Overgang fra A2 til A

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Overgang fra A2 til A

Legg inn av Fjeldern »

Hallo! Ny på forumet her, og registrerte meg egentlig først og fremst fordi jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på.
Jeg skal ta kurset på 7 timer i år for å gå opp til tung sykkel fra mellomtung, og i den forbindelse lurer jeg på om noen her vet om om man får A ved fullført kurs, eller om man må vente til den datoen man faktisk besto førerprøva på?

Tok førerprøva relativt seint, og vil helst ha muligheten til å gå over til en ny sykkel så snart som mulig. Har siklet på syklene på finn lenge nå, blir jo litt frista til å titte på finn støtt og stadig når det ikke er så alt for lenge til en har en god grunn til å kjøpe ny sykkel ;)

På forhånd takk for eventuelle svar!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av AJ »

Fjeldern skrev:Hallo! Ny på forumet her, og registrerte meg egentlig først og fremst fordi jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på.
Jeg regner med at du får svar på et du spør om. Mange med mye peiling her inne :thumleft .
Men! jeg håper selvfølgelig på at du fortsetter å bruke MCsiden.no etter at du har fått svarene på det du lurer på.
MCsiden.no er et aktivt og bra sted å bli kjent med nye MC-kompiser :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Fjeldern »

AJ skrev:
Fjeldern skrev:Hallo! Ny på forumet her, og registrerte meg egentlig først og fremst fordi jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på.
Jeg regner med at du får svar på et du spør om. Mange med mye peiling her inne :thumleft .
Men! jeg håper selvfølgelig på at du fortsetter å bruke MCsiden.no etter at du har fått svarene på det du lurer på.
MCsiden.no er et aktivt og bra sted å bli kjent med nye MC-kompiser :prf .
Skal nok ikke se bort i fra at det blir mer bruk av forumet nei. Har vært innom å snoka før her også, men aldri hatt noen grunn til å skrive noe. Regner med at det er folk som har peiling på en god del forskjellig her inne, og kan nok godt hende jeg blir en del mer aktiv her iløpet av sommeren!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

Her er et sitat fra NMCU sine sider:

Hva er de viktigste endringene i førerkortreglene for MC? Fra 19. januar 2013 heves grensen for å ta førerkort for ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra 21 til 24 år. Dette gjelder de som tar førerkort for tung motorsykkel første gang.Dessuten innføres en ny klasse A2 som ny førerkortklasse som erstatning for dagens ”mellomklasse”. Du kan fremdeles få førerrett på ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra du er 20, men det forutsetter at du har gjennomført et obligatorisk kurs på 7 timer og har hatt førerett på A2 i to år. Klasse A gir også førerrettigheter for 3-hjuls motorsykkel med effekt over 15 kW. Minstealderen for denne rettigheten er 21 år for de som har klasse A. Har du klasse A1 eller A2, er høyeste effekt for 3-hjuls motorsykkel 15 kW, uansett hvor gammel du er.

Ut fra dette så må du ha fullført 7 timers kurs OG hatt førerrett for klasse A2 i 2 år. Slik jeg forstår det så må derfor begge disse reglene oppfylles.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av MLeikarnes »

Dersom du tok førerkort for 2 år siden nå, så skal du i prinsippet være unntatt fra de nye reglene, jeg slapp ihvertfall unna de nye reglene da jeg gikk opp til tung sykkel i fjor. jeg fylte 21 år i april i fjor, og siden jeg kjørte opp på A2 før de nye reglene var iverksatt så slapp jeg å ta kurs og vente helt til oppkjøringsdatoen.
Jeg tror du bare kan kjøre på om du blir 21 år/har hatt lappen i 2 år på oppkjøringsdatoen, uten å ta kurs.
Skal se om jeg finner mailen fra Statens Vegvesen :prop:
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av MLeikarnes »

Her er svaret fra Statens Vegvesen som jeg fikk i fjor når jeg stilte det samme spørsmålet:
Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Fjeldern »

