.

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

.

Legg inn av Marshall »

.
Sist redigert av Marshall den 17 jul 2015, 16:23, redigert 2 ganger totalt.
braaAAap :mc1

Toven

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Toven »

Er da like så greit å gå på 4takt med en gang, 2takt og i tillegg kjøremaskiner som KTM ++ krever en del skruing, ikke minst ofte. Selv en KTM 640 har ventilsjekk/justering hver 5k (ifølge kompis som eier en).

Mange nakensykler der ute ihvertfall! Om pris er viktig er Yamaha MT 09 en god sykkel til prisen i følge reviews. Om ikke har man jo Kawa Z800, Z1000, Triumph Street Triple, Aprilia Tuono, Ducati Streetfighter, Ducati Monster.

Hva slags motor tenker du? v-twin, 3-syl, 4 syl? :-)

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Marshall »

Motor har ikke så mye å si for meg. Kjøregleden min blir nok det samme uansett hvilken sykkel jeg kjøper innenfor en kategori.

Men de fleste av syklene du skrev ned kan ikke registreres som mellomklassesykkel. Så burde helst ha funnet noe som hadde høyest 48hk, eller 96(for så å strupe ned).
braaAAap :mc1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av AJ »

Hey Marshal :vs og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Hva med en slik?:

Bilde

Mer info her:
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14618" onclick="window.open(this.href);return false;

Moto Guzzis store suksess for tiden.
Har fått gode skussmål og kan kjøres med A2.

Skikkelig og gammaldags motorsykkel :-).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Toven »

Ah, A2 reglene ja. Her er noen eksempler fra Finn etter søk på mellomtung.

Kawasaki Z800, 4 syl: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true

Yamaha MT07, Parallel twin: http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true

Ducati Hypermotard, v-twin (eller L-twin?): http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true

KTM 390 Duke, ensylindra dunker: http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Marshall »

Moto Guzzien så djevelsk fin ut, med en prislapp såklart. Skal legges til listen min :-)

Hvis man evt skulle kjøpt noe som stod med høyere effekt enn tillat på A2, hvor ligger prisen på å få et verksted til å strupe den?
braaAAap :mc1

Toven

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Toven »

Da må du nok sende mail til forhandler om spesifikk sykkel, regner med at det er forskjellig pris på syklene mtp hvor mye som må gjøres. Men det er ikke noe i veien for å gjøre sende mail å spørre :thumleft

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av freddy123 »

Jeg kjøpte meg en harley davidson sportster i år og nedplomberted en til mellomtung det kostet 5 tusen , service ligger på rundt 3,5 tusen , men de er ganske dyre for en 18 åring i innkjøp da.

Her et bilde av min
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Marshall »

For jeg ser at Ducati sine modeller selges ikke nedplombert nesten, og MT07 selges kun med fulleffekt på min nærmeste forhandler.
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Marshall »

Det var en ganske fin sykkel. Men vet ikke om jeg tør å beskrive meg som chopper/touringtypen helt enda.
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Marshall »

Hei igjen. Har nesten bestemt meg helt for å gå for crossykkel. Skal jeg gå for totakt blir det KTM sin 250 eller 300. Skal jeg ha firtakter blir det 450 eller 500 fra KTM/Husa/Husqvarna. Kan dere være behjelpelig med å svare på et par spørsmål? :)

Lurer på hva jeg kan forvente å må betale i forsikring på en crossykkel? Har egen garasje, så skruing kan tas hjemme når det læres. Har hatt moped i 2 år og har klart å holde meg på veien uten uhell.

Hva slags service må ta på crossere? Helst fordelt på hva som må gjøres på 2- og 4-taktere.

Hvilke sykkel vil være mest kostbar i drift mtp drivstofforbruk og bytting av slitedeler?

