Absurde forsikringspriser, hjelp?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Snikendeugle »

Det høres litt blåst ut for meg også.
Forsikre den til prisen du er gitt og lev livet i sommer :)

CB500f er jo på lik linje med Duke 690 ikke akuratt svindyr å reparere om uhellet er ute, så jeg ser ikke hvorfor forsikringsselskapene skal flå kjøpere av de type syklene også...

Jeg er 21 og betaler ca. 14 000 i året hos Gjensidige. Jeg begynte på 21 000 i året, men etter å ha lagt på noen ekstra bonuser for at jeg har lås osv + 10 %økning i bonus. så gikk det litt ned.

Jeg finner INGEN som er billiger enn Gjensidige for meg som er såppass ung. Jeg tok en liten runde forrige måned og fikk kun absurde tilbud.
De fleste andre har vel også 25 som grense på alder før du får noen særlig fornuftige tilbud (hvor Gjensidige har 23).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Mellomtung
Innlegg: 7
Registrert: 13 jan 2015, 15:17
Motorsykkelen din: Honda CB500FA 2015
Sted: Kristiansand

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Mellomtung »

Ja, dere har jo så klart rett, men når forsikrings karen i andre enden av telefonen sier at mesteparten av pengene de vil ha av deg, er i selve sesongen.

Det betyr jo at jeg sikkert må ut med kanskje 7 000 FØR jeg rekker å bli 23 (Prisen dobles nesten for folk under 23, dvs. ca 22 000 i året, mot 13 tusen over 23 år).

Han snakket jo om noe sånt som at om vinteren er det nesten gratis, men når sesongen er i gang, er det da de skal ha størstedelen av summen. :)

Og da ble jeg litt skremt. :-)å

Allikevel, det høres vel litt gjerrig ut, jeg kan si meg enig i det. Skal vurdere saken videre etterhvert. Jeg tenker at jeg må forhøre meg om månedsprisen, og hvor mange månder jeg må betale en høy sum før jeg fyller år.

Om jeg kan spare en del tusen på å vente litt, føler jeg det er værdt det, om det er snakk om bare noen få tusen, så venter jeg nok ikke. Jeg vil jo selfølgelig kjøre av gårde så raskt som mulig.

For min del har ihvertfall jeg fått svar på det meste av hva jeg hadde tenkt når jeg starta denne threaden, så da takker jeg for alle svarene en gang til! :thumleft Skal si folk her reagerer raskt og er hjelpsomme! Det er jo kjempegreit!
Over og ut.
Mvh
Kristian

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av cevillan »

Mellomtung skrev:Ja, dere har jo så klart rett, men når forsikrings karen i andre enden av telefonen sier at mesteparten av pengene de vil ha av deg, er i selve sesongen.

Det betyr jo at jeg sikkert må ut med kanskje 7 000 FØR jeg rekker å bli 23 (Prisen dobles nesten for folk under 23, dvs. ca 22 000 i året, mot 13 tusen over 23 år).

Han snakket jo om noe sånt som at om vinteren er det nesten gratis, men når sesongen er i gang, er det da de skal ha størstedelen av summen. :)

Og da ble jeg litt skremt. :-)å

Allikevel, det høres vel litt gjerrig ut, jeg kan si meg enig i det. Skal vurdere saken videre etterhvert. Jeg tenker at jeg må forhøre meg om månedsprisen, og hvor mange månder jeg må betale en høy sum før jeg fyller år.

Om jeg kan spare en del tusen på å vente litt, føler jeg det er værdt det, om det er snakk om bare noen få tusen, så venter jeg nok ikke.
Til info så graderer Gjensidige etter følgende;
Bilde

Toven

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Toven »

Om du har svart på dette tidligere, så bare se bort ifra dette innlegget:

Har du sjekket pris hos IF? For meg er det omtrent lik pris nå hos IF (er 22 og 40%) som da jeg fyller 23 og skal bytte til Gjensidige.
Bare en tanke, om du legger forsikringen hos IF (avhengig av pris self) til du fyller 23, og kan bytte til Gjensidige :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av LordShaft »

Bare husk å skift forsikringsselskap hver 6 måned...da får du dobbelt opp med bonus økning i året.