MLeikarnes skrev:Dersom du tok førerkort for 2 år siden nå, så skal du i prinsippet være unntatt fra de nye reglene, jeg slapp ihvertfall unna de nye reglene da jeg gikk opp til tung sykkel i fjor. jeg fylte 21 år i april i fjor, og siden jeg kjørte opp på A2 før de nye reglene var iverksatt så slapp jeg å ta kurs og vente helt til oppkjøringsdatoen.
Jeg tror du bare kan kjøre på om du blir 21 år/har hatt lappen i 2 år på oppkjøringsdatoen, uten å ta kurs.
Skal se om jeg finner mailen fra Statens Vegvesen :prop:
Bjerknez skrev:Her er et sitat fra NMCU sine sider:

To år siden i år, siden jeg begynte på mellomtung. Jeg fulgte ihvertfall de nye reglene for hva som var obligatorisk eller ikke for mellomtung, sidne man før slapp unna en del hvis man hadde lettsykkel, noe man ikke gjør lengre.
Men hvis jeg ikke trenger kurset engang, så er jo det kjempe flott, selv om jeg har mine tvil

Hva er de viktigste endringene i førerkortreglene for MC? Fra 19. januar 2013 heves grensen for å ta førerkort for ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra 21 til 24 år. Dette gjelder de som tar førerkort for tung motorsykkel første gang.Dessuten innføres en ny klasse A2 som ny førerkortklasse som erstatning for dagens ”mellomklasse”. Du kan fremdeles få førerrett på ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra du er 20, men det forutsetter at du har gjennomført et obligatorisk kurs på 7 timer og har hatt førerett på A2 i to år. Klasse A gir også førerrettigheter for 3-hjuls motorsykkel med effekt over 15 kW. Minstealderen for denne rettigheten er 21 år for de som har klasse A. Har du klasse A1 eller A2, er høyeste effekt for 3-hjuls motorsykkel 15 kW, uansett hvor gammel du er.

Ut fra dette så må du ha fullført 7 timers kurs OG hatt førerrett for klasse A2 i 2 år. Slik jeg forstår det så må derfor begge disse reglene oppfylles.
Er det jeg er "redd" for ja.. For det er jo 2 år siden hvis man ser på årstallet, men pågrunn av stor pågang så fikk jeg ikke oppkjøring før i slutten av august i 2013, selv om jeg bestilte oppkjøringa tidlig.

Overlever jo å vente til slutten av august med ny sykkel også, men har hatt et snev av håp om at det går på enten årstall, eller at det er +- en måned eller to på de 2 årene.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av MLeikarnes »

Fjeldern skrev:Er det jeg er "redd" for ja.. For det er jo 2 år siden hvis man ser på årstallet, men pågrunn av stor pågang så fikk jeg ikke oppkjøring før i slutten av august i 2013, selv om jeg bestilte oppkjøringa tidlig.

Overlever jo å vente til slutten av august med ny sykkel også, men har hatt et snev av håp om at det går på enten årstall, eller at det er +- en måned eller to på de 2 årene.
Da må du nok vente dessverre, men det skader aldri å sende en mail til Statens Vegvesen å spørre for sikkerhets skyld :prf

Var det samme jeg var usikker på når jeg spurte, men siden jeg kom under de gamle reglene slapp jeg unna alle de nye tungvindte reglene...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Fjeldern »

MLeikarnes skrev:
Fjeldern skrev:Er det jeg er "redd" for ja.. For det er jo 2 år siden hvis man ser på årstallet, men pågrunn av stor pågang så fikk jeg ikke oppkjøring før i slutten av august i 2013, selv om jeg bestilte oppkjøringa tidlig.

Overlever jo å vente til slutten av august med ny sykkel også, men har hatt et snev av håp om at det går på enten årstall, eller at det er +- en måned eller to på de 2 årene.
Da må du nok vente dessverre, men det skader aldri å sende en mail til Statens Vegvesen å spørre for sikkerhets skyld :prf

Var det samme jeg var usikker på når jeg spurte, men siden jeg kom under de gamle reglene slapp jeg unna alle de nye tungvindte reglene...
Ja, er vel kanskje det greieste å bare sende en mail til dem.

