Øvelseskjøring, mellomtung

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Trøndersvensken
Innlegg: 2
Registrert: 02 aug 2014, 22:48
Motorsykkelen din: Din MC her

Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av Trøndersvensken »

Er det veldig vanskelig å ta førerkort til mellomtung om man er fersk og ikke har førerkort til for eksempel moped eller lett-MC? Trenger man normalt mange kjøretimer hos trafikkskolen når man er fersk eller går det greit uten å øvelseskjøre før man begynner hos en kjøreskole?

Takk for alle svar!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av mortenolb »

Det går vel på det samme som tunglappen. Jeg hadde ingen kjøring utenom på kjøreskolen. Husker ikke nøyaktig hvor mange timer jeg hadde. Jeg tror jeg brukte to eller tre dobbeltimer i kjøregården, da det var der jeg sleit, men tror jeg totalt hadde over normalt antall kjøretimer. Har en del erfaring i trafikken mtp. at jeg er yrkessjåfør. Så spørsmålet er vel om du har billappen og hvor mye du har vært i trafikken. Jeg havna på et sted mellom 20-25 000kr totalt, så kan noen som er flinke til å regne ut antall timer fra det prøve om det går an.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg husker at det å ta lappen på tung var langt mer omfattende enn jeg trodde. Oppkjøringen er også mer omfattende enn jeg trodde da man her i Østfold må kjøre opp to ganger. En i kjøregården og en gang på veien.

Jeg klarte meg dog fint gjennom hele greia og jeg besto alt på første forsøk. Men så har jeg også 20 års erfaring fra bilsetet før dette.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av evike »

Forståelse og erfaring med trafikkbildet hjelper godt, så har man et par ting mindre å konsentrere seg om.
Ta et par kjøretimer med kjøreskole først, før du starter privat øvekjøring. Veldig kjekt for den som skal ha ansvaret for deg under kjøring å vite at en kjørelærer har vurdert hvordan dette går. Deretter fortsette med kjøretimer med skolen og MYE øvelseskjøring mellom hver time.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av freddy123 »

Kan være greit å trene litt på et lukket område der ingen bryr seg , sett ut noen kjegler å tren litt på balanse osv nødbrems og bli litt smått kjent med det å kjøre sykkel , det gjorde jeg før jeg tok lettlappen noe som gjorde at jeg gikk fort igjennom kjøregård , har du bilsppen fra før så går nokk timene på veiene greit.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av kjellv »

Det kjøretekniske tar nok den tiden det tar uansett. De fleste har en bratt lærekurve her, og merker nok stor forandring for hver time kjørt. Men dette er også individuelt, ikke alle blir god kjøreteknisk uansett, mens andre tar det veldig raskt.
Den trafikale delen tar nok lengre tid for alle som ikke har andre førerkort fra før. Det hjelper nok veldig godt å ha mange års erfaring, at de fleste tenkelige trafikksituasjoner sitter i hypofysen og skjer automatisk (reflekshandlinger). Men mange ting er nye med MC sammenlignet med bil. Det er en helt annen måte å møte trafikken på. Man må kjøre langt mer defensivt, være mer tydelig overfor andre trafikanter hvilke intensjoner man har, hele tiden plassere seg riktig for å bli sett, se etter signaler på at man har blitt sett osv. Det er derfor ikke veldig enkelt selv om man har kjørt mye f.eks bil før.
Men for all del...30 år med bilratt mellom hendene kan også være 30 år med godt innarbeidede uvaner...

SkrufRider
Innlegg: 11
Registrert: 12 mai 2014, 11:48
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2013
Sted: Oslo

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av SkrufRider »

Har du mulighet så ville jeg anbefalt å øvekjøre en del først.
Jeg tok lappen i år, og jeg øvekjørte såppas at jeg kunne møte opp første kjøretime å gå rett ut på veien.
Det ble til at jeg kun hadde de obligatoriske timene, så mye penger spart der.
Honda CB500F 2013

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av spidair »

Er ikke HUNDRE prosent sikker her, men jeg mener at du må ta teorien før du har lov til å øvelseskjøre? (Du verden hvor fort slikt blir borte, tok jo lappen i mai selv og teorien i vinter...) Eller var det sikkerhets kurset du må ha før du øvelses kjører?

Er ihvertfall lurt å ha noe teori også FØR man setter seg på en sykkel og kaster seg ut i trafikken tror jeg... Merkelig nok hadde jeg svært få feil på trafikk skilt og slik, det satt enda det er snarte tredve år siden jeg hadde teori sist.. Og jeg er flink til å følge med på skilting og på oppmerking og slikt, men for de som ikke er det vil jeg anbefale teori, ihvertfall basic, før man legger ut på vei... Er faktisk en del tips og triks man kan ha stor nytte av i trafikken i den teorien også, selv om det er døll lesing.. :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av Snikendeugle »

spidair skrev:Er ikke HUNDRE prosent sikker her, men jeg mener at du må ta teorien før du har lov til å øvelseskjøre? (Du verden hvor fort slikt blir borte, tok jo lappen i mai selv og teorien i vinter...) Eller var det sikkerhets kurset du må ha før du øvelses kjører?

Er ihvertfall lurt å ha noe teori også FØR man setter seg på en sykkel og kaster seg ut i trafikken tror jeg... Merkelig nok hadde jeg svært få feil på trafikk skilt og slik, det satt enda det er snarte tredve år siden jeg hadde teori sist.. Og jeg er flink til å følge med på skilting og på oppmerking og slikt, men for de som ikke er det vil jeg anbefale teori, ihvertfall basic, før man legger ut på vei... Er faktisk en del tips og triks man kan ha stor nytte av i trafikken i den teorien også, selv om det er døll lesing.. :)
Du må ta teorien før du kan bestille oppkjøring

Du må ta sikkerhetskurs (teoretisk) før du kan øvelseskjøre :)


Jeg hadde en god del ekstra kjøretimer, mye fordi motorsykkel ble mitt eneste førerkort sett bortifra mopedlappen (og for å være ærlig, så ga jeg aldri det traffikale noen ekstra tanker når jeg var 16 år :))
Kjøreteknisk gjorde jeg det ganske bra, men satt en del fast på å vende meg til lovlydig trafikk.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av spidair »

Takk :) Det var sånn det var...

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av norse900 »

For å øvelseskjøre trengs det "trafikalt grunnkurs" (teori-kurs). Dersom man ikke har hatt mørkekjørings-demonstrasjon, så er øvelseskjøringsperioden begrenset til del "lyse tiden" av året...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av SuperMorten »

Nå vet jeg ikke helt med motorsykkel, men med bil kan du øvelseskjøre uten trafikalt grunnkurs dersom du er over en viss alder. Sjekket opp det ang fruen. Hun har fortsatt ikke fått ut fingeren. Dvs hun bruker bilen masse, men med sjåfør
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring, mellomtung

Legg inn av Epylypzon »

En kammerat av meg tok lappen i fjor. Da var det 6-7-8 år siden han hadde kjørt moped tror jeg.
HAn kjørte heller ikke så mye moped etter det jeg kan huske.

Brukte vel 2 dobbelttimer i tillegg til det obligatoriske.

De fleste av mine kompiser har somregel brukt 1-2 dobbelttimer pluss det obligatoriske. Noen har kjørt litt moped, noen mye.
Ingen har kjørt lettsykkel.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar