Ktm duke 390 vs duke 690

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
NeMoKLeV
Innlegg: 11
Registrert: 26 apr 2013, 16:00
Motorsykkelen din: en trimma derbi moped :/

Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av NeMoKLeV »

Hei folkens. Jeg lurer på hva som er det beste valget av 390 eller 690 viss man skal kjøpe mellomtung? Har lest at 690 kan leveres som mellomtung fra butikken med elektronisk sperre eller noe sant (har ikkje peiling...) men får den da like mye kraft som 390en? Og kan den lett gjøres om til tung senere? Og hva er forsjellen på duke 690 r og duke 690?

Sleng ut alt dere har av info og tips! Er det noe her jeg ar glemt i dette "regnestykket"? Takker for svar på forhand :)

Skrive leif i massevis ;)

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av Plumber »

Snikende ugle tok valget på en 690 som ble strupet , og prisforskjellen var visstnok ikke så stor. Du får høre med han ang. priser :-)

Lykke til med kjøp av sykkel !!! :thumleft
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av Carpa »

Ta en titt i bloggen til Snikende Ugle. Han skulle kjøpe 390, men endte opp med 690
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=5842
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av Snikendeugle »

390'en er nok en fantastisk sykkel på lik linje med 690'en, men I det lange løpet når vi tenker _etter_ mellomtung perioden, da er det bedre å tenke i baner ala Duke 690'en istedenfor.

Jeg har for tiden en mellomtung KTM Duke 690. 32kw av 52kw (44 av 70 hester), og utifra det jeg har sett av filmer på nettet, så er en mellomtung 690 ca helt på linje med en 390 i ytelse.
Det er vel kun 10-15kg vektforskjell på syklene, men pga at 690'en veier såppas lite som den gjør, blir den restriktert litt lenger ned enn maks tillatt mellomtung effekt. Mener det var snakk om en begrensning for 390 (bitteliten, 2-3hk) for å komme innenfor mellomtung kravene på kw/vekt.

Jeg kjøpte min for 104000,- helt ny. Sparte ca 8000 på å kjøpe den ferdig restriktert, pga avgifter etc.
Det er enkelt å fjerne sperren hos forhandler, men tipper det koster et par tusenlapper (ren tipping, men går utifra vanlig mapping endring pris, som ligger rundt 1000,-) pluss at sykkelen må omregistreres og betales avgift for for effekten som en sparte på tidligere. Usikker hvor mye det blir på men.. Tar det som det kommer.
Sperren er kun en innprogrammert begrensning, men for tiden finns det desverre ikke noe 3. parts programvare eller hardware som kan gjøre dette utenom forhandler...

Om du har pengene til det, ville jeg gått for en 690. Det er mye mer sykkel for pengene i det lange løpet, og de er tilnærmet like sykler ellers med tanke på lettkjørte og hissige énsylindrede motorer :)
690'en er også produsert i Østerrike, sammenlignet med 390'en som er produsert på Bajaj fabrikken i India. Tidligere på Duke 125 og 200 har det vært litt kvalitetsklager fra den fronten, men KTM mente dette skulle være sterkt skjerpet og kvalitetssikret i Østerrike for 390'en.

Om du absolutt har nok penger, og ønsker å gå for Duke 690, vil, jeg anbefale å gå for 690R (om pengene tillater det). R modellen har maaaaaange av "powerparts'ene"(ekstrautstyr) som de aller fleste Duke eiere, inkl meg selv ender opp med å kjøpe vedsidenav uansett til en mye høyere totalpris..
Duke 690R har også mye bedre front-dempere har jeg hørt. Ikke at jeg har noe klager å si på mine egne så langt.
Men for alt ekstrautstyret er det verdt det å gå for R'en.


Uansett hva du havner på, så tipper jeg du blir kjempefornøyd :)
Om du ender på en 390, så tar jeg gjerne en "byttetur" så kan du teste 690'en og jeg 390'en, hehe. Litt nysgjerrig på hvordan den er, men av det jeg har lest er det veldig lovende.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

NeMoKLeV
Innlegg: 11
Registrert: 26 apr 2013, 16:00
Motorsykkelen din: en trimma derbi moped :/

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av NeMoKLeV »

Tjaaa, er ikkje 18 før om 9 måner og må nok fortsatt vente litt etter det viss jeg skal ha råd til 690 r, så må nok vente et år :'( men da er jo 2014 eller 2015 modellene ute <3 men har likevel lyst til å lære om syklene sann at jeg kan planlegge på forhånd (er fattig men går yrkesfag, praksis <3 )
Sist redigert av NeMoKLeV den 25 aug 2013, 01:07, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av Snikendeugle »

Alrighty :)
Tipper 2014 690Duke og 390Duke kommer til å være de samme modellene med marginale forskjeller.
Duke IV (nåværende 690 Duke) kom i 2012, og om det følger forrige modelllinje som gikk fra 2008-2011, så varer den nok litt lenger.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

NeMoKLeV
Innlegg: 11
Registrert: 26 apr 2013, 16:00
Motorsykkelen din: en trimma derbi moped :/

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av NeMoKLeV »

Hvilken powerparts deler er det snakk om?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av Snikendeugle »

Siterer fra KTMforums. Ignorer sammenligningene mot 2012 og 2013 modell
Power parts on it as stock:
Seat
Axle sliders f&r
Crash bars
Rear seat replacement thingy for solo riding (it also has the pillion seat so use either one)
Orange stealth rear sprocket
Rear sets
Cnc tripple clamps
Akra slip on
Some of em have clear airbox cover too.