Planen var jo egentlig å begynne på motorsykkelappen i 2011, men hadde da kyssesyken, og året etter strakk ikke penga til. Og jeg var jo da ikke så smart at jeg bare fikk startet på opplæringa for å slippe unna de nye regla heller. Menmen, er da ikke så lenge til en kan få lov til å kjøre "ordentlig" sykkel!

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Monstr »

Hei!

Det er dessverre sånn at du må vente. Du må ha hatt førerkort i to år, og det er fra oppkjøringsdato dette regnes.

Du blir ikke 24 år før august da? :thumleft

kim.milde
Innlegg: 15
Registrert: 20 mai 2015, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2015

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av kim.milde »

Det er som de sier her.

Når du har tatt A2 og for å oppgradere til A må du være fylt 24 og ha 2 års erfaring (fra oppkjøringsdatoen).
Deretter er det sikkerhetskurs på bane, 2 timer teori og 5 timer kjøring på bane.

Jeg oppgraderer om 1 måned, og beskjeden jeg fikk var at man ikke kan starte på opplæringen engang før man oppfyller kravene for klasse A.

Ta med egen sykkel (øvelsekjør til kjøreskolen), kjør med denne på banen. Når du er ferdig på sikkerhetskurset sender kjørelæreren din elektronisk melding til statens vegvesen så er det tut å kjør =)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Monstr »

kim.milde skrev:Det er som de sier her.

Når du har tatt A2 og for å oppgradere til A må du være fylt 24 og ha 2 års erfaring (fra oppkjøringsdatoen).
Deretter er det sikkerhetskurs på bane, 2 timer teori og 5 timer kjøring på bane.

Jeg oppgraderer om 1 måned, og beskjeden jeg fikk var at man ikke kan starte på opplæringen engang før man oppfyller kravene for klasse A.

Ta med egen sykkel (øvelsekjør til kjøreskolen), kjør med denne på banen. Når du er ferdig på sikkerhetskurset sender kjørelæreren din elektronisk melding til statens vegvesen så er det tut å kjør =)
Her har du noen feil :)

Kravet til A er fylt 24 år ELLER to års erfaring fra klasse A2.

Dog fyller du 24 år før du har hatt lappen på A2 i to år, så må du kjøre opp på nytt.

Oppgraderingskurset er på vei, og kan tas når du vil etter du har hatt lappen på A2 et år. :-) Jeg skal selv ha det nå i juni, og jeg har kun hatt lappen litt over et år :)

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Shawn91 »

Bare til informasjon... 28/5-13 hadde jeg oppkjøring på A2, i dag 28/5-15 står jeg på satans vegvesen for å oppgradere førerkortet mitt til A... Men neida! For det første så er det surr med datasystemet dems, slik at det ikke står at jeg har hatt overgangskurset jeg må ha! For det andre, du må ha hatt førerkortet i 2 år PLUSS EN DAG :scratch Så i morgen 29/5-15 kan jeg stå der og få førerkortet mitt, så lenge datasystemet dems virker som det skal da... Blir rett og slett oppgitt noen ganger altså :-)å
Shiny side up...

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Shawn91 »

Statens vegvesen trenger mer dokumentasjon før dem kan gi meg det nye førerkortet mitt... Kjøreskolen min forsikrer meg om at all nødvendig dok. er meldt inn... Kjøreskolen har sendt inn klage til et eller annet tilsyn, håper det hjelper..
Shiny side up...

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Sopranoo »

For et sjokk, at vegvesenet har tullet det til.
Tror ærligt at vegvesnet må ha det dåligeste datasystemet noensinne! Siden hjelper det ikke at byråkratiet vokser fra stort til større.
Sjønner ikke noe av hvordan vegvesnet tenker. Overgang mellom A2 til A skjer over hele EU. Hvorfor skal dem ha sitt eget systen?
Samme problem som typegodkjenning. Alle andre lender i EU har så å si like regler, men av noen grunn skal Norge godkjenne dette separat.
Opprydding på plass!
Håper det ordner seg straks for deg! Er aldrig gøy å vente lenger en hva man tror........

Svar