Veien til den perfekte A2 sykkel til våren!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Veien til den perfekte A2 sykkel til våren!

Legg inn av Wooho »

Hei kjære forumbrukere :) Jeg har vært innom denne siden hele sommern, men registrerte meg ikke før i dag.
Jeg besto oppkjøring igår, og ettersom jeg er ung mann, er fulleffekt ikke noe for meg enda. Men A2 sykkel får jeg kjøre.
Sålangt har jeg bare blitt forelsket i Ninja 300 i svart. Eneste sykkelen som jeg virkelig liker utseendemessig.

Så da var spørsmålet om det jeg bør vente til neste sesong eller kjøpe allerede i år?

Har sett på denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde
Har snakket med eieren og klart å prute ned prisen til 65 000,-. Den har per idag kjørt 2000 km, men den har ikke vært på service en eneste gang, og det bekymrer meg litt. Jeg har en følelse at det er lurt å vente til vinteren, og da reduseres også prisene på mc betydelig har jeg fått hørt, men jeg trenger noen som kan overbevise meg.
Er dette et grei kjøp? eller bør jeg vente?

Bare så det er sagt bor jeg i Oslo, så fraktkostnader og omreg. kommer itillegg.

edit:
Jeg valgte å vente med å kjøpe sykkelen da sesongen er almost over. Men jeg gir ikke opp denne tråden, og håper på masse hjelp til jeg finner den perfekte A2 sykkelen til våren. Blir sannsynligvis et kjøp på vinteren, så finner du noen gode brukt-sykler, er det bare å poste i vei :)
Sist redigert av Wooho den 12 okt 2014, 08:49, redigert 3 ganger totalt.

slatten
Innlegg: 28
Registrert: 11 des 2010, 00:10
Motorsykkelen din: Sliten Puch
Sted: Førde

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av slatten »

Hei. Vil du ha min mening så er det å holde seg unna kawasaki 300 :) jeg tror dette er en sykkel som gir deg lite for pengene, samtidig som den er såpass ny og dyr at den må bli tatt vare på. Hadde jeg vert deg så hadde jeg brukt hele vinteren og sett på finn, youtube, mcblad osv. for å finne noe som er "gøy" og gir en "funfaktor" :)

Kanskje ikke så gøy å skru på en dyr og ny sykkel med hensyn til garanti osv. Litt av sjarmen med MC er å putle på litt selv :)

Gratulere med lappen og lykke til med jakten :)
Puch X50-4 1982

x Kawasaki ZX-6R Ninja 1998
x Cagiva Mito 2007

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av mortenolb »

De syklene er såpass sløve at jeg tviler på at det er noen stor forskjell på 250 og 300, så hadde vel gått for 250 selv. Evt. en helt annen sykkel.

Duke 390 er jo et alternativ. Kommer ikke de med R-sykkel med samme motor nå? Evt. En nedplombert 690. Synd ikke den kommer i R-sykkel.

Bilde

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

slatten skrev:Hei. Vil du ha min mening så er det å holde seg unna kawasaki 300 :) jeg tror dette er en sykkel som gir deg lite for pengene, samtidig som den er såpass ny og dyr at den må bli tatt vare på. Hadde jeg vert deg så hadde jeg brukt hele vinteren og sett på finn, youtube, mcblad osv. for å finne noe som er "gøy" og gir en "funfaktor" :)

Kanskje ikke så gøy å skru på en dyr og ny sykkel med hensyn til garanti osv. Litt av sjarmen med MC er å putle på litt selv :)

Gratulere med lappen og lykke til med jakten :)
Du har helt sikkert rett, men synes du ikke den sykkelen ser veldig bra ut iforhold til mange andre sykler? Det er bare utseendemessig jeg elsker den, føler den er rå og sexy. Har aldri kjørt den, så har ingen anelse om hvordan den er å kjøre, men siden det blir min første sykkel, så tror jeg uansett jeg blir fornøyd med den. Men det er en dyr sykkel som du sier.

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

Elolz skrev:Tja, førstegangsservice pleier å være på rundt 1.000km, og det er vel egentlig bare et oljeskift, så ikke akkurat dyrt. Om den er kjørt litt over hadde ikke bekymret meg i det hele tatt. Bare sjekk med forhandler først at det ikke går ut over garanti først! ABS er også et stort pluss. Jeg har sett veldig få brukte 300R på markedet siden den er såpass ny.

Hvis du ikke kan eller liker å skru selv, så er det jo et veldig pluss med garantien på denne. Et alternativ er jo 250R som ikke er så mye svakere og koster nesten halvparten. Hadde selv 250R som førstesykkel og var godt fornøyd.
Denne virker veldig fint priset: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=51848788
Kan ingenting med å skru selv, så inntil jeg kommer i gang, så synes jeg det er greit med en sykkel som gir meg litt trygghet :)

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

mortenolb skrev:De syklene er såpass sløve at jeg tviler på at det er noen stor forskjell på 250 og 300, så hadde vel gått for 250 selv. Evt. en helt annen sykkel.
Hvordan er Kawasaki ninja 300 sammenlignet med Honda CB500F? CB500F kjørte jeg på kjøreskolen, og den var helt grei :) Trenger ikke en sykkel som gjør 0-100 på 2 sek akkurat nå. Har til og med bli frarådet fra mange i å kjøpe R sykkel som førstesykkel, så.. jeg tror jeg har allerede gått over streken.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av mortenolb »

Har aldri prøvd noe under 600 utenom ninja 300 og en 300-scooter, så kan ikke uttale meg om det. Dog ser jeg ikle noe problem med å ha R-sykkel som første. Kan riktignok være minst like gøy med en supermotard eller lignende.

