Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Peder96
Innlegg: 11
Registrert: 26 mai 2013, 13:07
Motorsykkelen din: Hyosung GT125R

Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av Peder96 »

Hei!

Tok i dag førerprøven på A2, og bestod. :)
Har hatt lett mc i to år nå, men vil jo gjerne bevege meg videre.

Jeg er veldig keen på å kjøpe meg en A2- sykkel, gjerne R- sykkel med litt krefter i.
Men, er jo alltids et men, så kommer det til forsikring. Ingen i familien min har sertifikat på MC, men jeg har fått forsikra min 125cc for ca. 4K i året. Så jeg lurer på, hva tror dere forsikring på en A2 sykkel vil komme på, sånn cirka? Noen som har vært i samme situasjon?
Blir litt dumt å sette sykkelen i mitt navn, da kommer vel forsikringa på like mye, hvis ikke mer enn sykkelen er verdt...

Veldig takknemlig for svar og tips! :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av Kawagutten »

Offroad og shopper er alltid billigere å forsikre enn en Ninja men du har vel fått opparbeidet deg litt bonus så det går kanskje ikke så værst alikevell.Du må ringe rundt og høre på forsikring å argumentere for å ha prøvd mye R sykler og har garasje+.Helst henvise til en R sykkel spesielt som du har kjørt fordi f.eks. IF krever på noen sykler kjøreerfaring.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av norse900 »

Har forsikret ungene mine sine kjøretøy på vår "voksne" forsikringspoliseselv om kjøretøyene har stått i deres navn. Tror heller ikke det har noe å bety i forhold til førerkort man har eller ikke har. MEN: Hvis du kan, så vil jeg råde deg til å ha forsikringen din på deg selv, slik at du opptjener bonus (siden du allerede har hatt mc'en din forsikret på deg selv, om jeg har forstått deg rett). Pen (skadefri) kjøring er god butikk. :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av freddy123 »

ser du skriver du har lyst på r-sykkel det er morro det men det er også utrolig mye annet morro der ute som bør vurderes.

jeg tok a2 sertfikat i år som 21åring og har hatt lett mc før dette. kjøpte meg en ny harley sportster 883 og forsikra på meg med 20% startbonus og prisen blei 6k i året for delkasko. kjøper duj deg en r sykkel så kan du nokk regne med en dobbling av prisen om ikke mere. så tror jeg ville gått for noe annet om jeg var deg, og ikke minst nå som du har lappen benytt muligheten til å prøve litt forksjellig av sykkler så du finner den som du ikke bare syntes ser kulest ut på finn men som også passer deg best.

jeg ville heller sett på kåpesykler som inneholder bokstaven f istedenfor r jeg da blir nok forsikringen noe rimeligere og samtidig du får en litt mere turvennlig sykkel.

men uansett grattis med lappen og kos deg :prop:

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av thewiz »

Pøh.. Kan kjøre tur på hardbarka R sykkel også, ikke noe problem.

En person kan forsikre hva som helst, trenger ikke å ha førerkort i den aktuelle klassen. Så hvis din far ikke har MC lappen kan han fortsatt ha en tung MC forsikret i sitt navn.

Siden du har A2 så vil jeg tro at du med R sykkel mener f.eks Kawa Ninja 300? Teknisk sett ikke en R sykkel, så forsikringen bør ikke være like ille som på 600cc / 1000cc.
Hvis du tenker på å kjøpe en plombert sykkel vil jo også forsikringen gjenspeile seg i at du kun har 34hk. Bare pass deg for fristelsen å ta ut sperra, da blir det fort baluba om du krasjer.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av JK95 »

Støtter thewiz her, kjøp det du føler er riktig for DEG, ikke hva andre sier du bør kjøpe ;-) Kjørte selv opp på A2 for bare noen uker siden, men hadde på forhånd en avtale om kjøp av en nedplombert Suzuki GSX-R 600, og den er god å kjøre den, anbefales hvis du vil ha en noe komfortabel R-sykkel :prf Forsikring derimot, selv registrert som A2 ble 40000,- på meg :sk? Etter forøk på min mor, som har kjørt MC i snart 30 år, ble prisen 20000,- Løsningen kom med lærlingeplass hos Jernbanen, ble 10000,- på meg :thumleft :knegg

Uansett, R-sykkel er dyrt å forsikre, så ta en titt på det først ;-) Gratulerer med førerkort og lykke til :bb_p: :mc1

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av cosmogs »

Gratulerer med lappen og velkommen hit! :thumleft

Er selvsagt enig med de som sier det er lurt å prøve en del sykler. Er også paradoksalt nok en av de som kjøpte den første jeg prøvde. Helt enkelt fordi det ikke alltid er mulig å få testet alle de man er nysgjerrig på. I tillegg er det jo så utrolig mange tester og reviews av syklene at man kan gjøre rimelig god research pr nett. Og hey! Perfekt er perfekt, right? :lol

Likevel ingenting som kan erstatte personlige erfaringer.
Og eh...40k for å forsikre en A2 er jo helt vanvittig...
Er en del forsikringskalkulatorer på nett, for eks Gjensidige:
https://www.gjensidige.no/privat/nettbu ... 1-25.04.14" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke testet nettkalkulatoren, da kontaktpersonen min i Gjensidige er særdeles tilgjengelig.
Og selv om Gjensidige ble rimeligst for meg, er det ikke sikkert det gjelder deg. Sjekk forskjellige selskap.

