Første motorsykkel, mellomtung!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Snikendeugle »

Spørsmålet er om de har OEM deler fra hvorenn sykkelen kommer fra til å strupe ned sykkelen eller ikke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av mekkern »

En XT 600 er for lett (45hk/144kg) til å oppfylle kravet om max 0.2KW pr kg-dermed må en finne en godkjent nedstruping/tuv sett som tar den langt nok ned i effekt slik at den kan klasses innenfor reglene til A2.


Dette var først mulig etter 19 april i år da kjøretøyforskriften ble endret
fikk beskjed på tlf om å ta med del 2 av vognkortet og komme innom en trafikkstasjon.
min var dog registrert i "overgangsperioden" som det var avvik mellom førerretten og kjøretøyforskriften.
http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel

det står også noget "ullent" i forskriften som er mulig å tolke begge veier...

quote:
e) Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.
f) Tung motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 125 cm3 og/eller effekt over 11 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3.

3. Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19. april 2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19. april 2013.

Definisjonene av lett, mellomtung og tung motorsykkel i nr. 2 d), e) og f) trer i kraft 1. februar 1996. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 22. januar 1996.

Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som – eventuelt etter ombygging – dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7.
0 Endret ved forskrifter 7 mars 2005 nr. 222, 19 jan 2007 nr. 54, 19 april 2013 nr. 394.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Shawn91 »

I dag snakket jeg med teknisk avdelig i statens vegvesen, og fikk til svar at Yamaha XT600 kunne omklassifiseres til mellomtung uten noe problem. Jeg fikk også en annen godnyhet: Så lenge effekten og kw/kg er innenfor kravene til A2 så har det ikke noe å si om den er registrert som tung eller mellomtung. Altså, jeg kan lovlig kjøre sykkelen når den er registrert som tung, selvom jeg bare har førerkort for mellomtung. Jeg har mailen hans som dokumentasjon på at dette stemmer. Viktig med dokumentasjon, når alle avdelinger i statens vegvesen har forskjellige regler...
Shiny side up...

Svar