KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Snikendeugle »

Zadnez skrev:KTMen er vel nykkete mest fordi den bare har en sylinder?
Nja, den primære nykkingen kommer først og fremst fra dårlige blandingsforhold i små gassåpninger for å fylle utslippskravene, men ja selv om akuratt den biten kan jobben rundt så er det ikke en rekkefirer akuratt :)

Det hjelper litt å skrote katalysatoren og hive inn Evo mappingen + endre dreving også.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Tobben84 »

Zadnez skrev:KTMen er vel nykkete mest fordi den bare har en sylinder?
Nei, ikke i dette tilfellet(lc4 etter 2012). Grunnen til at denne nykker på lavt turtall er overgangen mellom closed loop mapping og open loop, altså overgangen fra ikke gass til gass. Dette er første modellen av Duke med ride by wire, og på grun av mager blanding i denne overgangen får du såkalt "surging" på engelsk, mangler et godt norsk ord for dette. Jeg hadde som veldig mange andre en lite boks til 500 spenn som åpnet for mer fuel i denne overgangen, noe som nesten fjernet problemet. Jeg fjernet også katalysatoren, åpent luftfilterboksen og mappet motoren på nytt, etter det var den silkesmooth. Grunnen til at motoren går sånn er utelukkende avgasskrav.

EDIT: ser du også har mye å gjøre i dag Snikendeugle :lol

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av TOH »

Jeg ville absolutt prøvd begge syklene før jeg hadde bestemt meg (prøvesitte).
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men MC messa er jo neste helg.

En sykkel som slår både KTM og Yamaha'en på utseendet etter min mening.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finnes vel en og annen på Mcsiden som vil anbefale denne også:

http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
"Only boring People are brilliant during breakfest"

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av ATWindsor »

I fare for å hisse på meg noen, så tror jeg at jeg hadde vært litt misfornøyd om jeg hadde kjøpt en relativt dyr sykkel for klassen og måtte gjort mange modifikasjoner i tillegg. Til trådstarter vil jeg anbefale å ikke være 99% sikker på noe før du får prøvd, det er ganske stor forskjell på hvor godt det er å sitte på forskjellige sykler, og det kan være vanskelig å vite før man har prøvd de.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Snikendeugle »

Tobben84 skrev:
EDIT: ser du også har mye å gjøre i dag Snikendeugle :lol
Alltid ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Trondgv »

detvarvondtdet skrev:Hvor i landet bor du? Finnes en del kjøreskoler med Duker der ute :)
Bor på Karmøy i Rogaland :)

Vil heller gå for en motorsykkel som jeg selv har lyst på og liker veldig godt som kanskje er for litt mer erfarne nå til å begynne med, så får jeg heller ta det rolig, selv om Duke ikke er sykkel for de "mest erfarne". Kommer bare til å angre senere vis jeg hadde kjøpt noe som er en "god nummer 2", det har jeg prøvd før med bil :[-X Foruten om det var jeg på MC kurs i dag, bilen selges på fredag, MC utstyr vil bli kjøpt inn så fort som pengene for bilen er på konto. Deretter vil kjøretimer bli bestilt :thumleft Har allerede bestått på teorien så er godt i gang. Kjøreskolen hadde hatt kjøretimer siden rett før jul, så det var bare til å ringe å komme i gang.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Monstr »

Ville helt klart prøvesittet og testet før jeg bestemte meg.

Vi har alle forskjellig kropp, og en sykkel bør velges deretter. Komfort har utrolig mye å si, og det er kjedelig å kjøre en sykkel du får vondt i ræv og rygg av etter 20 minutter.

Jeg var supergira på Yamaha XT660X da jeg fikk lappen, og gikk til innkjøp av en uten å prøve noe annet.

Resultat: Var drittlei hele sykkelen etter to uker fordi den ikke var duganes til langkjøring over hodet. Funka fint rundt i Oslo sentrum, men var søppel på lengre turer. Var som å sitte på en pall, med voldsomme viberasjoner. Det blir man lei. 660ccm på en sylinder ble for mye viberasjoner til at det var behagelig i lengden, men dritgøy på småturer.

Endte med at jeg solgte den etter to uker, og kjøpte meg min nåverende sykkel, en Yamaha Fazer som for det første går bedre, vibrerer omtrent ikke (rekke 4er), er MYE bedre å sitte på, og som ser grei ut. Kostet også 20 000,- mindre :-)


Min neste sykkel blir helt klart en MT-07 eller MT-09. Det er fantastiske sykler, og lyden i rekketoeren i MT07en er helt rå! :) Storkoste meg da jeg kjørte den på senhøsten i fjor.

For all del prøv begge før du bestemmer deg, du kan fort få en åpenbaring! Lykke til! ;-)

Mvh en som brant seg skikkelig på å kjøpe det han syntes var kult uten å prøve noe annet. :thumleft

Svar