Kjøp av brukt motorsykkel

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
xwill
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR 510 2010

Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av xwill »

Hei
Trenger en litt hjelp til en problemstilling som har kommet i kjølvannet av en brukt motorsykkel.

Jeg kjøpte meg en brukt motorsykkel her for en liten stund siden. I denne prosessen var jeg nok litt dumsnill, det skal jeg erkjenne. På tross av dette mener jeg at retten er på min side.

For å gjøre en lang historie kort så kjøpte jeg en motorsykkel uten å se den på forskudd utfra premisset om det var en strøken sykkel som var i meget god stand. Årsaken til dette var den geografiske avstanden og at jeg ikke fikk tid til å sjekke sykkelen pga. reisejobb.
Imidlertid etter at jeg mottok sykkelen har jeg avdekket en rekke "mangler"/svekkelser som selger ikke har nevnt i kjøpskontrakten. Vedkomne solgte sykkelen "som den er", men påtross av dette mener jeg å ha rett til å heve kjøpet/reduksjon av pris iom. at selger har tilbakeholdt vesentlig informasjon om sykkelen. Her er det jeg har avdekket så langt:
-Fikk vite på forhånd at det var ny motorolje og at den kun var kjørt en gang i år: Motorolje var grusom, svart og fæl i konsistens. (dette er ikke et big issue, men selgers troverdighet settes litt i tvil pga. bla. dette).
-bunnpluggen (oljepluggen) hadde ikke gjenger og jeg måtte få hjelp av en mekaniker til å få den ut.
-Rammen bak fremhjulet har en del sår, altså i lakken. Det er helt tydelig tegn på rust.
-Den motor delen som fremdrevet er festet på har mye rust (vet ikke om dette er viktig eller ikke)
-En rekke pakninger i sving armen har rust.
-Mellom motor og forgasser er det en "pakning" som har sprukket og som må byttes.
-Dekaler har løsnet
Dette er det jeg har oppdaget så langt. Har ikke begynt å gå gjennom motoren enda. Men jeg er litt redd for at sykkelen er skikkelig dårlig vedlikeholdt og at motoren vil bli ødelagt.

Har dere noe tips å komme med? pros og cons

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av gorbys »

Det er riktig som du sier at selv om en gjenstand er solgt som den er så er ikke Selger automatisk fritatt for alt ansvar, dette står i kjøpsloven og er det vesentlige feil og mangler kan man kreve avslag i pris og/eller heving av kjøp.
Om ikke Selger er særlig samarbeidsvillig så får du gå til forbruker ombudet.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av Barbarozza »

Som kjøper har du undersøkelsesplikt. Dumsnill er du ikke =; , men naiv. Og du har godt i honningfella til en sukkermunn. (en som sukrer alt han sier)

Dette høres ut som en gammel sykkel, og jeg tror ikke du har betalt all verden, slik at du må veie opp kostnaden i krangling mot hva det i virkligheten koster. Det du ramser opp er i grunn ikke store ting. Spesiellt hvis du kan skru litt selv.

Bytt olje, bremseveske, oljefilter, luftfilter og kjøleveske( rens systemet med 30%eddik og vann først. Altt dette kan du ant kjøpe på på Biltema, og Kiwi(eddik) og koster under 1000 kr

Pakninger kan du kjøpe på ebay eller wemoto, eller et annet engelsk fornuftig nettsted. Kostnadene dine vil i såfall være under 2000 kr. Er det verdt å krangle for det ? Og nr 2, jeg bytter ALT DETTE UANSETT når jeg har kjøpt meg en bruktsykkel :knegg
Memento mori

xwill
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR 510 2010

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av xwill »

Barbarozza skrev:Som kjøper har du undersøkelsesplikt. Dumsnill er du ikke =; , men naiv. Og du har godt i honningfella til en sukkermunn. (en som sukrer alt han sier)

Dette høres ut som en gammel sykkel, og jeg tror ikke du har betalt all verden, slik at du må veie opp kostnaden i krangling mot hva det i virkligheten koster. Det du ramser opp er i grunn ikke store ting. Spesiellt hvis du kan skru litt selv.

