Lett og leken mellomtung for lange førere.

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
MikaelMW
Innlegg: 31
Registrert: 11 apr 2013, 14:36
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013 White
Sted: Sessvollmoen/Drøbak

Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av MikaelMW »

Oppkjøring på førerkort klasse A2 nærmer seg og jeg er på jakt etter en passende sykkel. I denne sammenheng er jeg på jakt etter tips og råd. Jeg er 190 høy og skulle helst hatt en sykkel som veier under 180 kg slik at man kan få alle 0,2 Kw/kg. Helst ikke en supermotard, men tar imot alle tips og råd!
På forhånd takk! :thumleft

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av knutk »

0,2Kw/Kg er vel en maksimumsgrense, så det betyr vel at sykkelens vekt må være MINST 175 kg for å kunne hente ut 35 kW, som er maks effekt.

Der er mange kandidater til A2 klassen. Honda har feks en 500 serie tilpasset nye reglene. Problemet er selvsagt at etter at du sitter med klasse A i hånden er der ikke noe utviklingspotesiale i Hondaen, så du ender opp å bytte sykkel.

Uten å forkleine andre merker, undertegnede har kjøpt en F700GS til min datter. Den er begrenset til 35Kw med trangere innsug, så sykkel beholder sine lav-rpm egenskaper, samtidig som 35kW gjør at den lett greier 150 km/t.

Etter to år kan vi skifte til større innsug, og hun har en "ny" sykkel. BMW'n er forøvrig 800cc, men veier mindre enn Hondas 500. Den er også litt lenger mellom hjulene, som favoriserer langbente.
Etterhvert vil nok BMW også utstede papir som gjør at også F650GS (stort sett samme sykkel) kan reduseres til 35Kw.

Brukeravatar
MikaelMW
Innlegg: 31
Registrert: 11 apr 2013, 14:36
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013 White
Sted: Sessvollmoen/Drøbak

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av MikaelMW »

Takk for svar! Ser ut som en flott sykkel, men er litt utenfor mitt budsjett. Glemte å skrive i teksten at budsjettet er på rundt 90k. Noen flere forslag?

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av knutk »

Dilemmaet for sykler i denne klassen er at reglene kom i år.
Man kan velge en sykkel med motor svak nok til å komme under streken, men da er motor liten=liten sykkel.

Alternativet er større motorer med redusert effekt.
Fabrikkene tilpasser sine produkter til regler som gjelder når sykkelen selges ny. Tilpassing og resertifisering av eldre modeller sitter nok lenger inne. Derfor err utvalget på brukte sykler tilpasset A2 begrenset.

Et alternativ er muligens å kjøpe et reduseringskit fra frittstående produsent. Men da er det ofte bare en begrensing på gasswire som gjør at motor begrenses ved å hindre full gass. Hvordan dette er å kjøre med i motsetning til motor med begrenset innsug kan jeg ikke svare på.

Dette firma formidler sett for ombygging http://www.greybikes.no/side7.html. Sjekk deres oversikt. Der er flere sykler i 600-800 segmentet med romslig sitteplass. Gjerne litt adventure type, som Varadero, V-Strom, og BMW er allerede nevnt.

Når du kontakter en forhandler får du en lenger avhandling om fabrikk-godkjenning.
Firma ala greybike formidler et tysk sett og de legger ved TÜV godkjenning, uten å blande inn forhandler.
Om det bare er å ta med TÜV papirne til biltilsynet har jeg ingen erfaring med. Om du finner en sykkel innen for ditt budsjett og som står oppført på listen til Greybike vil det trolig være greit å høre med Biltilsynet på forhånd. Kan og tenkes at om du kontakter på forhånd og får "din" saksbehandler så blir prosessen enklere, siden du da ikke bare "kommer her og kommer her" , men har tatt dem med i prosessen fra starten. Dette siste vet jeg ikke, prøver bare å tenke hvordan byråkrater tenker. Der er mange småkonger innen biltilsynet. Enkelte er fornuftige mennesker man får god hjelp av, andre er småsjefete vriompeiser-- akkurat som i resten av samfunnet.

Lykke til.

Del gjerne dine erfaringer med andre her i forumet. Trolig mange rundt i det ganske land som sitter med samme problemstilling.

Brukeravatar
MikaelMW
Innlegg: 31
Registrert: 11 apr 2013, 14:36
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013 White
Sted: Sessvollmoen/Drøbak

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av MikaelMW »

Takk for svar! Jeg skal se litt på det og skrive litt om hva jeg kommer frem til! :)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av TheHaughom »

Vet du ikke ønsker motard, men allikevel:

KTM 390 Duke er jo ganske så midt i blinken i dette segmentet.
Evt. en mellomklasse 690 Duke, som du kan åpne opp senere :prf

Imponerende kjøreegenskaper i 690'en, og jeg tviler ikke et sekund på at 390'en er i tilnærmet samme klasse.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av Kawagutten »

Finn en type sykkel du liker og hold av noen kr til tilpassing av for eks. styre,sal,fothvilere så finner du godt sittestilling i mange flere forskjellige type sykler.Mange tenker mest motor/hk.En lett mc trenger ikke like mange hk for å gå like bra eller bedre.
Dra rundt og prøvekjør forskjellige sykler så finner du nok en :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
MikaelMW
Innlegg: 31
Registrert: 11 apr 2013, 14:36
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013 White
Sted: Sessvollmoen/Drøbak

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av MikaelMW »

Har allerede prøvd 390 duke, og den blir aaaalt for liten! ;) Men er forsåvidt på jakt etter en brukt 690 duke! Justeringer burde jeg kanskje sette av litt penger til ja!
Takker så mye for svar! Oppkjøring den 26 juli nærmer seg så jeg må se å få handlet noe snart!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av TheHaughom »

Ok, da så. Trodde dimensjonene var nokså like opp mot 690 Duke.
Er selv 189, og 690 Duken er meget komfortabel! :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av Snikendeugle »

390 (/200/125) Dukene er endel mindre i proposjoner, ja. Jeg er vel ca 185cm (tror jeg? lenge siden jeg har målt..), og satt veldig godt både på en 125 Duke og 690 Duken som jeg forhåpentligvis henter i morgen. Begge passet fint til meg : )
690'en kan også fåes justert i fothviler høyde også.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av TheHaughom »

Det er vel lite justering av fothvilere på Duke? Annet enn den "uoffisielle" med å flippe den opp/ned for å heve den litt.
Alternativet er vel racing rearsets som jeg nettopp har kjøpt, men de koster jo litt :scratch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Lett og leken mellomtung for lange førere.

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm, mente jeg leste noen steder igår på noen reviews at de kunne justeres. Kan godt hende de mente aftermarket rearsets.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar