Trenger litt veiledning? time cam kjede på Yamaha XT 250 84

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
kjetil_88
Innlegg: 1
Registrert: 20 okt 2014, 10:39
Motorsykkelen din: Yamaha XT250 84MOD

Trenger litt veiledning? time cam kjede på Yamaha XT 250 84

Legg inn av kjetil_88 »

Heisann folkens! Jeg har et par spørsmål angående det og stille inn kjede som går fra veiv aksling og opp til hjule som styrer ventilene. Problemet jeg har er at jeg er 100% grønn på 4takt. Det som startet problem stillingen min var at det begynte og lekke olje fra toppen. Da tenkte jeg automatisk at dette måtte jo være en pakning som ligger i toppen riktig nokk var denne skadet og sannsynligvis grunnen for olje lekkasjen. Jeg ble fortalt at vist jeg tokk av kjede og merket nyaktig hvor det sto når jeg tokk det av og videre satte det til bake i samme stiling det sto i, så ville dette vere bra nokk. Men etter dette så begynte allså ventilene og laga litt ulyder og jeg føler jeg får litt mer tilbake smell en før.

Så mitt spørsmål er kan noen gi meg en liten basic info om hvordan dette skal gjøres og gjerne del lure triks/løsninger

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Trenger litt veiledning? time cam kjede på Yamaha XT 250

Legg inn av Kawagutten »

Se om du finner en manual på nett som kan lastes ned.Jeg har bare til XT350 men det blir ikke helt det samme for er vel bare samme blokka tror jeg.

Her er ihvertfall owners manual:http://mybikemanuals.com/yamaha/yamaha- ... s-manuals/
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Trenger litt veiledning? time cam kjede på Yamaha XT 250

Legg inn av PCP »

Selv har jeg bare erfaring med dette på XT350, men det ser ut til at XT250 startet som SOHC, så ble den DOHC (som 350, bare med 2 ventiler istendenfor 4), og siden tilbake til SOHC igjen. DOHC ble det visst like rundt 1984. Så har du en eller to kamaksler/tannhjul på din?

Hvis du har 2 ville jeg sjekket om ikke oppsette var nokså likt som XT350. Hvor svinghjul skal stå på merket (en strek på svinghjul i flukt med en pil på motorhus rundt svinghjulet, og stempel i øvre dødpunkt. Selve merkene (et lite hull) på kamakslene er da på baksiden av kammen (motsatt side av tannhjulene) og skal begge peke rett opp, og på linje med en strek på kambukk ("festebøylen" som holder kammen i bakkant). Kamaksel-knastene peker på skrå utover/fra hverandre når det står riktig, men man går etter merkene.

På motorer med bare en kam virker det til å være et inspeksjons-deksel foran tannhjul på kammen, og da er det en strek på tannhjulet som skal stemme overens med et merke/pil på kanten der dekselet sitter.

Hvis man ikke vet, og heller ikke finner noe dokumentasjon, så ville jeg startet med å se nøye rundt svinghjul etter et merke. Ta eventuelt ut tennpluggen så du kan se/kjenne når stempel er på topp. En fordel du har er at sykkelen går, og dermed må den være veldig nære riktig, og jeg ville sett etter symetri, feks at merkene flukter med topplokkdeksel, står rett opp, eller peker mot noe annet som kan se ut som referansepunkter. Hvis alt står hulter til bulter vrir du svinghjulet en full runde og tilbake på merket, og sjekker igjen. Svinghjul går to runder for hver runde kammene går på en 4 takter. Det mest vanlige er at kammer stilles idet stempel er på topp i kompresjons-slaget, med begge ventiler lukket, og det skjer altså for annenhver gang svinghjulet står på merket.

Men hva slags ulyder er det snakk om?
Hvis kammen(e) har vært ute er det svært viktig at justerings-shims havner tilbake på samme ventilen de satt på. På min XT350 var kamkjedestrammeren litt så som så. Både kan den ødelegges hvis man ikke får "resatt" den riktig før montering, og i teorien skal den helt automatisk stramme kjedet riktig, men jeg måtte hjelpe min litt for å få det stille. Mener å huske jeg byttet den også, men hadde div trim-deler, bla kammer mer høyere/brattere løft så mulig den ble litt mer belastet enn normalt.


Usikker på hvor mye av dette som angår deg, siden jeg ikke har helt klart for meg nøyaktig hvordan din motor er konstruert.

Svar