Det er en morsom fase du er i nå med å researche og kjøpe sykkel. Kos deg med det, selv om jeg forstår ekstremt godt at det rett og slett "haster litt." ;-)
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av JK95 »

cosmogs skrev:Og eh...40k for å forsikre en A2 er jo helt vanvittig...
Er en del forsikringskalkulatorer på nett, for eks Gjensidige:
https://www.gjensidige.no/privat/nettbu ... 1-25.04.14" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke testet nettkalkulatoren, da kontaktpersonen min i Gjensidige er særdeles tilgjengelig.
Og selv om Gjensidige ble rimeligst for meg, er det ikke sikkert det gjelder deg.
Det var hos Gjensidige, og da ringte jeg personlig... Synes det er helt sykt, men sånn er det bare :sorry Av 6 forsikringsselskap var det bare Gjenidige som i det hele tatt var villige til å forsikre en GSX-R 600 på en 18-åring :-k

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av Snikendeugle »

Jepp. Det er nok veldig få selskaper som faktisk vil forsikre en "r sykkel" på en ung person. Derav hinsides priser.

Helt idiotisk system, som ofte minner om denne:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=0n_Ty_72Qds[/video]


Om det ryker helt ut med R-sykkel, så kan du jo se på noen "Naked" / Streetfigher sykler, som er vel så sportslige som R sykler (gjerne mer lettstyrt også). Forsikringsselskaper går ikke like hardt ut over "nakne" sykler av det jeg har sett og prøvd.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av erik m »

Det er - dessverre - en veldig god grunn til at 18-åringer må betale 40K for en R-sykkel. Så kanskje lurt av flere årsaker å vente noen år med å kjøre noe sånt? (Og vil jo nødig virke som en gammal onkel nå, sjøl om det er akkurat det jeg er. Men jeg starta sjøl litt for tidlig, som 18-åring med å kjøre noe som gikk for fort. Etter to år på lett sykkel trudde jeg at jeg var verdensmester). Så det blei en lang pause før jeg kom på to hjul igjen...)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av Snikendeugle »

erik m skrev:Det er - dessverre - en veldig god grunn til at 18-åringer må betale 40K for en R-sykkel. Så kanskje lurt av flere årsaker å vente noen år med å kjøre noe sånt? (Og vil jo nødig virke som en gammal onkel nå, sjøl om det er akkurat det jeg er. Men jeg starta sjøl litt for tidlig, som 18-åring med å kjøre noe som gikk for fort. Etter to år på lett sykkel trudde jeg at jeg var verdensmester). Så det blei en lang pause før jeg kom på to hjul igjen...)
Tja... En klarer fint å kjøre seg i hjel i 150 km/t på en GS 800 også for å trekke den sammenligningen :)

Sykkelen min er ingen sinke den heller, men den har ikke den magiske R'en i navnet som hadde boostet prisen med 20 000.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av freddy123 »

Du kan kjøre deg ihjel på det meste igrunn, det er det jo bare fører som bestemmer hvor mye gass som skal gis ,, men visse kjøretøy gjør en mer gira med gasshendelen en andre. Og ja en streetfighter går bra den og men er ikke like behagelig å ligge med denne i 150 som Det er med en r sykkel.

Husker når jeg dreiv med lett mc så hadde jeg lyst til å bytte ut aprilian min siden jeg syntes at yamaha yzf var så fine , men da jeg fikk prøvd en sånn endret jeg fort mening. Så veldig viktig å prøve en del forskjellig mener jeg.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av freddy123 »

Det der med bonushopping hvert halvår det innebærer kun skifte av forsikringselskap sant ?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av mortenolb »

Av nysgjerrighet sjekka jeg hva det vil koste meg å forsikre en Ninja 250 R.

Gjensidige, 60 % bonus, YS-medlem, Fordel ved 3 eller flere forsikringer:
7 946 kr


..Til sammenligning betaler jeg ca. 2800kr på min sykkel.


Edit: Det er fullkasko jeg snakker om nå.

Edit igjen: Kun ansvar på Ninja 250 R for meg, 3318kr .. Fortsatt mer enn jeg betaler for fullkasko på min.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Forsikring MC kl. A2, gutt 18 år.

Legg inn av erik m »

Snikendeugle skrev:
erik m skrev:Det er - dessverre - en veldig god grunn til at 18-åringer må betale 40K for en R-sykkel. Så kanskje lurt av flere årsaker å vente noen år med å kjøre noe sånt? (Og vil jo nødig virke som en gammal onkel nå, sjøl om det er akkurat det jeg er. Men jeg starta sjøl litt for tidlig, som 18-åring med å kjøre noe som gikk for fort. Etter to år på lett sykkel trudde jeg at jeg var verdensmester). Så det blei en lang pause før jeg kom på to hjul igjen...)
Tja... En klarer fint å kjøre seg i hjel i 150 km/t på en GS 800 også for å trekke den sammenligningen :)

Sykkelen min er ingen sinke den heller, men den har ikke den magiske R'en i navnet som hadde boostet prisen med 20 000.
Det er fullt mulig å kjøre seg ihjel på en moped - eller tråsykkel for den del. Men forsikringsselskapene kalkulerer ikke ut fra sånne hypoteser. De leser tørre tall. Statistikk.

Svar