir de da skiftet ut i Mattighofen eller er det mer finish og sammenstilling denne QA-sjekken går på? Virker som en litt pussig vri... :scratch
Normalt er jo QA en vesentlig del av den samlede prosessen fra design til ferdig produkt, og skal jeg dømme ut fra bloggen til Fikse er ikke kvalitetssikring i hele prosessen det som viser best etter på 125 Duken... :-k

Grunnen til at jeg "vekker" tråden igjen er at eldstemann vurderer/te 390 Duke i fbm. at han skal ta A2 lappen nå i vår. Mye tyder imidlertid på at vekt/hk forholdet ikke samsvarer med regelverket (noen som vet sikkert?) og det går nå mer mot Honda CB500F. Den på sin side er jo noen kroner dyrere da så hvis denne 390 Duken likevel stettar krava frå øvrigheita og på toppen kan skilte med å være underlagt skikkelig kvalitetskontroll i hele prosessen så er den jo plutselig interessant igjen... :-)å Mye greier - alt var enklere før i tiden... :knegg
Kvalitetssikringen går nok ikke på hver enkelt sykkel, men at den "typegodkjennes" av KTM for å holde en bedre kvalitet enn det det har gjort tidligere. KTM Mattighofen har nok gjennomgått omfattende testing før den ble satt i produksjon.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Geir »

Kaz skrev:Nå kjenner ikke jeg ikke de nye førerkortreglene, men denne er regga som mellomtung
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41414284

Hadde en sånn før jeg gikk over til storebroren, litt "grov" på lavt turtall som mange av EFI syklene til KTM, men man venner seg fort til det. Går godt og er god å kjøre.
Nye regler for A2 tillater max 35kW og max 0,2 i forhold hk/vekt. Ved nedklassing kan sykkelen ikke ha mer enn 70kW originalt... Den "gamle" mellomklassen som sykkelen du linker til går under har vel bare 34hk og det vi'kje undgommen ha serr'u.... :roll
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av TheHaughom »

Test av 390 Duke, for de som er interessert: http://cyclenews.uberflip.com/i/130090/56" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Kaz
Innlegg: 5
Registrert: 11 mai 2013, 18:58
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 990R

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Kaz »

Geir skrev:
Kaz skrev:Nå kjenner ikke jeg ikke de nye førerkortreglene, men denne er regga som mellomtung
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41414284

Hadde en sånn før jeg gikk over til storebroren, litt "grov" på lavt turtall som mange av EFI syklene til KTM, men man venner seg fort til det. Går godt og er god å kjøre.
Nye regler for A2 tillater max 35kW og max 0,2 i forhold hk/vekt. Ved nedklassing kan sykkelen ikke ha mer enn 70kW originalt... Den "gamle" mellomklassen som sykkelen du linker til går under har vel bare 34hk og det vi'kje undgommen ha serr'u.... :roll
Hehe ja ser den, men den jeg linket til var fulleffekt;)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Geir »

Kaz skrev:
Geir skrev:
Kaz skrev:Nå kjenner ikke jeg ikke de nye førerkortreglene, men denne er regga som mellomtung
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41414284

Hadde en sånn før jeg gikk over til storebroren, litt "grov" på lavt turtall som mange av EFI syklene til KTM, men man venner seg fort til det. Går godt og er god å kjøre.
Nye regler for A2 tillater max 35kW og max 0,2 i forhold hk/vekt. Ved nedklassing kan sykkelen ikke ha mer enn 70kW originalt... Den "gamle" mellomklassen som sykkelen du linker til går under har vel bare 34hk og det vi'kje undgommen ha serr'u.... :roll
Hehe ja ser den, men den jeg linket til var fulleffekt;)
Ahhh... Ikke noe for de med A2-lapp i så fall. Med mindre de vil ha skikkelig trøbbel med øvrigheita og forsikringsselskapet da...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Tomgsx-r »

TheHaughom skrev:Test av 390 Duke, for de som er interessert: http://cyclenews.uberflip.com/i/130090/56" onclick="window.open(this.href);return false;
her er også en test av 390 Duke :thumleft http://www.visordown.com/road-tests-fir ... 22763.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Snikendeugle »

Ventetiden blir bare mer og mer smertefull.. : p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av Tomgsx-r »

Snikendeugle skrev:Ventetiden blir bare mer og mer smertefull.. : p
Du venter nok ikke forgjeves :-)

Jeg har det jævlig selv, da oppkjøring er om 1 mnd, og sykkelen skriker i garasjen :-)å

Brukeravatar
jonas20
Innlegg: 5
Registrert: 24 jun 2013, 00:06
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 08-modell
Sted: Nordfjord

Re: Sykkelvalg, Tips &triks

Legg inn av jonas20 »

Hei, tok selv lappen nå i mai. Lurte lenge på hvilken sykkel jeg skulle velge, men endte med en suzuki sv 650 08-mod. Er storfornøyd, sprek som bare det mye pga. V-twin motoren. God, billig og ett fornuftig alternativ til en R. Sykkel. Forsikring er også rimelig. Min er nedplombert etter gamle regler (altså 34 hk) høres lite ut men mer enn nok drag til og med på 6. Gir i bratt oppoverbakke.

Svar