Note 4

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Sopranoo »

Jeg er i nøyaktig i samma situasjon som deg. Skal forsikre en Yamaha R3. Pris hos gjensidige, som helt klart er best priset for oss under 23, uansett sykkel. er 18 000kr for fullkasko, 9000 for delkasko å 6000 for ansvar. Planen min er å ha delkasko frem til jeg fyller 23. I juli. Etter dette bytte til fullkasko.
Smart? ikke smart?

Toven

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Toven »

Sopranoo skrev:Jeg er i nøyaktig i samma situasjon som deg. Skal forsikre en Yamaha R3. Pris hos gjensidige, som helt klart er best priset for oss under 23, uansett sykkel. er 18 000kr for fullkasko, 9000 for delkasko å 6000 for ansvar. Planen min er å ha delkasko frem til jeg fyller 23. I juli. Etter dette bytte til fullkasko.
Smart? ikke smart?
Jeg har bedre pris hos IF enn Gjensidige, jeg er 22.
Skal bytte til Gjensidige til sommeren ettersom jeg fyller 23 - omtrent lik pris men får kundeutbytte pluss nivå høyere bonus :prf

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av JK95 »

Ville kanskje hatt kasko på så ny og dyr sykkel, spesielt hvis du har begrenset erfaring...? :-k Selv er jeg "blessed" med Jernbanen, så jeg fikk tilbud på min GSX-R 600 -09 som mellomtung på 10k i året med kasko, jeg er 19... :redface

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av RuneMC »

Hva med samme trikset som mange bruker på bil - registrere kjøretøyet på forelder og passe på at forsikringen ikke begrenser hvem som kan kjøre det?

:mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Toven

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Toven »

RuneMC skrev:Hva med samme trikset som mange bruker på bil - registrere kjøretøyet på forelder og passe på at forsikringen ikke begrenser hvem som kan kjøre det?

:mk
Mulig han vil opparbeide bonus, men om ikke så er jo det veien å gå :P :p

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Sopranoo »

Det å registrere på foreldrer fungerer sikkert. Men jeg vil gjerne opparbeide bonus. Bonusen er direkte overførbar til bil.
Jo. det hade helt klart vart det ultimate å ha fullkasko. Men å legge 18 000 på forsikring altså 1500kr mnd er overkill. Det kan hende at jeg får revurdere. hehe. :knegg :)

Kani
Innlegg: 46
Registrert: 17 feb 2015, 17:35
Motorsykkelen din: KTM 1190R 2016

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Kani »

Jeg skulle registrere en Kawasaki ZX-6R i 2004. Tok en tur til Vesta. De skulle ha 80000 (sic) i året for full kasko.
Endte opp med å registrere på muttern hos gjensidige; 13 høvdinger i året.

Vel, vel...

Nå skal Gjensidige ha 3190,- i året for en KTM Adventure R 1190, full kasko; på meg selv :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av RuneMC »

Såvidt jeg vet følger forsikringen/bonusopptjeningen kjøretøyet. Men det er innarbeidet at når du f.eks. bytter ut kjøretøy fordi du kjøper ny og selger gammel, så kan du flytte over bonus til nytt kjøretøy. Men klart, den dagen kjøretøyet flyttes over på deg så starter man vel ofte på "scratch" - MEN da er du også blitt noen år eldre slik at det spesielt for MC blir mye hyggeligere premier.

Krever dog at man har et godt forhold til foreldre og avtale om hva som skal skje ved evt bonsutap. "Worst case" si opp forsikringen (etter oppgjør) og begynn heller med din egen opptjening.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Kani
Innlegg: 46
Registrert: 17 feb 2015, 17:35
Motorsykkelen din: KTM 1190R 2016

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Kani »

RuneMC skrev:Såvidt jeg vet følger forsikringen/bonusopptjeningen kjøretøyet. Men det er innarbeidet at når du f.eks. bytter ut kjøretøy fordi du kjøper ny og selger gammel, så kan du flytte over bonus til nytt kjøretøy.
Ja, du kan også flytte bonus fra en bil til en MC, om dette skulle vise seg å være mer gunstig for deg som forsikringstaker (selv om du ikke selger bilen).

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Absurde forsikringspriser, hjelp?

Legg inn av Trondgv »

Sjekka pris på forsikring på 2015 mod 690 Duke R på meg selv, som er 19 år og har 30% bonus. Kom på 13k i året med fullkasko :)

Svar