Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

Guttungen har fått tilbud på ny CB500F, men jeg har en følelse av at det bør være mulig å få forhandlet prisen ned sånn ca 3500,- :-k

Noen av dere erfarne "ny mc" kjøpere som har noen oppfatninger her?
image.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Alas »

Er mange år siden jeg kjøpte ny sykkel, men har noen kollegaer som har kjøpt iår og det er visst lite å hente sier de. Dog synes jeg at å ta seg betalt for å montere ekstrautstyr, ihvertfall hvis det er orginalutstyr er litt drøyt, men det er gjerne bare meg. Kan jo eventuelt prøve å få med arbeidet på første service og...

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av erlend_cbr »

Det jeg gjorde var å forhandle til meg veldig gode rabatter på kjøreutstyr, med det argumentet at jeg hadde jo spyttet inn 120.000 i sjappa til forhandleren med sykkelkjøpet.
Resultatet var prosenter av på 2-delt skinndress + toppmodellen til Shoei. Sparte 5000 mener jeg å huske.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

@ Alas: Så vidt jeg vet er det originalutstyr ja og jeg synes også at det kunne vært slått av på montasjedelen og gjerne enda litt til. Det med å forsøke å få 1ste service inkludert var forresten et godt tips! :thumleft

@ erlend_cbr: Han mangler egentlig bare hansker, hjelm og støvler og der har de slått av 15%...

Har regnet litt på dette tilbudet og det viser seg at tilbudsprisen - selger skulle lage en "en god pris" - er kr 1 712,06 lavere enn full pris. Det er altså innrømmet et avslag på 1,7%... Jeg hadde jo håpet at det var en god pris for kjøper han mente - ikke for butikken. :P :p

De må da ha mer å gå på enn det vel? Hva er vanlig? Er det jeg som er helt på ville veier her?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Epylypzon »

Jeg kjøpte ny sykkel i fjor til 160k +, fikk vel 3-4000 i avslag på sykkelen og 2-3000 på kjøreutstyret jeg kjøpte etterpå.
Brukt samme forhandler til alt av service på gamle sykkelen.

Slik jeg oppfatter det så er det ikke så mye rabatt å få på sykler.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

Epylypzon skrev:Jeg kjøpte ny sykkel i fjor til 160k +, fikk vel 3-4000 i avslag på sykkelen og 2-3000 på kjøreutstyret jeg kjøpte etterpå.
Brukt samme forhandler til alt av service på gamle sykkelen.

Slik jeg oppfatter det så er det ikke så mye rabatt å få på sykler.
Nei, jeg har jo også hatt det inntrykket at forhandlerne ikke har så gode marginer på selve sykkelen og at det de gjerne gjorde i stedet var å slå av på ekstrautstyr og montasje av dette, leveringsomkostninger, kjøreutstyr og denslags. Her har de til og med tatt med verkstedmateriell på 56 kroner i tilbudet så jeg kan ikke si at jeg er så imponert... Du fikk ca 1,8% på sykkelen og antagelig mer på kjøreutstyret så sånn sett er jo de 1,7% på totalen litt under...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av omaas »

Geir skrev:Guttungen har fått tilbud på ny CB500F, men jeg har en følelse av at det bør være mulig å få forhandlet prisen ned sånn ca 3500,- :-k

Noen av dere erfarne "ny mc" kjøpere som har noen oppfatninger her?
Siden det her er snakk om ny sykkel, kan det jo være en ide å ta kontakt med andre Honda forhandlere å be om tilbud.
Viss du klarer å få et bedre tilbud kan du gå tilbake og spørre om de er villig til å matche dette.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

OMAAS skrev: Siden det her er snakk om ny sykkel, kan det jo være en ide å ta kontakt med andre Honda forhandlere å be om tilbud.
Viss du klarer å få et bedre tilbud kan du gå tilbake og spørre om de er villig til å matche dette.
Jepp, er i ferd med å hente inn tilbud fra andre i skrivende stund. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

Elolz skrev:Min erfaring er ihvertfall at det er endel å spare på å prute hos forhandlere.

