Honda CB500 1998, førstesykkel?!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Honda CB500 1998, førstesykkel?!

Legg inn av Shawn91 »

Lappen er i boks, og jeg sikler etter noe med to hjul å cruise rundt på! Skal se på en 1998 Honda CB500 i morgen, som er registrert som mellomtung (ca 30hk). Er det noen her som har kjentskap til disse syklene? Noe spesielt jeg må se etter før jeg kjøper? Den har kun gått 24.000km, og har lest at disse 500cc motorene til Honda er noe av det mest slitesterke og driftsikre man kan kjøpe. Står i annonsen at kjede og drev burde byttes, er dette dyrt?

Tusen takk for all hjelp!
Shiny side up...

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Honda CB500 1998, førstesykkel?!

Legg inn av jongsanim »

Jeg hadde tilsvarende som førstesykkel, valgte nettopp den fordi det var samme som jeg kjørte på kjøreskolen.

Hadde aldri problemer med min, 1996 modell som jeg hadde fra 2001 - 2004. Jeg har ikke kjennskap til det tekniske, men vil jo anta at kjøreskolen valgte den typen p¨grunn av driftssikkerhet?

Lykke til med evt. kjøp!

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Honda CB500 1998, førstesykkel?!

Legg inn av Shawn91 »

De skal visst bare gå og gå uten å ha noen problemer, men kommer jo også litt ann på hvordan den er blitt behandlet også. Så jeg er spent til å se på den, klør i fingrene etter å kjøre! :D
Shiny side up...

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Honda CB500 1998, førstesykkel?!

Legg inn av bm »

Har en slik i garasjen, brukes dessverre ikke ofte nok...
Har bygget denne opp selv etter forrige eier krasjet...
Grei sykkel å mekke på.
Rimelig å forsikre.
Greit å skaffe deler til grei pris, men ikke i Norge. Handler som regel fra UK.
Kommer ikke på spesielle ting å se etter siden min sykkel har fungert feilfritt.
Hos meg skramler klutsjen noe på lave turtall når den står i fri, men dette skal etter sigende være normalt for denne sykkelen.
Min erfaring er at den trives god rundt 3 - 4000 på turtelleren, men tåler fin lavere turtall også. Rundt dette turtallet har du reserve når du vil kjøre forbi, gir ned ett hakk eller to og gi gass, vips så er du forbi :)

Glemte å nevne at hos meg er det ca 50 hk som trekker jernet frem, men tror nok at med litt ekstra turtall og giring får du det til å gå unna okke som.
Som andre skriver er denne motoren slitesterk. Etter det jeg fant ut er sykkelen konstruert og bygget først i Japan, designet for at motoren skal kunne gå 300K. Etter utvikling og ett år produksjon der ble produksjonen flyttet til Europa, muligens Italia eller Spania....


bm
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

oldmekker
Innlegg: 52
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
Sted: Sør Rogaland

Re: Honda CB500 1998, førstesykkel?!

Legg inn av oldmekker »

Jeg hadde også en slik første halve sesongen med lappen, dog med ca 50 hk. Byttet da den ble litt lav for mine lange bein, er ca 185 cm. Ingen problemer med noenting de månedene jeg hadde den, og den var kjørt ca 90.000 km av kjøreskole.

Ikke direkte sinke i trafikken heller den jeg hadde, gi den turtall nok, så... Moropunktet på turtelleren er ca 6500 o/min :D

Kjede og drev koster i Norge ca 2000, litt over det halve fra England; har gode erfaringer med wemoto.com
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)

Svar