Bytt olje, bremseveske, oljefilter, luftfilter og kjøleveske( rens systemet med 30%eddik og vann først. Altt dette kan du ant kjøpe på på Biltema, og Kiwi(eddik) og koster under 1000 kr

Pakninger kan du kjøpe på ebay eller wemoto, eller et annet engelsk fornuftig nettsted. Kostnadene dine vil i såfall være under 2000 kr. Er det verdt å krangle for det ? Og nr 2, jeg bytter ALT DETTE UANSETT når jeg har kjøpt meg en bruktsykkel :knegg

Jeg er helt enig i mye av det du sier. Men sykkelen er verken gammel, 2010 mod, eller billig. Betalte i underkant av 90000kr. for den. Dette er årsaken til at jeg er svært skeptisk..

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av Barbarozza »

xwill skrev:

Jeg er helt enig i mye av det du sier. Men sykkelen er verken gammel, 2010 mod, eller billig. Betalte i underkant av 90000kr. for den. Dette er årsaken til at jeg er svært skeptisk..
Fint om man skriver merke og årsmodell :vs

Da har du et poeng, men fortsatt undersøkelsesplikten. Jeg ville ALDRI betalt 90 tusen uten å ha sett på en sykkel og prøvd den. Det eneste du kan bevise i en sak nå er hva du har av skriftelig bevis, og igjen er jeg redd at advokatutgiftene dine vil bli mye større en hva nye deler koster. Jeg skjønner deg godt men vil be deg huske på at du har kjøpt en brukt sykkel, den er 3 år, så ordet strøken bør man aldri høre på ;) pen derimot er greit å bruke

Lykke til
Memento mori

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av gorbys »

Forbrukerombudet tar saken gratis. MEN de kan ikke fatte noe rettskraftig dom. Bare prøve å mekle å komme til en løsning. Forbrukertvistutvalget derimot kan fatte en rettskraftig dom men alt dette tar tid. I mitt tilfelle nesten to år(katta i sekken type bilkjøp).


Sent from my C6603 using Tapatalk 2

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av pelsen »

det her er vel ikke noen sak for forbrukerombudet, de fleste av disse "manglene" ville jo vært oppdaget hvis kjøper hadde tatt seg tid til å undersøke sykkelen før kjøp.
Listen med "mangler" er ikke mer enn jeg ville forventet på en brukt sykkel av denne typen, de blir gjerne kjørt ganske hardt.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av Voodoodoo »

Rust kan komme iløpet av ei helg om han har prøvd den på salta veg og vært sløv med vaskinga etterpå. Så lenge det er overflaterust kan du bare pusse det bort, tipper det omtrent går bort i vask.
Husky-en skal vel ha jækla hyppige oljeskift og man bruker vel timeteller på den eller har de gått over til km?
På de litt eldre 510 var det vel 15t olje og 30t ventilsjekk.

Høres ut som forrige eier var en smule sløv.

En annen ting er at om sykkelen er såpass mye kleinere enn hva selger påstår burde du sjekke om den har vært stjålet.
Få en kompis til å ringe politiet og spørre om sykkel med det regnr. Er stjålet/har vært stjålet. Som regel får du de til å røpe om den har vært savnet.

For meg høres det ut som denna sykkelen har stått uvørent lagret bak en husvegg over vinteren...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Kjøp av brukt motorsykkel

Legg inn av superduper »

høres egentlig bare ut som om denne sykkelen har blitt brukt til det den er blitt lagd til.. men selvfølgelig.. jeg ser problemstillingen. hvis jeg selv skulle betalt 90.000 for noe ville jeg nok kjøpt noe som er blitt penere brukt..

en vanlig løsning er å ringe selger igjen for så å prøve å få avslag i prisen.. men igjen så vil ikke dette være selgers ansvar da du har valgt å kjøpe den usett samt. at dette ikke anses for å være skjulte defekter.. i dette tilfellet kommer det vel mer ann på om selger faktisk har en samvittighet.. i tillegg er dette noe du burde gjort med en gang du hadde fått sykkelen. blir litt useriøst å kontakte selger en tid etter at du faktisk har fått sykkelen.

dersom du har mulighet til å få den til en Husqvarna forhandler så gjør det. få en av selgerne til å ta en titt på sykkelen og gi deg en verdivurdering på sykkelen. det vil gi deg en god pekepinne.. litt vanskelig for oss som ikke har sett sykkelen din å gi deg noen konkrete tips/råd når vi ikke har sett på sykkelen og hva som er av skader/defekter..

Svar