Kawasaki Ninja 300

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Kawasaki Ninja 300

Legg inn av jensky18 »

Hei

Jeg har nettopp fått meg lappen for klasse A2
Har tenkt på å kjøpe meg den nye Ninja 300'n, men jeg er redd for at jeg er for "stor" for sykkelen. Altså at det vil se domt ut med meg oppå den.
Jeg er 190 høy, og med fothvilere som kanskje er plassert litt høyt på sykkelen er jeg redd for at dette blir en dårlig kompinasjon.

Det er ingen kawasaki forhandler i mil ommkrets så jeg får ikke forsøkt prøvesittet den heller.

Noen som har noen innspill? erfaringer fra sykkelen? ang om dette vil se bra eller "dårlig" ut? : -)
Takker for svar

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av Snikendeugle »

Ninja 250 og 300 syklene er ganske store rent fysiskt, tross motorstørrelsen.
Du kan jo se på litt filmer på youtube, og få et ca overblikk sammenlignet med de som kjører syklene i videoene.

Mener det var noen som postet en fin link her om dagen, hvor en kunne skrive inn høydemål etc, for å finne sykler som passer bra.. husker ikke hvor jeg så den..
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av jensky18 »

Nei jeg finner det heller ikke.. har sett på endel videoer på nettet, men er vannskelig da jeg ikke vet hvor høye dem på videoene er..;/

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av omaas »

Fant ikke tråden, men her kan du sjekke:
http://cycle-ergo.com/

Edit: Velkommen til forumet og grattulere med lappen :thumleft
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av jensky18 »

Takker for det :))

Var til sånn bobb-bobb hjelp ;p
Ingen som har erfaring med denne høyden på denne sykkelen? evt på 250'en. Er vell noe av det sammeÅÅ

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av MGR1 »

Jeg prøvekjørte Ninja 300 her om dagen, riktignok en kort tur på 25 km. Sykkelen er OK vil jeg si. Den ser større ut, og føles større, enn den er. Sittestillingen er litt krampaktig for min del, med tanke på fothvilerne. Jeg er 175 cm / 76kg. Som på de fleste japseraketter i dag sitter man med bena i en (unødvendig) krapp vinkel. Sykkelen føles stabil, kjøreegenskapene og motoreffekten er bra for norske forhold. Noe vibrasjoner i motoren; for en så liten motor hadde jeg forventet at den gikk "glattere". Litt for mye "stealth" look og billig plast for min del, men alt-i-alt en grei maskin.

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av jensky18 »

hmm... høres jo ikke helt positivt ut dette må jeg si.
Ganske kipt med tanke på at dette egentlig er den eneste sykkelen jeg finner som jeg kunne tenkt meg...
Det er ikke mylig å senke fothvilerne på noen somhelst måte? vil jo ikke se ut som en "frosk" på sykkelen ^^

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av gsx750_80 »

jensky18 skrev:Hei

Jeg har nettopp fått meg lappen for klasse A2
Har tenkt på å kjøpe meg den nye Ninja 300'n, men jeg er redd for at jeg er for "stor" for sykkelen. Altså at det vil se domt ut med meg oppå den.
Jeg er 190 høy, og med fothvilere som kanskje er plassert litt høyt på sykkelen er jeg redd for at dette blir en dårlig kompinasjon.

Det er ingen kawasaki forhandler i mil ommkrets så jeg får ikke forsøkt prøvesittet den heller.

Noen som har noen innspill? erfaringer fra sykkelen? ang om dette vil se bra eller "dårlig" ut? : -)
Takker for svar
Jeg mener å ha lest at sykkelen er stor nok for de fleste, hva fysiske mål angår. Selv om motoren er liten er det feks
akselavstand som mange moderne sykler med opptil flere ganger motorvolumet. Jeg har Ninja 250R selv, og er ikke så lang som deg. Uansett: 1.84 m føles helt ok på 250'en, som muligens er litt mindre.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki Ninja 300

Legg inn av gsx750_80 »

MGR1 skrev:Jeg prøvekjørte Ninja 300 her om dagen, riktignok en kort tur på 25 km. Sykkelen er OK vil jeg si. Den ser større ut, og føles større, enn den er. Sittestillingen er litt krampaktig for min del, med tanke på fothvilerne. Jeg er 175 cm / 76kg. Som på de fleste japseraketter i dag sitter man med bena i en (unødvendig) krapp vinkel. Sykkelen føles stabil, kjøreegenskapene og motoreffekten er bra for norske forhold. Noe vibrasjoner i motoren; for en så liten motor hadde jeg forventet at den gikk "glattere". Litt for mye "stealth" look og billig plast for min del, men alt-i-alt en grei maskin.

Jeg prøvde 300 Ninja selv, og den var meget lettkjørt, ikke overraskende, og ikke så ulik 250R i så måte.
Jeg merket at den hadde litt mer bunndrag, som rimelig er med ca 20 % større motorvolum. Likevel var det ikke mer enn det
burde være, for å si det slik. Det jeg mener er at jeg hadde forventet mer, på bakgrunn av visse anmeldelser jeg har lest.
Bla var det et magasin som hadde kjørt den i benk og målt ca 35 hk på bakjulet, eller 9-10 hester mer enn det 250R har
blitt målt til. På bakgrunn av dette hadde jeg forventet mer futt i 300'en enn det jeg subjektivt oppfattet det som.
Nå antar jeg at det eksemplaret jeg kjørte av 300'en enten ikke var innkjørt, evt var kjørt så hardt at den bar negativt preg av det. 250R'en jeg har har gått snart 11000 km siden jeg kjøpte den i fjor, og jeg merker at den går en god del bedre
i år, (enn under de første 5-7000 kilometer i fjor, i alle fall.) Jeg valgte å kjøre inn "etter boka", selv om det er mange som
mener at det kanskje ikke er det lureste, og har svært sjelden kjørt den kortere enn 4 mil i gangen (pendling).
Hadde daglige "false neutrals" i fjor, men har bare registrert kanskje 5 tilfeller under årets sesong (hittil 2000 km).
Fin sykkel, 300'en, men personlig hadde jeg satset mer på en rimelig 250 enn en ny 300, om mine erfaringer er representative.
(Det vet jeg ikke, siden jeg bare har kjørt en eneste 250, og en eneste 300. Forskjellene kan være der, fra sykkel til sykkel.)
ABS bremser er antakelig en av de store fordelene med 300'en, for de som velger den. En annen sak er at 300'en var lavere gearet,
slik at den har et noe mer avslappet turtallsnivå på feks motorvegkjøring, kontra 250'en.

(Kan legge til at jeg også prøvde ZZR 1400. Der lå jeg såpass frampå at det ble uvant å bøye nakken "opp og fram". Men:
Et så hysterisk drag og slike krefter i motoren at jeg måtte le høyt bak visiret. ;-) )
mvh

-gsx750_80

Svar