The sidestand is nicer & sleaker
The indicartors are smaller and sleeker
Bar is slightly lower
More suspension tavel (taller, more ground clearance, more lean angle) and fully adjustable suspension units with "single function forks"
Ligter and stronger brakes (calipers & master cylinder & lever & fluid reservoir all different from the base model) with a "supermoto mode" where you can leave the front wheel abs on (safety) but switch off the rear and slide around = fun factor (and you can do rolling burnouts without upsetting the abs like on the base model which automatically switches off cause it thinks the abs has failed cause of the intentionally caused wheel speed difference)
...
And fancy stickers too =)

The cat is new and the wheels are ligter than on the 2012 new Duke but they changed those for the 2013 non R model too.

So for the price of those Power Parts (some of which you would end up buying anyway) you get better suspension units & better brakes with added fun factor.
Ad to that few other detailed touches mentioned above..
Den ruffly 20k forskjellen mellom 690 og 690R er liten med tanke på hvor mye alt det utstyret koster separat (spes dempere, bremser og Akra endepotten).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

NeMoKLeV
Innlegg: 11
Registrert: 26 apr 2013, 16:00
Motorsykkelen din: en trimma derbi moped :/

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av NeMoKLeV »

Hva syns du om lyden på sykkelen? Er det samme potte på r-en? Og er disse powerpartsene vert det? Noe du har lyst på for å si det sann? :p og hva er det den "Plomberinga" egentli gjør?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg er allerede godt inn i å kjøpe inn mange av de nevnte delene++ ^^.
Endepotten på 690 og 690R er ikke den samme. R har en endepotte fra Akrapovic. Har bestilt en lik en for min sykkel.. Ligger på rundt 6000,- hos forhandlere bare den..
Ikke såå mye futt i orginal potta på 690, men 690R med Akra potte skal ha ganske bra med lyd.

Jeg har to "driveby" filmer med standard endepotte og uten endepotte, kun med katalysator anlegget:

Std. https://www.youtube.com/watch?v=AE7udhDie6o" onclick="window.open(this.href);return false;
Uten lyddemper https://www.youtube.com/watch?v=WOoXK43bjSY" onclick="window.open(this.href);return false;

Med Akrapovic lyddemperen (som er på R modellen) på katalysator anlegget vil lyden være ganske lik som i video 2, men ikke så "overveldende" høyt.

Helt klart verdt det for de delene ja. Angrer på at jeg ikke strakk meg de ekstra 20k for R modellen.

Link til PDF av Powerparts 2013 katalogen. Bla ned til 690 LC4, så kan du se mye av det som kan er være interessant å kjøpe til sykkelen.
http://www.ktm.com/uploads/tx_news2/KTM ... GB_WEB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

NeMoKLeV
Innlegg: 11
Registrert: 26 apr 2013, 16:00
Motorsykkelen din: en trimma derbi moped :/

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av NeMoKLeV »

Men hva med de nye hondaene? Cb500 syklene (F eller X-en . Er det noen som vet noe om dem? De er billigere, så går det ann å samenligne dem med duken? Hva er best/hva er forsjellene? Fordeler og ulemper med begge?

Brukeravatar
MikaelMW
Innlegg: 31
Registrert: 11 apr 2013, 14:36
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013 White
Sted: Sessvollmoen/Drøbak

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av MikaelMW »

Jeg valgte selv 690 fremfor 390 i sommer. En stor forskjell som må nevnes er størrelsen. Hvis du er over 175 er ikke 390 brukbar over tid. Det er forsåvidt også forskjell i sittestillingen på 690 og 690 R også. Jeg har prøvd begge to på bane og grunnet originalt løftede fothvilere på R'en oppnår du spissere vinkel i knærne, noe som var ubehagelig for meg som er 190 høy.
For å finne ut hvordan sykkel som passer deg anbefaler jeg å sjekke Cycle-erge.Com
Andre forskjeller på R'en er mye sportsligere fjæring og dempere samt sportseksos og luftfilter.

Hvis du skal kjøre lengre perioder i høy hastighet (feks. Motorvei) anbefaler jeg å gå for 690'en da denne er drevet og bygd for høyere hastigheter.

Jeg støtter også oppunder argumentene til Snikendeugle og kan legge til at engangsavgiften for å klasse opp fra mellomtung til tung er på rundt 15 tusen.

Bruk forumet for det det er verdt i prosessen med å velge sykkel!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av TheHaughom »

Jeg er også 189cm, og jeg har ettermontert R-style footrests, og synes jeg sitter mye bedre på sykkelen. :-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
MikaelMW
Innlegg: 31
Registrert: 11 apr 2013, 14:36
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013 White
Sted: Sessvollmoen/Drøbak

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av MikaelMW »

Hmm, det vitner om store forskjeller i smak! xD
Jeg elsket egenskapene til R'en på bane, men etter 10 minutter måtte jeg av og strekke på beina og byttet til den vanlige 690'en! :P

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ktm duke 390 vs duke 690

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg sitter med tærne på fothvilerene mine hele tiden, så det blir ca det samme som R style rearsets, men jeg må flytte føttene ganske langt for gir og evt brems.
Tipper det blir R rearset sent i år eller til neste sesong.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar