Har jeg grunn til å klage?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av RuneMC »

Vel, hverken jeg eller sensor var helt fornøyd med sporvalget mitt i noen svinger under oppkjøringen. Men det var på det nivået - jeg visste godt hvilke svinger det var og nevnte det når han spurte meg om hva jeg syntes om kjøringen min. Men det var altså snakk om nyanser/forbedringspotensiale som ikke var i en sånn kategori at sensor var utrygg på å slippe meg ut i trafikken.

Kjørelæreren var flink til å gi kritikk, men så sjekket jeg også forut for at jeg begynte opplæringen hva som ble sagt om lærerne - og det var positivt i den forstand at de var flinke til å gi kritikk. Ønsker overhodet ikke noen som duller med meg under opplæring - jo mer jeg får vite om egne feil, dess bedre.

Pris og "raskest mulig" var helt sekundært i mitt valg av kjøreskole. Kjørelærerne har generelt utrolig mye erfaring og hvis jeg bruker et par timer ekstra på å få med litt mer av den kunnskapen - som sparer meg for en ulykke senere - så er det gull verdt. Sånn tenker jeg.

Ad gammel og ny skole ang plassering/sporvalg så skal ikke det være noe tema. Både kjøreskolen og sensor skal være oppdaterte.

Jeg leste i endel diskusjoner på nett angående sensoren jeg fikk, at han ble tillagt å være en skikkelig grinebiter og en som strøk folk over en lav sko.
Karakteristikkene var gjerne mer negative, jo yngre de som kjørte opp var.
Mange diskuterte også om det lønte seg å snakke med sensor underveis eller ei - helt avsporing som jeg ser det.
Skal ha null å si om du er pratsom eller ei. (Dvs hvis du er så pratsom at det går utover kjøringa, ja da teller det negativt.)

Min oppfatning var at han var nøytral, og ikke hadde noen annen agenda enn å vurdere ferdighetene og kunnskapen min.

Husk at det er forskjellig motiv:
- Kjøreskolelæreren bytter kunnskap mot penger. Det finnes veldig gode lærere og mindre gode lærere - prisen på kjøretimene kan være den samme.
- Sensor har kun som mål å vurdere om du vil kunne kjøre sikkert nok til å ikke havne i noen ulykke med det første. Sagt på en annen måte vil sensor egentlig bare ditt eget beste. (Selv om det neppe føles/virker sånn når du nettopp har strøket)

Ville kanskje vurdert å prøvd noen timer med en annen kjøreskole - da vil du uansett få et sett til med synspunkter som kan være verdifulle.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Kenny_85 »

Nå er jeg enig i at det finnes dårlige kjøreskoler og urettferdige sensorer. Men det må også nevnes at hos mesteparten av dem som stryker, ligger skylda hos eleven og ikke hos kjørelærer og sensor.

Jeg er fortsatt ganske fersk, men jeg opplever det ganske ofte at biler ikke holder siden sin gjennom svinger. Da holder det ikke at vi er innenfor gulstripa, vi er mindre synlige og må ta konsekvensen av det. Synes derfor det er helt greit å stryke folk på feil sporvalg i sving.

Er man misfornøyd med kjøreskolen går det fint an å bytte underveis. Det er ingen automatikk i at kjøreskolen er dårlig fordi en stryker. Heller ikke at man skal stå etter x antall kjøretimer. Å stryke er heller ikke verdens undergang, øv på feilene og ta oppkjørnga på nytt, det går sikkert bedre neste gang.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Svar