Første motorsykkel, mellomtung!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
veb92
Innlegg: 16
Registrert: 23 mai 2013, 21:25
Motorsykkelen din: på leting

Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av veb92 »

Hei, jeg skal kjøpe meg min første motorsykkl!

Enten vil jeg gå for en classic, type cafè-racer i god stand!

Eller en supermotard! jeg har sett veldig mye på Husqvarna 610, men vil jeg få regget denne som mellomtung ? evnt strupened? hva er negativt med det ?

OG en annen faktor er jo, vil en husqvarna supermotard tåle og bli brukt til vanlig kjøring vis du følger servicene eller vil det kreve mye ekstra vedlikehold ?

Jeg har en max pris på 50,000. Jeg liker classic og supermotard! har dere noen forslag skyt inn!

vebjørn

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Snikendeugle »

Yamaha WR250x er en najs supermotard :)

Eller hva med en Husqvarna SMR 511?

KTM sin lekre SMC 690 (de VET jeg at kan leveres A2 klare,da det bare er en software mapping unna) er også et alternativ. Eller så er det de mindre KTM EXC syklene (enduro, men tror KTM har offisielle SM kits til de).
Vanlig service skal være nok, sålenge det kun er vei-bruk.

EDIT: så ikke priskravet ditt før nå..
Men av de jg nevnte så er vel Yamaha'en mest rimelig for pengene :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

veb92
Innlegg: 16
Registrert: 23 mai 2013, 21:25
Motorsykkelen din: på leting

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av veb92 »

Ja, Husqvarna 511 SMR er veldig akktuelt om jeg får tak i en 09 eller eldre, de ligger på 50,000! jeg er også litt redd 250 vil bli litt lite ? mye turtall etc! og en nedstrupa 511 vil jo være billigst over tid, da det er bare å fjerne plomba når jeg er klasse -a ready

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Shawn91 »

Jeg er i samme situasjon som deg, er på markedet etter en mellomtung sykkel. Hadde oppkjøring i går, bestått! Har snakket mye med vegvesenet om omregistrering fra tung til mellomtung og nedstruping og den slags, og de sier at både omregistrering fra tung til mellomtung, og nedstruping slik at den kommer innenfor A2-grensene er ikke lov. Sykkelen må enten allerede være registrert som en mellomtung, altså med 34hk, eller du må kjøpe en helt ny 2013 modell som kommer levert med 35kw fra fabrikken.

Jeg syns det hele er så utrolig teit, for på vegvesen.no og i trafikkforskrifta så står det at nedstruping er tillatt.. men hvis du snakker med dem på telefon eller epost, så sier dem at det ikke er lov.

Lykke til med kjøpet.
Shiny side up...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av AJ »

Shawn91 skrev:Jeg er i samme situasjon som deg, er på markedet etter en mellomtung sykkel. Hadde oppkjøring i går, bestått!
Gratulerer med bestått :D :=D> og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Shawn91 »

AJ skrev:
Shawn91 skrev:Jeg er i samme situasjon som deg, er på markedet etter en mellomtung sykkel. Hadde oppkjøring i går, bestått!
Gratulerer med bestått :D :=D> og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft
Tusen hjertelig takk! :D
Shiny side up...

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av mekkern »

Sykkelen til guttungen-81 mod Suzuki gs 450 var registrert som tung men ble omklasset nå etter 19 april som A2.

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:Sykkelen til guttungen-81 mod Suzuki gs 450 var registrert som tung men ble omklasset nå etter 19 april som A2.

[klippe bilde]
Mye styr med omklassingen?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av mekkern »

tok bare med del 2 av vognkortet og stakk innom, ca halvtime inkludert ventetid.
den oppfyller orginalt kravene så det var ingen problem. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Geir »

Ahhh.. Såpass ja. Suzuki var forut for sin tid der gitt... :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av RuneMC »

:scratch Fra Vegvesenets sider
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt økes fra 25 til 35 kW og forholdet effekt/vekt økes fra 0,16 til høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn. For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve.
Det er dermed lov å "nedtrimme" sånn jeg leser det, men kun hvis MC'n i "fullversjon" har maksimalt 70kW (95hk) og ikke er i strid med maks 0,2kW pr kg (KTM 690 Duke = 149,5kg * 0,2 = max 29,8 kW = max 40hk, Duke 690 Enduro R 139,5kg -> max 36hk )

Ellers vær obs på at på mange MC, så er det ofte slik at "nedtrimmingen" må være utført/garantert/sertifisert av forhandler og for at de skal garantere effekt. Dvs i praksis bytter de ofte til en annen ECU (Engine Control Unit - kretskort med motorstyring). Hvilket vil si at omgjøring tilbake til fulleffekt fort kan koste ca 10K.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av TheHaughom »

På KTM er det bare annen mapping på standard ECU. Koster ikke mange hundrelappene slik jeg har forstått det...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Shawn91 »

de reglene gjelder for helt nye sykler. Man får ikke lov til å nedtrimme en eldre sykkel, de godkjenner det ikke. Har noe med TUV godkjenningen å gjøre. Er helt meningsløse regler, som står skrevet på en veldig dårlig måte på nettsiden dems.
Shiny side up...

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av omaas »

Shawn91 skrev:de reglene gjelder for helt nye sykler. Man får ikke lov til å nedtrimme en eldre sykkel, de godkjenner det ikke. Har noe med TUV godkjenningen å gjøre. Er helt meningsløse regler, som står skrevet på en veldig dårlig måte på nettsiden dems.
Sendte spørsmål om dette til NMCU:
Sitat:
Heisann,

det er slik at du har ikke lov å "strupe" ned sykler som har mere enn 70 kw orginalt da tidligere effekt kan
kun være høyst det dobbelte av nåværende ( 70kw er det dobbelte av 35)
Ref:
Fra 19. april 2013 lyder nemlig kjøretøyforskriften § 2-3 slik: Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.


Håper dette besvarer spørsmålet ditt.
Bjørn M
NMCU
Se kjøretøyforskriften prgf. 2-3,e
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 2.html#2-3

http://nmcu.org/definisjonen-av-mellomtung-motorsykkel
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Første motorsykkel, mellomtung!

Legg inn av Shawn91 »

Ihvertfall når jeg dro til statens vegvesen i Drammen og spurte om det var mulig å omregistrere en Yamaha XT 600, som er innenfor kravene til A2, så sa han fyren i teknisk avdelig at det ikke var mulig, siden den ikke var registrert som mellomklasse fra fabrikant. "Er den registrert som tung, så er det en tung motorsykkel" sa han, dummeste jeg har hørt.. Men jeg sendte mail til teknisk avdelig i vegvesenet, og de sier at det ikke er noe problem å omregistrere den. Skjønner ikke at de kan være så uenige med hverandre.. håper de ordner opp snart.
Shiny side up...

Svar