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde

Ser at jeg kan få en helt ny ninja 300 SE 2014 modell for 76 000. Denne kan kanskje prutes ned til 71 000 kr på vinteren? (håper de får dem i svart selvfølgelig)

Hvis jeg kjøper den nevnte i førstetråden, så blir det 65 000,- + frakt (3000,-) = 68 000,-
Og i tillegg må den på service snart, aner ikke hvor mye det kommer på, men antar at prisen går over 70 000,- Og ikke nok med at det er en eldre modell og har kjørt litt..

Basert på mitt lille regnestykke er det kanskje lurt å vente? Jeg har som sagt falt utseenden ninja 300r, føler det er min stil.(Ikke noe sexy;p)
Men er veldig åpen for forslag. Dere vet best, og jeg håper på best mulig veiledning til min første sykkel :)

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Plumber »

Har tidligere vært eier av Ninja 250r. Har prøvekjørt den nye Ninja 300, men etter min mening hadde jeg uten tvil gått for 250`n. Kjente ikke at 300`n gikk noe raskere heller. Som første sykkel er det kanskje litt smartere å gå for en brukt med lav km. Hvis du absolutt vil gå for Kawasaki 300, er det vel rette tiden for kjøp nå... Kjøpers marked...
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Bjerknez »

Wooho skrev:
mortenolb skrev:De syklene er såpass sløve at jeg tviler på at det er noen stor forskjell på 250 og 300, så hadde vel gått for 250 selv. Evt. en helt annen sykkel.
Hvordan er Kawasaki ninja 300 sammenlignet med Honda CB500F? CB500F kjørte jeg på kjøreskolen, og den var helt grei :) Trenger ikke en sykkel som gjør 0-100 på 2 sek akkurat nå. Har til og med bli frarådet fra mange i å kjøpe R sykkel som førstesykkel, så.. jeg tror jeg har allerede gått over streken.
Jeg var også veldig opptatt av 0-100 tider, men ikke fordi disse millisekundene teller så mye, men rett og slett for å et inntrykk av hvor bra det går da de fleste av oss kan gjennforene oss i disse tidene.

Jeg vil annta en CB500F slår en ninja 250R/300 i aksellerasjon rett frem. I svingene tror jeg nok kanskje en liten ninja har overtaket. Så på banekjøring ville jeg holdt en knapp på Ninja 250R men til daglig bruk ville jeg nok hatt CB 500F. Altså hvis jeg MÅTTE velge en av disse.

En Ninja 250R bruker i følge en nettside jeg fant ca. 7-8sek. Fra 0-60mph. Som er omtrent det samme som 0-100km/t. Fant ingen data på CB500 F men denne gruser nok ninja'en på aksellerasjon rett frem.

jeg ser du nevner 2sek...
Så vidt meg bekjent så finnes det ingen sykler som klarer 0-100 på 2sek. Altså sykler ment for å brukes på vei. Rundt 3-4sek. Tror jeg de aller fleste syklene bruker med motorstørrelse over 500cc. De helt råeste kommer nok ned i 2.5-3sek. De største forskjellene ligger i hvor mye mer man har å gi når man allerede ligger i 150-200km/t :-)å

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Kawagutten »

Både 250 og 300 skal være knallfine og det eneste som kan være minus er forsikringssummen på alle ninjaer.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av mortenolb »

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?engine_ ... e=51967281" onclick="window.open(this.href);return false;

Just sayin' :p

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Plumber »

Kawagutten skrev:Både 250 og 300 skal være knallfine og det eneste som kan være minus er forsikringssummen på alle ninjaer.
Det kan jeg skrive under på... Sjekket for moro skyld hvor mye det kostet i " den andre enden" ... altså er 2013 ZZR 1400... Og jo, det var AKKURAT SAMME PRIS SOM Ninja 250 R ](*,)
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Snikendeugle »

Som Mortenolb foreslo lenger opp her.
KTM RC 390 som kommer tidlig 2015 er helt klart et alternativ her.

http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Den veier mindre og slår fra seg mye mer i kraften (toppfart mellom Ninja og denne tipper jeg er rundt det samme).

Også DET utseendet da :-)å

Bilde


Eventuelt en Duke 690 om de appelerer for deg. Det går så mange av de på Finn nå for grisegode priser for tiden at jeg gidder ikke tenke tanken på å selge min til en fornuftig pris engang...
Duke 690 som mellomtung har MASSEVIS av kraft, og det er overraskende nok ikke SÅ stor forskjell mellom restriktert 690 og urestriktert.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Bjerknez »

Skulle jeg hatt mellomtung sykkel i dag så hadde jeg uten tvil valgt en plombert Duke 690 eller evt. en 390.
Jeg har ikke noen erfaring med disse selv, men har for meg at en 1-2 sylindret sykkel virker sprekere og dermed føles mer morsom å kjøre enn en dau 4-sylindret sykkel.

Vertfall opp til en viss hastighet. Den største forskjellen med tanke på effekten får man først når man skal dra på litt fra 100km/t oppover. Men så klart.. det gjør man jo aldri, for det er jo ikke lov og dessuten så kan det være trafikkfarlig :lol

Svar