Valg av mellomtung

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Valg av mellomtung

Legg inn av imagine »

Heisann, sitter og har store problemer med å velge sykkel.
Var egentlig bestemt på en ktm 525 exc, men fant ut at de kun er lovlig med 16hk? Vet ikke om jeg har lyst til å kjøre ulovlig(uplomber).
Nå hadde jeg egentlig falt på en ninja 300, men ser at de som ligger på finn har ligget der lenge og virker ikke som om de blir solgt.
Ønsker jo ikke kjøpe en sykkel som jeg taper masse penger på.

Har dere noen tanker på dette?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av Snikendeugle »

Hva med en Duke 690/390, om du allerede var inne på KTM som førsteønske? ;)

Nok av futt i disse som mellomtunge.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av imagine »

KTM er vel generelt et overpriset merke?

Har vel litt den tanke gangen at jeg skal gå hele veien. Føler at naked blir litt både og. At jeg den ikke er best på noe, men ok på flere ting?

Supermotard virker jo drit gøy og såpass lekent, men en sport som ninja er jo mye kulere....

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av Blueberry »

Halloen :vs

Om du leter etter supermotard. Sjekk ut FMX 650, DRZ 400 eller WR 450. Om du forteller litt mere om hvor mye du skal bruke og hva du skal bruke den til blir det litt enklere å komme med forslag. :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av Snikendeugle »

imagine skrev:KTM er vel generelt et overpriset merke?

Har vel litt den tanke gangen at jeg skal gå hele veien. Føler at naked blir litt både og. At jeg den ikke er best på noe, men ok på flere ting?

Supermotard virker jo drit gøy og såpass lekent, men en sport som ninja er jo mye kulere....
Ikke noe særlig høyere priser enn konkurrenter i tung mc markedet, men om du kommer fra lett mc miljøet så skjønner jeg hvor påstanden kommer fra :) Ganske store prisgap mellom KTM og andre når det gjelder 125cc sykler.

Men overpriset? Nei det vil jeg ikke si :)

Det naked sykler ofte troner på er lav vekt til effekt rate, enkel å manøvere, spesielt også når det kommer til lekenhet.

En Duke 390 veier f.eks. rundt 20kg mindre enn Ninja 300, og har mer dreiemoment og hestekrefter til å dra den fremover med.

Begge to ligger ca likt i nypris.

KTM kommer i 2015 ut med R-sykkel versjoner av Duke 125, 200 og 390 (RC390), så om du ikke har tenkt å handle riktig enda kan jo det være verdt å vente på om naked sykler ikke appelerer til deg.


Sykkel vil du forresten tape penger på uansett, så det kommer du ikke unna :)Men en sitter igjen med desto mye glede også!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av imagine »

Blueberry skrev:Halloen :vs

Om du leter etter supermotard. Sjekk ut FMX 650, DRZ 400 eller WR 450. Om du forteller litt mere om hvor mye du skal bruke og hva du skal bruke den til blir det litt enklere å komme med forslag. :D
Hadde vel egentlig bestemt meg for WR450 eller en ktm 525 hvis det ble sumo. Men har forstått det at ingen av de her er lovlige med mer enn 16hk? Kanskje fmx'en er annerledes pga mye ccm.

Skal i bunn å grunn bruke det til gøy! Ser for meg både landevei og offroad på motard isåfall. Budsjettet mitt ligger rundt 60-70.000.

Friis94
Innlegg: 24
Registrert: 13 jun 2014, 20:00
Motorsykkelen din: Ducati M796 2013
Sted: Drammen

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av Friis94 »

imagine skrev:Heisann, sitter og har store problemer med å velge sykkel.
Var egentlig bestemt på en ktm 525 exc, men fant ut at de kun er lovlig med 16hk? Vet ikke om jeg har lyst til å kjøre ulovlig(uplomber).
Nå hadde jeg egentlig falt på en ninja 300, men ser at de som ligger på finn har ligget der lenge og virker ikke som om de blir solgt.
Ønsker jo ikke kjøpe en sykkel som jeg taper masse penger på.

Har dere noen tanker på dette?
16 hk?

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av imagine »

Friis94 skrev: 16 hk?
Snakket med spinnin wheels på mysen og de påstod at du ikke får registret en sumo med mer enn 16hk i Norge pga støy og utslipp.

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av Blueberry »

imagine skrev:
Blueberry skrev:Halloen :vs

Om du leter etter supermotard. Sjekk ut FMX 650, DRZ 400 eller WR 450. Om du forteller litt mere om hvor mye du skal bruke og hva du skal bruke den til blir det litt enklere å komme med forslag. :D
Hadde vel egentlig bestemt meg for WR450 eller en ktm 525 hvis det ble sumo. Men har forstått det at ingen av de her er lovlige med mer enn 16hk? Kanskje fmx'en er annerledes pga mye ccm.

Skal i bunn å grunn bruke det til gøy! Ser for meg både landevei og offroad på motard isåfall. Budsjettet mitt ligger rundt 60-70.000.
WR'n er helt lovlig som mellomtung i Norge så den får du regga med mellom 30 og 45 hester (må tilfredsstille 0,2 kw/kg). Mens mange KTM'er er ikke det å må nedplomberes grundig. Dette er fordi det er racing-motorer i mange av dem som er skapt for å klemme ut hver eneste hestekraft fra disponibelt kubikk. Dette resulterer i at det bråker, slipper ut mye avgasser og mye vedlikehold.

Ellers så kan du sjekke ut BMW Xmoto eller 690 SMC (tøyer budsjettet litt mye kanskje?).

690
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Xmoto
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Blueberry den 07 jul 2014, 00:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av Blueberry »

imagine skrev:
Friis94 skrev: 16 hk?
Snakket med spinnin wheels på mysen og de påstod at du ikke får registret en sumo med mer enn 16hk i Norge pga støy og utslipp.
Du får ikke registrert en EXC 525 som mer enn 16 hk. Det finnes derimot mange supermotarder som kan registreres som fulleffekt.

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av imagine »

Har sett veldig mye rundt og har egentlig bestemt meg for MT-07 fra Yamaha. Elsker alt som er med den sykkelen, utenom prisen og tilgjengelighet.

Har funnet ut at det er to butikker som får inn MT-07 snart(utrolig det skal være så vanskelig å ha de på lager, hehe), men lurer litt på om det kanskje blir litt i dyreste laget for meg.
Er det noen som vet om noe tilsvarende sykkel? Når det kommer til krefter, vekt, lekenhet men som kan finnes brukt? :)
Finner ingen selv som jeg liker utseendet på...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av kjellv »

imagine skrev:(utrolig det skal være så vanskelig å ha de på lager, hehe)
Det er en enkel forklaring. Modellen kom sent på fjoråret, og har solgt svinaktig bra i hele Europa. Den har hatt lange ventelister helt siden den kom, og fabrikken har ikke klart å dekke etterspørselen.

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valg av mellomtung

Legg inn av imagine »

kjellv skrev:
imagine skrev:(utrolig det skal være så vanskelig å ha de på lager, hehe)
Det er en enkel forklaring. Modellen kom sent på fjoråret, og har solgt svinaktig bra i hele Europa. Den har hatt lange ventelister helt siden den kom, og fabrikken har ikke klart å dekke etterspørselen.
Hehe, var ikke sånn ment. Skjønner absolutt grunnen :)

Svar