Er heller ikke utenkelig at jeg kan finne på å bytte ut eksosanlegget, er det da best egnet med 2-takt da de er lettere å skru på for nybegynnere? Nærmeste MCverksted er 2 timer unna så å få gjort ting i hjemmegarasjen ville vært det beste.

Blir nok å kjøre mer på asfalt enn på bane/terreng, men er ikke utenkelig at jeg finner en traktorvei å kjører etter, er det da lurest å gå for 4takter siden intervallene på slitedeler er lengre?

Takk på forhånd :)
braaAAap :mc1

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av RuneMC »

MC-Forsikring: Enkleste er om du går inn på noen forsikringsselskapers kalkulator for MC-forsikring. Det er bosted/adresse, alder, bonussats fra før(*), merke, modell etc som avgjør pris.
*) Har du ingen bonus fra før så lønner det seg heller å ringe rundt. Noen selskaper er hyggelige og gir 30-50% startbonus (men da er alder og andre forsikringer gjeldende).

http://www.motosport.com/blog/2-stroke- ... the-course
Fra artikkelen: Alle crossere trenger hyppig vedlikehold. 2-takt billigere å vedlikeholde pga færre komponenter men må vedlikeholdes oftere enn 4-takt.
Fra kommentarer under: Oljeskift hver 5 timer på totakt (!) -> forteller meg at dette er motorer bygget for konkurranse og ikke for praktisk hverdagsbruk.

Bruksområde du har: Bestemmer hvilken MC du kjøper.
* Skal du kjøre i terrenget så trenger du en crosser som er lettest mulig = minst mulig motor = mest vedlikehold.
* Skal du kjøre asfalt og fine traktorveier (hardpakket underlag som er nesten like bra som asfalt) så kan du fint gå for 500ccm eller mer. Jo mer kubikk ift hestekrefter, dess mindre vedlikehold trengs. (tommelfingerregel) Vedlikehold på verksted er da gjerne hver 12000 eller 20000, som kan kombineres med vinterlagring evt. Oljeskift hver 6000 er vanlig, men dette er som regel noe du kan gjøre selv.

Eksosanlegg: Husk å beholde originalt ift kontroll. Selv bruker jeg heller pengene på andre ting - egentlig glad det ikke er litt kontroll på dette, da jeg kan tenke meg bedre lyder enn den høye knatringen fra småkubikk-MC'er. Forundres stadig over folk som klager på prisen på MC-lappen, kvalitets kjøreutstyr osv, men som rett etter kjøp av egen MC bruker 5-10K uten å blunke på å bytte eksosanlegg :scratch
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Snikendeugle »

For å slippe alt vedlikeholdspeset ville jeg heller strukket meg til KTM SMC 690 eller Enduro 690 om det er de type syklene du liker.
LC4 690 motoren er laget for å herjes med og med vedlikeholds intervaller som setter crossmotorene (og flere nyere sportssykler) til skam.

Hver 10 000km. er serviceintervallene på de nyere modellene. 08-2012 har 7500km om jeg ikke husker helt feil. Denne infoen finner du enkelt på KTM sine sider.

"minuset" du sitter igjen med er at den bruker litt olje som regel. Men dette er det mye blandede meninger om avhengig av hvordan innkjøring har blitt gjort etc.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Marshall »

Takk for veldig utfyllende svar :) har et follow up spørsmål når det kommer til eksosanlegget. Hvis jeg kjøper 4takt og kjøper en slip on, hva må gjøres med sykkelen da? Må dem mappes om, og kan man gjøre dette selv? Når det kommer til 2taktere er det vel bare å kjøpe en større dyse?
braaAAap :mc1

Toven

Re: Fersking på to hjul trenger hjelp

Legg inn av Toven »

Med bare slip-on trenger du ikke gjøre noe, vet ikke om det er gjensidig for alle sykler men... et google søk på sykkelen du tenker på så kan man finne ut av det :-)
Men med hel-anlegg så trengs det remapping slik jeg har forstått det

Svar