Sykkelen min hadde veiledende pris på 65k + omregistrering. Siden min var overligger fikk jeg tilbud på den til 62k + omreg, prutet ned til 58k + omreg. Sa jeg kunne betale med kort der og da. Da jeg kjøpte mc-støvler prutet jeg med et par hansker. Da jeg kjøpte skinndressen, som det allerede var tilbud på, prutet jeg den ned en tusenlapp til.

Om de ikke er villige til å gå ned på sykkelen, så bør de i det minste la ekstrautstyr og mc-klær følge med til innkjøpspris eller hårfint over denne.
Det er det jeg også mener - det bør være litt å gå på, i alle fall på montering av ekstrautstyret og disse hersens klargjøringsomkostningene.... Her er det visst bare å gjøre seg stygg i trynet og gå i harde forhandlinger... :twisted
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av TomB »

Gud forby at dem tjener kroner, vi ser jo at stadig fler mc-forhandlere kaster inn håndkle.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

TomB skrev:Gud forby at dem tjener kroner, vi ser jo at stadig fler mc-forhandlere kaster inn håndkle.
Hmm... Det var da svært til selvgod tone?! Du kjøper ukritisk til den prisen som forhandler spør etter altså? I så fall; gi meg en lyd neste gang du skal kjøpe noe - kan garantere deg full pris over hele fjøla. Kanskje et lite extra påslag også... :knegg

Anyway; poenget er ikke at de ikke skal tjene penger - det bør du skjønne hvis du leser tråden. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er mye å gå på på selve mc'en. Men det er nå engang slik at det er så og si alminnelig kutyme å forhandle seg frem til en lavere pris enn fullpris når man kjøper kjøretøy enten det er bil eller mc. Jeg mener at det i dette tilfellet må være noe å hente på leveringsomkostninger, montasje av ekstrautstyr og noe lavere påslag på utstyr og kjøreutstyr. Hvis det er på samme måte i mc-bransjen som i bilbransjen så er det i ettermarkedet pengene ligger - altså i service og reparasjoner. Hvis de skal få noe å ta service og reparasjoner på må de selge nytt materiell. Den kjøpsopplevelsen må være så positiv for kunden at kunden kommer tilbake med sykkelen/bilen når det er tid for service, kjøper ekstrautstyr og andre relaterte varer hos dem. Det er altså snakk om litt langsiktighet.

At stadig flere mc-forhandlere kaster inn håndkle skal det vel godt gjøres å skylde på oss som følger vanlig tekst og tone i kjøpsprosessen? Det er tross alt snakk om å kjøpe en ny sykkel hos forhandler her i Norge - det må da være positivt for forhandlerne det vel? Tror nok at du må leite etter årsaken til forhandlerdøden andre steder enn blant de som kjøper ny sykkel... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
West77
Innlegg: 62
Registrert: 07 feb 2012, 14:34
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 11`
Sted: Klepp

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av West77 »

TomB skrev:Gud forby at dem tjener kroner, vi ser jo at stadig fler mc-forhandlere kaster inn håndkle.

:-k Hadde ikke engangs avgiftene på MC og Bil vært så høye hadde det nok vært mer rom for rabatter ja.
:mk
Yamaha FZ8 11`
Triumph Speedmaster 12` (til salgs)
----------------------------------

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av TomB »

Geir skrev:
TomB skrev:Gud forby at dem tjener kroner, vi ser jo at stadig fler mc-forhandlere kaster inn håndkle.
Hmm... Det var da svært til selvgod tone?! Du kjøper ukritisk til den prisen som forhandler spør etter altså? I så fall; gi meg en lyd neste gang du skal kjøpe noe - kan garantere deg full pris over hele fjøla. Kanskje et lite extra påslag også... :knegg
Ikke mer enn 10% påslag der går grensa :twisted

På ny sykkel er det ikke rare avansen, som du skriver er det deler,utstyr og service, dem kan tjene kroner på.
Problemet er det evige jakten, på å spare noen 100 lapper, via å kjøpe på nett.
Resultat blir da færre forhandlere.
På lang sikt vil nok all forhandlere forsvinne og mc blir solgt via nett. Unntatt Harley sjappene da :-k
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

:knegg Ålreit - skal nøye meg med 10% på fullprisen...

