Hjelp! Ny med A2, lurer på effekt og nedplombering

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
KimH
Innlegg: 2
Registrert: 23 jun 2014, 23:44
Motorsykkelen din: Din MC her

Hjelp! Ny med A2, lurer på effekt og nedplombering

Legg inn av KimH »

Hei!

Akkurat fått førerkort på Motorsykkel (A2), og har en del spørsmål.

1. Har kikket litt på forskjellige sykler, blant dem Kawasaki Z750 (2008-2011) Disse er registrert både som 34hk og 106 hk. Har funnet noen fine sykler i området der jeg bor som er tunge (106hk). Ringte Monsterbike for hørte om hva som skal til får å ned registrere til 48hk / 35kw. Han jeg pratet med sa at det ikke lenger var mulig, på grunn av at sykkelen var for gammel? Hva er regelen?

2. Det jeg har mest lyst på er Suzuki DR-Z. Har innsett at det kan bli vanskelig, ligger kun en sliten til salgs. De har 40 hk og veier ca 145 KG. Da overstiger jeg jo 0,2kW/kg. 40hk = 29,41kW 29,41kW / 145kg = 0,2028kw/kg.
Spørsmål: Denne kilo watt pr kg. Regnes denne ut på sykkelen sin vekt alene? Hadde vært mer realistisk å regnet ut denne med meg på. Da ville det ikke vært noe problem med mine snaue 100kg.


Takker for svar!
Sist redigert av AJ den 24 jun 2014, 08:31, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Litt mer enn bare "Hjelp!" i trådtittelen er en fordel... Derfor er trådtittelen endra.

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Hjelp!

Legg inn av Blueberry »

Hei :vs

1. Reglene for plombering til mellomtung endra seg i januar 2013. Tidligere var det at du kunne plombere ned til 25kw uansett original effekt. kw/kg var 0,16 eller noe sånt.
No er reglene slik at du kan plombere til 35 kw på den betingelse at sykkelen ikkje er over 70 kw originalt og ikkje overskrider 0,2 kw/kg etter plombering. Derfor finn du mange syklar på finn som er mellomtungsregistrert på 25kw (34hk), likevel om dei har godt over 100 hester.

2. DRZ 400 har eg hørt mykje bra om. Bare sykkelen sin vekt som regnes med. Denne må du da plombere ned til ca 23kw (30hp) for å ikkje overskride 0,2kw/kg (trur dei kunne hatt litt meire, men strupekitet er iallfall på 30hp). Her er strupekit til DRZ http://shop.alphatechnik.de/shop/index. ... cts_id=742" onclick="window.open(this.href);return false; (må monteres av godkjent verksted før registrering til A2.)
Kommer heile tida ut nye syklar på finn så følg med og slå til raskt om du ser noko lovande.

Om det er SM du har lyst på kan du også sjå på FMX 650 (original mellomtung), WR 450 (mange av denne som er registrert mellomtung) eller 690 SMC.

Her er ei liste over syklar som kan registreres som mellomtung: http://www.greybikes.no/side7.html" onclick="window.open(this.href);return false; (sikkert fleire som ikkje står på lista og)

Håper dette hjelper litt! Lykke til med sykkelhandel! :prf :D

KimH
Innlegg: 2
Registrert: 23 jun 2014, 23:44
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp! Ny med A2, lurer på effekt og nedplombering

Legg inn av KimH »

Takk for bra forklaring og gode tips! Nå er jeg gira på å få tak i en grei førstegangssykkel :D

Svar