Joda - netthandelen er selvsagt en trussel, men de har jo litt skyld i det selv. Det er ikke få ganger jeg har blitt møtt med slette holdninger og eventyrpriser på deler. Den komboen får meg til å se etter andre løsninger. :[-(

For noen år siden skulle jeg ha deler til Kawasakien. Den lokale pusheren ble oppsøkt, men fyren gadd ikke se opp fra pc'en før jeg hadde stått der i gode 3 minutt. Da løftet han hodet og sa "ja?". Entusiasmen b\var ikke påtagelig for å si det sånn. Så gikk det ytterligere 10 min. mens fyren satt og sukket og stønnet og bladde på maskinen etter delene. Etter hvert kom dommen; "Hakk'je nokke på lager. Kom igjen neste uke, kanskje de e' komt då". Greit; jeg bor to timer kjøring fra pusheren, men det gjorde ikke videre inntrykk. "Du får jo turen då" svarte fyren... Vel, greit nok. Så ville jeg gjerne vite hva det kom på da. Hodet rykket til og han så på meg med vantro; skulle jeg virkelig vite hva det kostet?! Ny omgang med sukk og stønn før han presenterte en sum på nærmere 8000,- fjelldaler. Delene det var snakk om var noen gummideler mellom forgasser og luftfilter og mellom forgasser og innsug, wire til speedometer og turteller og noe annet smårask - det var i alle fall langt over det jeg hadde anslått selv på det verste. Men greit; man måtte jo ha det. Jeg gikk, og kom igjen en uke senere. Nope, ingen deler. Ringte etter nok en uke. Ingenting. Uken etter det. "Deler til SR650? Nei, det hadde de ingen bestilling på...." ](*,)

For å si det sånn; delene ble handlet andre steder og jeg setter ikke mine bein i den sjappa igjen. Litt bedre service og kundetekke vil nok hjelpe godt på for å unngå å stenge dørene. Klarer de på toppen å roe litt ned på påslagene også...

Anyway; noen flere synspunkt på tilbudet i 1ste post folkens?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fått tilbud på CB500F - noe å "forhandle" på?

Legg inn av Geir »

Da var CB500F'en ute av bildet.

Når selgeren i mc-sjappa begynner å raljere om å "bare stenge dørene og bla, bla..." og så forteller meg at det egentlig tar 3,5 timer å montere originale, forhåndstilpassede varmeholker og en hugger - ikke 1,5 timer som det stod i tilbudet. Hadde fått et kjempetilbud i følge ham. Nåvel. Va'kje snakk om å fire en tomme i alle fall. Ikke engang verkstedmateriellet på kr 45,- var til å rikke. :knegg Å inkludere 1ste service (1000 km) var også utelukket. Den kostet forresten rundt 3500,-... Til slutt gikk han ned 400,- kroner, men da hadde både jeg og gutttungen fått nok av - tja - sutringen. Ikke brydde han seg om ettermarkedet heller - om sykkelen ble servet der eller ikke var ikke noe han la vekt på heller. Fikk rett og slett inntrykk av likegyldighet til hele greiene, og blir ikke "handleopplevelsen" god kan det bare være. Det finnes flere forhandlere og flere sykler.

Turen gikk til Kawasaki forhandleren i stedet. Dyrere sykkel, men bedre service og mer interessert selger. Ingen tirade om å legge ned sjappa og denslags. Det blir nok en slik en på guttungen selv om den er rundt 40k dyrere. Service og holdning i sjappa teller... :mk

Bilde
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar